Sosiaali- ja terveystoimialan talouden ja toiminnan ennuste 31.5.2017
Sosiaali- ja terveystoimialan talouden ja toiminnan ennuste 31.5.2017
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi toiminnan ja talouden toteumaennusteen 31.5.2017 tilanteessa.
Käsittely
Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:
Vastaehdotus 1: Jäsen Mari Rantanen: Muutetaan esittelijän perustelujen toiseksi viimeinen kappale kuulumaan seuraavasti: "Maahanmuuttoyksikön kotouttamispalvelujen ja toimeentulotuen osalta joudutaan tekemään määrärahojen ylioikeusesitys syksyllä 2017. Vaihtoehtoisesti maahanmuuttoyksikkö joutuu sopeuttamaan toimintaansa."
Vastaehdotus 1 raukesi kannattamattomana.
Jäsen Mari Rantanen jätti päätöksestä seuraavan eriävän mielipiteen: Esittelijän perustelujen toiseksi viimeinen kappale tulisi kuulua seuraavasti: "Maahanmuuttoyksikön tulee tarvittaessa sopeuttaa toimintaansa ja pyrkiä vähentämään kustannuksiaan siten kuin on tarpeen lakisääteisten tehtävien ylittävältä osalta."
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.
Kaupunginkanslialle toimitetaan vuonna 2017 ennusteet poikkeuksellisesti vain kolme kertaa: 28.4, 24.8. ja 9.11. Kaikki kaupunginkanslialle toimitettavat ennusteet käsitellään ensin sosiaali- ja terveyslautakunnassa. Muuttunut aikataulu johtuu kaupungin johtamisjärjestelmän uudistuksesta ja talousarviovalmistelun aikataulun myöhentymisestä. Talousarvioesitystä vuodelle 2018 ja taloussuunnitelmaesitystä vuosille 2019−2020 käsitellään sosiaali- ja terveyslautakunnassa 22.8. ja 29.8.2017.
Nyt laaditun ennusteen pohjana ovat talouden osalta toukokuun lopun tiedot. HUS:n ennuste pohjautuu HUS:n toukokuun lopun käytön mukaiseen laskennalliseen ennusteeseen.
Sosiaali- ja terveysvirastolla on viisi erillistä talousarviokohtaa, joiden ennusteet ovat seuraavat:
Sosiaali- ja terveyspalvelut (51001)
5 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut | TP 2016 | TA 2017 | Ennuste 31.5. | Ero TA | Ero TA % |
Tulot | 194 790 | 169 324 | 170 824 | +1500 | +0,9 % |
Menot | 1 474 728 | 1 445 718 | 1 447 218 | -1 500 | -0,1 % |
Toimintakate | -1 279 938 | -1 276 394 | -1 276 394 | 0 | 0 |
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tulojen arvioidaan ylittävän budjetin 1,5 milj. eurolla, jotka muodostuvat pakolaisten ja paluumuuttajien korvauksista.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen menobudjetin arvioidaan vastaavasti ylittyvän 1,5 milj. euroa, joka koostuu maahanmuuttoyksikön kotouttamispalveluista. Maahanmuuttoyksikön kotouttamispalveluista johtuvaan ylitykseen tullaan tekemään ylitysoikeusesitys syksyllä 2017. Arvioidun ylityksen lisäksi ylityspaineena on tällä hetkellä 2,9 milj. euroa, joka on suhteessa toimialan kokoon pieni ja jonka arvioidaan vielä loppuvuoden aikana pienenevän palvelutarpeiden vaihtelun tasaantuessa. Kustannusten kehitystä seurataan osana johtamista tarkasti kuukausittain ja ryhdytään tarvittaessa tilanteen edellyttämiin toimenpiteisiin.
Maahanmuuttoyksikön kotouttamispalveluista arvioidaan aiheutuvan sosiaali- ja terveyspalveluihin 1,5 milj. euron ylitys, joka johtuu tulkkipalvelujen kustannusten kasvusta ja alaikäisenä maahan tulleiden Toivolan perheryhmäkodin kotouttamisen asiakaspalvelujen ostoista, jotka eivät sisälly vuoden 2017 talousarvioraamiin. Valtio korvaa maahanmuuttoyksikön alaikäisenä maahan tulleiden kotouttamispalvelujen kustannukset täysimääräisenä.
Perhe- ja sosiaalipalvelujen budjetin ylityspaine on 1,4 milj. euroa ilman maahanmuuttoyksikön kotouttamispalveluja. Ylityspaine johtuu lastensuojelun alkuvuoden lisääntyneestä tarpeesta ostaa perhehoitopaikkoja.
Terveys- ja päihdepalvelujen budjetin ylityspaine on 0,9 milj. euroa. Ylityspaine johtuu lisääntyneistä päivystyksen kuvantamispalveluista ja suun terveydenhuollon asiakaspalvelujen ostoista.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluissa on myös vähäinen 0,6 milj. euron ylityspaine.
Edellä kuvattujen sosiaali- ja terveyspalvelujen ylityspainetta aiheuttavien tarpeiden odotetaan siis vielä tasaantuvan loppuvuoden aikana.
Toimialan hallinnon toiminnan ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisena.
Vastaanottokeskukset (51003)
5 10 03 Vastaanottokeskukset | TP 2016 | TA 2017 | Ennuste 31.5. | Ero TA | Ero TA % |
Tulot | 0 | 16 200 | 20 200 | +4 000 | +24,7 % |
Menot | 0 | 15 500 | 19 000 | -3 500 | -22,6 % |
Toimintakate | 0 | 700 | 1 200 | + 500 | +71,4 % |
Vastaanottokeskusten osalta sekä menot että tulot ylittyvät. Vastaanottokeskusten aiheutuneet kustannukset ovat kaupungin näkökulmasta valtiolta läpilaskutettavia eriä. Aiemmin, vuosina 2015 ja 2016 vastaanottokeskusten kustannukset ovat sisältyneet sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohtaan ja ylitys on käsitelty teknisluonteisena ylitysoikeutena. Vastaanottokeskusten oma talousarviokohta helpottaa menojen seurantaa erillään varsinaisista sosiaali- ja terveyspalveluista.
Toimeentulotuki (51002)
5 10 02 Toimeentulotuki | TP 2016 | TA 2017 | Ennuste 31.5. | Ero TA | EroTA % |
Tulot | 90 598 | 13 702 | 16 800 | +3 098 | +22,6 % |
Menot | 177 019 | 26 600 | 34 500 | -7 900 | -29,7 % |
Toimintakate | -86 421 | -12 898 | -17 700 | -4 802 | -37,2 % |
Toimeentulotuen arvioitu ylitys johtuu siitä, että vuodelle 2017 ei ole talousarviossa varattu perustoimeentulotuen määrärahoja, vaikka Helsingissä tehtiin laissa siirtymäkaudelle määritellyllä tavalla perustoimeentulotukipäätöksiä asiakkaille maaliskuun loppuun saakka. Perustoimeentulotukimenot huomioidaan Helsingin valtionosuuksissa, mutta eivät sisälly sosiaali- ja terveystoimialan talousarvioon.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (51005)
5 10 05 HUS | TP 2016 | TA 2017 | Ennuste 31.5 | Ero TA | Ero TA % |
Menot | 529 697 | 534 769 | 568 400 | -33 361 | -6,3 % |
HUS:n laskennallinen ennuste (tammi-toukokuu) toteutuneen käytön pohjalta on 568 milj. euroa eli lähes 34 milj. euroa enemmän kuin kaupungin talousarvioluku. Toteutuneen käytön perusteella etenkin huhti-toukokuussa on Helsingille tuotettujen HUS:n oman erikoissairaanhoidon palvelutuotannon määrä ja laskutus ollut suurempaa kuin keskimäärin tammi-maaliskuussa ja myös muun palvelutuotannon laskutus (ostopalvelut, hoitopalvelut muista sairaaloista, palvelusetelit ja tartuntatautilääkkeet) on ylittänyt alkuvuoden keskimääräisen laskutuksen.
HUS:n virallisessa vuosiennusteessa tilikauden ylijäämän jäsenkuntapalautukseksi on arvioitu 64 milj. euroa, josta Helsingin osuus olisi 21 milj. euroa. Helsingin jäsenkuntapalautuksen osuus on huomioitu HUS:n ennusteessa.
Apotti (51004)
Apotti-hankkeen menot ja tulot arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisesti.
5 10 04 Apotti | TP 2016 | TA 2017 | Ennuste 31.5 | Ero TA | Ero TA % |
Tulot | 512 | 250 | 250 | 0 | 0 % |
Menot | 1 252 | 2 700 | 2700 | 0 | 0 % |
Toimintakate | -740 | -2 450 | -2 450 | 0 | 0 % |
Palvelut
Talousarvion määrälliset tavoitteet, jotka on asetettu keväällä 2016, on esitetty liitteessä 1.
Sitovat toiminnalliset tavoitteet
Sosiaali- ja terveysviraston sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan seuraavasti:
Sosiaali- ja terveyspalvelut | |
1. Lastensuojeluasiakkaiden määrä vähenee vuoteen 2016 verrattuna | Toteutuu |
2. Laajennetaan 3-vuotiaiden terveystarkastukset ja hyvinvointitapaamiset "neuvola päiväkodissa toimintamallia" vuoteen 2016 verrattuna (yhteinen tavoite Vakan kanssa) | Toteutuu |
3. Kehitysvammaisten asumispalveluissa itsenäisesti asuvien osuus kasvaa 2 %-yksikköä vuodessa. LIsäksi tuetaan kehitysvammaisten kotona asumista | Toteutuu |
4. Potilas pääsee lääkärin kiireettömälle vastaanotolle keskimäärin kahdessa viikossa (T3< 14 vrk eli kolmas vapaa ajanvarausaika kalenteripäivissä, odotusaikojen mediaani) | Toteutuu |
5. Päivystysosastojen kotiutusprosentti kasvaa vuoteen 2016 verrattuna ilman että keskimääräiset hoitoajat pitenevät yli puolella vuorokaudella | Toteutuu |
6. Kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2016 verrattuna | Toteutuu |
7. Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee vuoteen 2016 verrattuna | Toteutuu |
8. Sähköisen asioinnin käyttäjämäärä kasvaa vähintään 10 % vuoteen 2016 verrattuna | Toteutuu |
9. Psykiatrisessa avohoidossa olevien potilaiden sairaalahoitopäivien määrä vähenee vuoteen 2016 verrattuna | Toteutuu |
10. Kuntouttavaa työtoimintaa saa 1 800 henkilöä vuoden aikana | Toteutuu |
Toimeentulotuki | |
Kohdennetaan ehkäisevän toimeentulotuen määrärahasta vähintään 45 % lapsiperheille. | Toteutuu |
Kaikkien sitovien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan suunnitellusti.
Investoinnit
Investointien arvioidaan toteutuvan seuraavasti:
(1000 e) | TA 2017 | Ylitysoikeudet | Ennuste 31.5. | Ero TA 2016 |
Tietotekniikkahankinnat | 7 250 | 1 107 | 8 357 | 0 |
Muut hankinnat | 7 934 | 504 | 8 438 | 0 |
Yhteensä | 15 184 | 1 611 | 16 795 | 0 |
Irtaimen omaisuuden ylitysoikeus koostuu vuodelta 2016 siirtyneistä hankinnoista, joita varten kaupunginvaltuusto on 12.2.2017 myöntänyt yhteensä 1,611 milj. euron suuruisen ylitysoikeuden vuodelle 2017. Merkittävin yksittäinen investointi vuoden 2017 aikana tulee olemaan Kalasataman varustaminen.
Toimialajohtajan kannanotot
Toimialajohtaja toteaa, että sosiaali- ja terveyspalvelut ovat toteutumassa pääosin budjetin mukaisesti. Kaikki toiminnalle asetetut sitovat tavoitteet toteutuvat, ja myös valtaosa palvelutarjonnan määrää kuvaavista tavoitteista toteutuu tai ylittyy. Palvelut uudistuvat ja palvelurakenne kevenee suunnitellusti. Uudet toimintamallit, kuten monialaisen tiimityön lisääntyminen, eivät kaikilta osin tule esille määrällisissä tavoitteissa esimerkiksi terveysasemilla.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan määrärahat ovat selvästi edellisvuotta pienemmät, mihin vaikuttaa muun muassa kilpailukykysopimuksen mukanaan tuoma kustannusten lasku. Alkuvuoden arvion perusteella henkilöstömenojen toteuma on myös vähentynyt budjetissa arvioidun mukaisesti. Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan kustannusten kehitystä ja henkilöstömenojen toteumaa seurataan osana johtamista tarkasti kuukausittain ja ryhdytään tarvittaessa tilanteen edellyttämiin toimenpiteisiin.
Käyttösuunnitelmassa ja tulosbudjetissa vuodelle 2017 kohdentamatta jätetystä 1,25 milj. eurosta kohdennettiin edellisen virallisen talouden ja toiminnan ennusteen yhteydessä 0,2 milj. euroa kotihoidon vahvistamiseen ja 0,3 milj. euroa toimialajohtajan erikseen päätettäviksi järjestöavustuksiksi mahdollisesti ilmenevän yllättävän tai merkittävän sosiaali- tai terveydenhuoltoon liittyvän ongelman hoitamiseksi.
Toimialajohtaja esittää, että kohdentamatta jätetystä määrärahasta jäljellä oleva 0,75 milj. euroa jätetään myöhemmin kohdennettaviksi toimialajohtajan harkinnan perusteella. Kohdentamatonta määrärahaa ja toimialan tulospalkkiovarausta voidaan tarvittaessa kohdentaa toimialajohtajan harkinnan mukaan sosiaali- ja terveystoimialan talousarviokohdan toteutumiseksi budjetin mukaisesti.
Maahanmuuttoyksikön kotouttamispalvelujen ja toimeentulotuen osalta joudutaan tekemään määrärahojen ylioikeusesitys syksyllä 2017.
HUS:n laskennallisen ennusteen perusteella HUS:n Helsingille maksettava ylijäämän palautus ei tule kattamaan talousarvion arvioitua ylitystä. Siksi myös HUS:n osalta joudutaan tekemään määrärahojen ylitysoikeusesitys syksyllä 2017.
Päätös tullut nähtäväksi 23.08.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 42246
Maria Kahila, suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 43087