Malmin kentän tiloista tehtyä tilatiedustelua koskevat tietopyynnöt

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2017-011796
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 69

Malmin kentän tiloista tehtyä tilatiedustelua koskevat tietopyynnöt

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti luovuttaa tietopyytäjille seuraavat sähköiset asiakirjat: Stella Naves Oy Ltd:n/Stella Group:n 11.8.2017, 15.8.2017 ja 22.8.2017 kaupungille lähettämät sähköpostiviestit, jotka sisältävät Stella Naves Oy Ltd:n tilatiedustelun/tarjouksen koskien Malmin lentoaseman tiloja, ja niihin Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan myyntineuvottelijan 22.8.2017 sähköpostitse antaman vastauksen. Edellä mainitut sähköiset asiakirjat luovutetaan tietopyytäjille, kun tämä päätös on saanut lainvoiman.

Lisäksi tekninen johtaja päätti, että Nord Stream 2 -hankkeen nimissä tehtyä tarjousasiakirjaa ei luovuteta, koska sellaista asiakirjaa ei ole kaupungin hallussa.

Päätöksen perustelut

Tietopyynnöt

********** on 25.8.2017 pyytänyt nähtäväkseen asiakirjan, jolla Nord Stream 2 -hanke on tarjoutunut vuokraamaan tilaa Malmin lentoasemalta.

********** on 13.9.2017 täydentänyt tietopyyntöään koskemaan myös Stella Group:n nimissä tehtyä tarjousta/tilatiedustelua Malmin lentoasemalla sijaitsevista tiloista.

********** on 30.8.2017 pyytänyt nähtäväkseen asiakirjan, jolla Stella Group on tarjoutunut vuokraamaan tilaa Malmin lentoasemalta sekä siihen kaupungin antaman vastauksen.

Tietopyyntöön vastaaminen

Helsingin kaupungille ei ole tehty tarjousta Nord Stream 2 -hankkeen nimissä, joten tällaista asiakirjaa ei ole kaupungin hallussa.

Stella Group on tehnyt tilatiedustelun/tarjouksen koskien Malmin lentoaseman tiloja. Stella Group katsoo, että sen tekemä tilatiedustelu/tarjous sisältää tarkemman vuokrakohteen, vuokra-ajankohdan ja sen keston osalta julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaisia tietoja yksityisestä liike- tai ammattisalaisuudesta. Samoin kaupungin tilatiedusteluun antama vastaus ettei tiloja vuokrata, on Stella Group:n näkemyksen mukaan salassa pidettävä siltä osin kun siitä käy ilmi tilatiedustelun kohde.

Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä asiakirjoja ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liike- tai ammattisalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa, ja kysymys ei ole kuluttajien terveyden tai ympäristön terveellisyyden suojaamiseksi tai toiminnasta haittaa kärsivien oikeuksien valvomiseksi merkityksellisistä tiedoista tai elinkeinonharjoittajan velvollisuuksia ja niiden hoitamista koskevista tiedoista.

Viranomaiselle toimitettujen asiakirjojen julkiseksi tulemista sääntelee julkisuuslain 7 §, jonka mukaan tällainen asiakirja tulee pääsääntöisesti julkiseksi, kun viranomainen on sen saanut. Sähköisten asiakirjojen, kuten sähköpostiviestien, osalta asiakirja tulee julkiseksi kun se on viranomaisen käytettävissä (JulkL 7.3 §) eli viranomainen on voinut selvittää sen sisällön.

Asiakirjaan sisältyvä salassa pidettävä tieto ei kuitenkaan tule julkiseksi, kun asiakirja toimitetaan viranomaiselle. Tämän johdosta viranomaisen tulee objektiivisesti arvioida sille toimitetun asiakirjan julkisuus julkisuuslain säännösten nojalla. Asiakirjan laatija tai sen lähettäjä ei voi oikeudellisesti sitovalla tavalla edellyttää, että viranomainen pitää asiakirjan esimerkiksi liikesalaisuuteen vedoten salassa. Asiakirjan laatija tai lähettäjä voi kuitenkin esittää oman arvionsa asiakirjan sisältämien tietojen julkisuudesta tai vaatimuksensa, jonka mukaan asiakirja tai jotkin sen sisältämät tiedot on pidettävä salassa. Viranomaisen on arvioitava, onko tällaiselle vaatimukselle lainmukaisia perusteita.

Kaupunki katsoo ettei julkisuuslain (JulkL 24.1 §:n 20 k.) mukaisena liikesalaisuutena voida pitää tilatiedustelun sisältämää vuokrauksen kohdetta, vuokra-ajankohtaa ja vuokrauksen kestoa. Tämän johdosta kaupunki päättää luovuttaa tietopyyntöjen kohteena olevat kaupungin hallussa olevat asiakirjat tietopyytäjille, kun tämä päätös on tullut lainvoimaiseksi.

Päätös tullut nähtäväksi 07.11.2017

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Laura Mäkituomas, lakimies, puhelin: 09 310 36546

laura.makituomas@hel.fi

Päättäjä

Jaakko Stauffer
tekninen johtaja