Sotainvalideille jaettavien lounasseteleiden ja pesulakorttien arvo 1.1.2018 alkaen
Sotainvalideille jaettavien lounasseteleiden ja pesulakorttien arvo 1.1.2018 alkaen
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että 1.1.2018 alkaen sotainvalideille jaettavien lounasseteleiden arvo on 10,00 euroa ja heille jaettavien pesulakorttien tai pesulapalveluiden maksusitoumusten arvo on 75,00 euroa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Määrättyihin valtion korvaamiin avopalveluihin ovat oikeutettuja kaikki sotilasvammalain piiriin kuuluvat vahingoittuneet tai sairastuneet, joiden työkyvyttömyysaste on vähintään 20 %. Sotainvalidien lisäksi tähän joukkoon kuuluvat myös asevelvollisina tai rauhanturvaajina ennen vuotta 1991 vahingoittuneet tai sairastuneet. Korvattaviin avopalveluihin ovat oikeutettuja lisäksi 1.1.2017 alkaen henkilöt, jotka ovat vuosien 1939−1945 sotien johdosta vahingoittuneet tai sairastuneet ja joiden työkyvyttömyysaste on vähintään 10 %. Palvelut ovat sotainvalideille maksuttomia ja valtiokonttori korvaa niistä aiheutuneet kulut kunnille täysimääräisesti.
Kotipalveluun sisältyvinä tukipalveluina valtio korvaa esimerkiksi ateriapalveluja, jotka sisältävät yleensä yhden lämpimän aterian vuorokaudessa. Helsingissä tämä toteutetaan niin, että sotainvalidit saavat maksutta 9,70 euron arvoisen lounassetelin viikon jokaiselle päivälle. Lounasseteleistä vähennetään laitos-, sairaala- ja kuntoutushoitojaksot. Lounassetelin arvoa korotettiin viimeksi vuoden 2014 alusta 8,00 eurosta 9,70 euroon.
Kotipalveluun sisältyvinä tukipalveluina valtio korvaa myös vaatehuoltopalveluja. Helsingissä tämä toteutetaan niin, että sotainvalideille myönnetään jokaiselle kuukaudelle 50 euron arvoinen pesulakortti tai maksusitoumus lähipesulaan. Pesulakortin arvo on ollut tämä vuodesta 2009 alkaen.
Sotainvalidien hyvinvoinnin ylläpitämisessä terveellisellä ja riittävällä ravinnolla sekä hyvällä hygienialla on merkittävä rooli. Lounassetelin arvon korottaminen 1.1.2018 alkaen 10,00 euroon on perusteltua, koska sillä voidaan edistää tarpeen mukaisen ravitsemustilan ylläpitoa sekä kotona asumista.
Korkean iän sekä heikentyneen terveydentilan ja toimintakyvyn vuoksi useat sotainvalidit eivät itse pysty huolehtimaan pyykkien pesemisestä tai viemään niitä pesulaan ja hakemaan sieltä pois. Tämän vuoksi he käyttävät pesulan maksullista kuljetuspalvelua, joka peritään pesulakortin arvosta. Tämä pienentää varsinaiseen pesulapalveluun käytössä olevaa rahamäärää. Sotainvalidien pesulapalveluihin käytettävän kortin ja maksusitoumuksen arvon korottaminen 1.1.2018 alkaen 75,00 euroon on perusteltua, koska sillä voidaan edistää riittävän hygieniatason ylläpitoa sekä kotona asumista.
Korotuksilla ei viime kädessä ole Helsingin kaupungille kustannusvaikutuksia, koska kulut peritään valtiolta.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Ikääntyneiden ravitsemustila ja ravinnonsaanti sekä hygienia ovat kiinteästi yhteydessä terveydentilaan ja toimintakykyyn. Säännöllinen, riittävä ja terveellinen ravinto sekä asianmukaiset pesulapalvelut voivat edistää ja ylläpitää sotainvalidin hyvinvointia ja terveydentilaa.
Päätös tullut nähtäväksi 18.10.2017
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42662