Oikaisuvaatimus pientalon rakentamista koskevasta rakennusluvasta

HEL 2017-010222
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 77 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön viranhaltijan rakennuslupapäätöksestä

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä ********** kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön viranhaltijan 29.8.2017 (235 §) tekemästä rakennuslupapäätöksestä, tunnus 45-1833-17-A, tekemän oikaisuvaatimuksen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tuleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston kokouksesta kulloinkin laadittu pöytäkirja pidetään nähtävänä yleisessä tietoverkossa osoitteessa www.hel.fi.

Päätös tiedoksi saantitodistuksella **********

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön viranhaltija on 29.8.2017 (235 §) kohdalla, lupatunnus 45-1833-17-A, myöntänyt hakijoille ********** rakennusluvan erillispientalon, autosuojan ja maalämpökaivon rakentamiselle **********

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Rakennuspaikan viereisen kiinteistön, kiinteistötunnus ********** haltija on määräajassa hakenut oikaisua myönnettyyn rakennuslupaan.

Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että asemapiirroksessa autosuoja on sijoitettu keskelle tonttia, jolloin se peittää näkymän olo-ruokailuhuoneen pääikkunasta kadulle, jolloin näkymä rajoittuu autosuojan umpiseinään 8 metrin etäisyydelle ikkunasta. Tämä aiheuttaa maankäyttö- ja rakennuslain 135 §:n 6 momentin mukaista tarpeetonta haittaa, joka on vältettävissä autosuojan sijoitusta muuttamalla. Autosuojan voisi rakentaa kiinni tonttien väliseen rajaan suoraan tulevan asuinrakennuksen päätyyn. Lisäksi toinen autopaikka voidaan sijoittaa kokonaan pois rasitetien alueelta, jota ei tilapäisestikään voi käyttää pysäköintiin.

Vastine

Pääsuunnittelija ja hankkeeseen ryhtyvät ovat toimittaneet yhteisen vastineen. Vastineessa todetaan, että rakennuspaikan pieni koko (500 m2) ja uudisrakennuksen sijainnin tarkka määrittely asemakaavassa ovat asettaneet haastavat puitteet niin asemakaavan ja kaupungin rakennusjärjestyksen mukaisen kuin arkkitehtonisesti korkealaatuisen uudisrakennuksen rakentamiselle.

Suunnitelmaa puoltaviksi seikoiksi mainitaan suunnitelman asemakaavan ja rakennusjärjestyksen mukaisuus. Rakennuslupavaiheessa rakennusvalvonnan näkemys on ollut, että autokatoksen sijainti ja kytkeytyminen kuistin kautta asuinrakennukseen täyttää vaatimukset. Lisäksi autokatos on käytännössä mahdollista sijoittaa ainoastaan tontin pihan puolelle. Tiiviillä pientaloalueella ei voida edellyttää, että talojen jokaiselta sivulta avautuvat näkymät ovat täysin esteettömät. Autosuojan sijoitusta puoltaa vastineen mukaan myös se, että naapurin talo sijaitsee hakijoiden tonttia ylempänä – autosuoja ei näin ollen varjosta naapurin asuntoa ja se peittää ikkunasta avautuvaa näkymää vain vähän. Autokatoksen sijainti ja kytkeytyminen kuistin kautta asuinrakennukseen on arkkitehtoninen, tarkkaan harkittu kokonaisuus. Suunnitelma parantaa molempien tonttien yksityisyyttä tiiviisti rakennetulla pientaloalueella.

Vastineessa todetaan toisen autopaikan sijainnista, että suunnitelmassa autopaikka sijaitsee autokatoksen edessä poikittain, ei siis rasitetien alueella. Lisäksi vastineessa on listattu syitä, joiden vuoksi autokatoksen rakentaminen talon päätyyn ei ole mahdollista; ratkaisu ei olisi asemakaavan mukainen – autokatos tulisi käytännössä kiinni naapuritontin rajaan, kun sen saa asemakaavan mukaan naapurin luvalla sijoittaa lähimmillään 0,5 metrin etäisyydelle tontin rajasta; tontin rajaan kiinni rakentaminen nostaa palo-osastoinnin tasoa. Ratkaisu olisi haastava toteuttaa ja alueelle epätyypillinen. Hakijoiden tontti sijaitsee alempana kuin naapurin taaempi tontti. Autokatos sijoittuisi penkereen alueelle. Tämän vuoksi jouduttaisiin rakentamaan noin 10 metriä pitkä tukimuuri naapurin puolelle. Tämä aiheuttaisi myös naapurin puolen hulevesien hallinnan uutta järjestämistä. Lisäksi rakentaminen ei olisi alueelle luontainen. Tonttien välisen tilan hyödyntäminen autosuojan rakentamiseen ei mahdollista alueelle luontevaa, viihtyisää ja arkkitehtonisesti tyydyttävää ratkaisua.

Päätöksen perustelut

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa asemakaava nro 11349, joka on tullut voimaan 10.11.2006. Asemakaavan mukaan asuinrakennuksesta erillään olevan autosuojan tai talousrakennuksen, jonka koko on enintään 42 m2, saa rakentaa rakennusalan ulkopuolelle. Rakennuksen vähimmäisetäisyys tontin rajasta on asemakaavan mukaan 4 metriä. Naapurin suostumuksella saa autosuojan ja talousrakennuksen rakentaa vähintään 0,5 metrin etäisyydelle naapuritontin rajasta.

Rakentamismääräyskokoelman G1:n asuntosuunnittelun määräyksissä ja ohjeissa todetaan kohdassa 2.4.1, että etäisyyden asuinhuoneen pääikkunan edessä samassa tai naapurikiinteistössä olevaan vastapäiseen rakennukseen tulee olla vähintään yhtä suuri kuin vastapäisen rakennuksen korkeus huoneen lattiatasolta mitattuna, ellei asemakaavasta muuta johdu. Pääikkunan edessä tulee kuitenkin olla vähintään 8 metrin etäisyyteen asti rakentamatonta tilaa. Pientalossa saa mainittu etäisyys tontilla tai rakennuspaikalla olla viihtyisyyden vaatimukset huomioon ottaen pienempikin.

Rakennushankkeen pääsuunnittelija on pyynnöstä toimittanut asemapiirustuksen, johon on merkitty autosuojan etäisyydet naapurin rajasta sekä naapurin rakennuksen seinästä. Autosuojan etäisyys oikaisuvaatimuksen tekijän pääikkunasta on 8,5 metriä ja tontin rajasta 5,97 metriä. Näin ollen sekä asemakaavan määräys rakennuksen vähimmäisetäisyydestä tontin rajasta sekä rakentamismääräyskokoelman määräys pääikkunan eteen jäävästä rakentamattomasta tilasta täyttyy. Lisäksi autosuoja toteutetaan pääpiirustusten mukaan tasakattoisena, jolloin naapurin mahdollisuus valonsaantiin on mahdollisimman suuri.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on jo luvanhakuvaiheessa esittänyt huomautuksensa koskien autosuojan paikkaa sekä autopaikan sijoittamista. Rakennuslupapäätöksessä on siten käsitelty autosuojan sijoittamista sekä toisen autopaikan sijaintia kattavasti todeten muun muassa, että autosuoja- ja talousrakennuksen sijoittamiseen on tontin vähimmäiskoosta johtuen rajalliset, naapurikiinteistöjä suppeammat mahdollisuudet. Rakennuslupapäätöksessä onkin päädytty hyväksymään asemakaavan mukainen ratkaisu, jossa autosuoja toteutetaan erillisenä.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toteaa, että asemakaava nimenomaisesti sallii rakennusalan ulkopuolelle sijoitettavan, erillään olevan autosuojan tai talousrakennuksen. Pääpiirustuksissa esitetty ratkaisu on siten nimenomaisesti asemakaavan sallima ja mahdollistama. Lisäksi rakentamismääräyskokoelman määräys naapurin pääikkunan eteen jäävästä rakentamattomasta tilasta täyttyy. Hankkeeseen ryhtyvillä ei voi olla velvollisuutta toteuttaa autosuojaa asuinrakennuksen päätyyn varsinkin, kun asemakaava nimenomaisesti sallii erillisen autosuojan rakentamisen. Tiiviillä pientaloalueella kaikille ei voida taata esteettömiä näkymiä esimerkiksi kadulle.

Erillisen autosuojan puolesta puhuvat lisäksi vastineessakin mainittu tontin muoto, korkeusasemat sekä autosuojan mahdollistama molempien pihojen yksityisyys ja kaupunkikuva sekä ylipäänsä se, että autosuojan toteuttaminen oikaisuvaatimuksessa toivotulla tavalla ei olisi vastineessa mainituin tavoin vaikeuksitta mahdollista eikä järkevää. Rakennusluvassa esitetty autosuojan toteutus on hyväksyttävä.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi otettu kantaa rasitetien varressa olevan autopaikan sijoitteluun.

Rakennuslupapäätöksessä todetaan, että asemakaavan edellyttämä hakijan toinen autopaikka, ns. vieras- tai tilapäispaikka, on osoitettu rasiteyhteyden varresta oman autosuojan edustalta. Asemapiirroksen mukaan tämä tilapäispaikka (AP2) sijaitsee nimenomaan jonkin verran rasitealueen ulkopuolella, ei rasitealueella. Ratkaisu ei siten loukkaa rasitealuetta eikä siitä voida katsoa aiheutuvan haittaa rasitealueen käytölle.

Edellä esitettyjen seikkojen nojalla kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta viranhaltijan päätöstä olisi muutettava tai joiden johdosta päätös olisi kumottava.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 125 ja 135 §
Rakentamismääräyskokoelma G1 (2005)

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 20.11.2017

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
  • muu viranomainen toimivaltaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 97 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11 - 13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 - 16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 2626404

kaisa.hongisto@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Sijaintikartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Oikaisuvaatimus rakennusluvasta 45-1833-17-A
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Vastine oikaisuvaatimukseen
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Julkisivut
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Asemapiirros 25.10.2017
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Asemapiirros
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Rakennuslupapäätös 29.8.2017 §235
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.