Kruununhaan yläasteen koulun perusparannus, yleissuunnitelmien hyväksyminen
Kruununhaan yläasteen koulun perusparannus, yleissuunnitelmien hyväksyminen
Päätös
Palvelutilaverkkoyksikön päällikkö päätti hyväksyä Arkkitehtuuritoimisto Kouvo & Partasen laatimat Kruununhaan yläasteen koulun perusparannuksen 15.04.2018 päivätyt yleissuunnitelmat (L2).
Päätöksen perustelut
Kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 17.01.2018 hyväksyä Kruununhaan yläasteen perusparannuksen 10.10.2017 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 5630 brm² ja rakentamiskustannusten enimmäishinta arvonlisäverottomana
14 800 000 euroa helmikuun 2017 kustannustasossa.
Suunniteltu perusparannus
Kruununhaan yläasteen koulu osoitteessa Snellmaninkatu 18 on rakennettu vaiheittain. Punatiilinen koulurakennus valmistui vuonna 1899. Vuonna 1944 rakennus vaurioitui pommituksissa ja se korjattiin ja korotettiin viisikerroksiseksi vuonna 1950. Samaan aikaan toteutettiin Siltavuorenpenkereen puolelle kolmikerroksinen laajennus, jossa on rapatut julkisivut. Koulussa on tehty vuosikymmenten kuluessa toiminnan vaatimia muutoksia ja teknisiä parannuksia, laajimmin vuosina 1983 -1984. Koko rakennuksen kattavaa perusparannusta ei ole tehty. Rakennus kokonaisuudessaan on laajan teknisen ja toiminnallisen perusparannuksen tarpeessa.
Perusparannuksen hankesuunnitelman mukaisesti rakennuksen ilmanvaihtojärjestelmä uusitaan pääosin ja ullakolle rakennetaan uudet ilmanvaihtokonehuonetilat. Rakennuksessa uusitaan osittain lämpö-, vesi- ja viemärijärjestelmät sekä sähköjärjestelmiä ja valaistusta. Vanhan osan puurakenteisia välipohjia puretaan ja puhdistetaan orgaanisista täytteistä ja sen jälkeen osittain uusitaan, tarvittaessa niiden rakenteita vahvistetaan. Uuden osan kellarin alapohjat uusitaan. Yläpohjat ja sisäänkäyntikatokset kunnostetaan. Ulkoseinien vauriokohdat ja saumat korjataan ja vaurioituneet tiililaatat uusitaan. Ikkunat kunnostetaan ja osittain uusitaan. Ikkunoiden lämmöneristystä parannetaan vaihtamalla sisäpuitteeseen kaksilasinen umpiolasielementti. Perusparannus parantaa sisäilmaolosuhteita, energiataloutta, esteettömyyttä ja paloturvallisuutta.
Hankkeessa tehostetaan hallinto- ja oppilashuollon tiloja ja parannetaan niiden tavoitettavuutta. Ruokailutilojen sijainti muutetaan keskeisemmäksi ja toteutetaan ajanmukaiset keittiötilat. Aine- ja yleisopetustilojen järjestelyjä, kiintokalustusta, ja varustusta ajanmukaistetaan ja tilojen monikäyttöisyyttä kehitetään. Opetustilojen ja käytävien akustiikkaa parannetaan. Oppilaiden wc-tiloja rakennetaan lisää todellisen oppilasmäärän vaatima määrä ja esteettömät wc-tilat lisätään. Pihan kallistuksia ja rakennekerroksia korjataan sekä sen toiminnallisuutta parannetaan.
Asemakaava ja tontti
Tontilla on voimassa asemakaava vuodelta 1978. Sen mukaan tontti on opetus- ja sosiaalitoimintaa palvelevien rakennusten korttelialuetta. Asemakaavassa rakennuksen Snellmaninkadun puoleista osaa koskee merkintä So, jonka mukaan rakennuksen kadunpuoleisiin julkisivuihin ja kattokorkeuksiin ei sallita muutoksia.
Kustannukset
Suunnitelmista laaditun 17.10.2018 päivätyn kustannusarvion mukaan hankkeen kustannukset ovat arvonlisäverottomana enintään
16 197 500 euroa elokuun 2018 kustannustasossa. Tämä ei ylitä tarjoushintaindeksillä korjattua hankesuunnitelman enimmäishintaa.
Rahoitus
Investointi rahoitetaan talousarviokohdassa 8020202 varatulla määrärahalla. Talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaan on varattu hankkeen suunnittelulle ja toteutukselle 14,8 miljoonaa euroa.
Hankkeen ajoitus
Hanke on suunniteltu toteutettavaksi yhdessä vaiheessa siten, että työ alkaa kesäkuussa 2019 ja kaikki tilat valmistuvat marraskuussa 2020.
Väistötilat
Koulun toiminta siirretään perusparannuksen ajaksi väistötiloihin. Väistötiloina toimivat osoitteessa Agricolankatu 1-3 olevat ammattikorkeakoulukäytöstä vapautuvat oppilaitostilat.
Lausunnot ja esittelyt
Hanke on esitelty kaupunginmuseon, asemakaavoituksen, ympäristökeskuksen ja pelastuslaitoksen edustajille hallintokuntien yhteistyökokouksessa 1.12.2016.
Kasvatus ja koulutus -toimialan edustaja on osallistunut hankkeen suunnitteluun ja pitänyt tarvittavia käyttäjäkokouksia. Lisäksi käyttäjää on kuultu suunnittelukokouksissa, joihin on osallistunut myös koulun rehtori.
Ympäristökeskus on antanut suunnitelmista lausunnon 28.2.2017. Kasvatus ja koulutus -toimialan työsuojelun yhteistoimintahenkilöstö on antanut suunnitelmista lausunnon 27.9.2017. Lausunnoissa esitetyt näkökohdat otetaan huomioon suunnittelussa.
Rakennusvalvontapalveluissa on järjestetty ennakkoneuvottelu ja 24.1.2017 ja tekninen ennakkoneuvottelu 17.5.2018. Palotekninen suunnitelma on esitelty ja tarkastettu 23.3.2018 pelastuslaitoksella. Paloteknisen suunnitelman pääkohdat on esitelty rakennusvalvonnan kokouksessa 17.5.2018. Kokouksessa todetut suunnitelman muutostarpeet on otettu huomioon 27.7.2018 päivätyssä paloteknisessä suunnitelmassa.
Päätös tullut nähtäväksi 09.11.2018
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Tarja Lehto, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 31822