Suomen Punaisen Ristin Pohjois-Helsingin osaston oikaisuvaatimus toimialajohtajan avustuspäätöksestä

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-000416
Asialla on uudempia käsittelyjä
10. / 67 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Suomen Punaisen Ristin Pohjois-Helsingin osaston oikaisuvaatimus toimialajohtajan avustuspäätöksestä

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Suomen Punaisen Ristin Pohjois-Helsingin osaston oikaisuvaatimuksen toimialajohtajan avustuspäätöksestä 19.12.2017, 106 §.

Perustelut

Toimialajohtajan päätökset järjestöjen tekemistä avustushakemuksista perustuvat kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettaviin yleisohjeisiin (12.12.2011) sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan 3.9.2013 (288 §) vahvistamiin avustusten jakoperusteisiin.

Suomen Punaisen Ristin (SPR) Pohjois-Helsingin osasto anoi vuodelle 2018 sosiaali- ja terveyslautakunnalta avustusta 5 500 euroa kuuden helsinkiläisen SPR-osaston (Helsingin ja Uudenmaan piiri, Itä-Helsingin osasto, Kallio-Käpylän osasto, Keski-Helsingin osasto, Kontulan osasto, Pohjois-Helsingin osasto ja Töölön osasto) yhteisen ystävävälityksen, nuori nuorelle -välityksen ja saattajavälityksen toimintaedellytysten turvaamiseen eli tilavuokraan ja puhelinkuluihin. Välitys on itsenäinen yksikkö, jonka hallinnon hoitaa Pohjois-Helsingin osasto.

Toimialajohtaja myönsi avustusta 500 euroa todeten, että avustetaan tukirahalla ja edellytetään, että toimintaan osallistuvat osastot rahoittavat toimintaa siten kun siitä on sovittu (sopimus 29.9.2010). Vastuuosaston omavaraisuusaste on erinomainen ja edelliseltä tilikaudelta on ylijäämää.

Hakemuksen liitteenä olevasta sopimuksesta kävi ilmi, että jokainen osapuolena oleva osasto on sitoutunut ottamaan omassa toimintasuunnitelmassaan huomioon Välityksen toiminnan sekä budjetoimaan talousarvionsa varoja Välityksen menoja varten. Osapuolina olevista osastoista ainakin kolmen taseen oma pääoma oli vuonna 2016 kymmeniä ja jopa satoja tuhansia euroja ja piirin osalta se oli yli 5 milj. euroa. Näitä varoja oli talletettu niin kutsuttuun Järjestöpankkiin.

SPR:n taloussäännön mukaan järjestöllä on sisäinen Järjestöpankki, johon muiden muassa vastaanotetaan järjestöyksiköiden talletuksia. SPR:n talouspäälliköltä tarkistettiin avustushakemusten käsittelyvaiheessa, että osastot voivat käyttää toimintaansa järjestöpankkiin tallettamiaan varoja. Tällä perustella voidaan olettaa, että osastot pystyvät rahoittamaan Välityksen toiminnan pääosin itse.

Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavien yleisohjeiden (liite 4.) kohdassa 6.1.g todetaan, että avustuksia myönnettäessä on otettava huomioon muiden muassa hakijan omat varat. Näin on avustuspäätöksessä menetelty.

Edellä kuvatun perusteella voidaan katsoa, että oikaisuvaatimuksessa esitetyt perustelut eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty näyttöä siitä, että toimialajohtajan päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Talouspäällikkö Johanna Simpanen ja erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä.

Suomen Punaisen Ristin Pohjois-Helsingin osaston avustushakemus on tämän asian liitteenä 1. Hakemuksen liitteet ovat nähtävillä kokouksessa sekä tiistaina 13.3.2018 klo 12.00−16.00 osoitteessa Kallion virastotalo, Toinen linja 4 A, 5. krs, huone 519.

Toimialajohtajan yhdistyksen avustushakemuksesta tekemä päätös 19.12.2017, 106 § on tämän asian liitteenä 2.

Osaston oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 3.

Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet (12.12.2011) ovat tämän asian liitteenä 4.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämien avustusten hakukuulutus, josta näkyvät avustusten jakoperusteet, on tämän asian liitteenä 5.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 93 §:n mukaisessa määräajassa.

Suomen Punaisen Ristin Pohjois-Helsingin osasto pyytää oikaisuvaatimuksessaan, että sille myönnetään Välitykselle haettu 5 500 euron avustus.

Perusteluina esitetään, että SPR:n Pohjois-Helsingin osaston varallisuutta ei voida ottaa huomioon tässä asiassa, koska Välityksen varat ovat osaston kirjanpidossa erillisvarallisuutta. Lisäksi todetaan, että Välityksessä mukana olevat osastot sijoittavat toiminaan henkilöpääomana 20 ystävävälittäjää, 200 vapaaehtoista ystävää, 6 sosiaalipalvelukouluttajaa, johtoryhmätyöskentelyn sekä rahastonhoitajan ja kirjanpitäjän panokset. Lisäksi todetaan, että päättäjä on tulkinnut väärin välityksestä tehtyä sopimusta ja kuvataan Välityksen rahoitusmalli.

Vielä todetaan, että vuodelle 2017 Ystävävälitykseen myönnettiin avustusta SPR:n Helsingin ja Uudenmaan piirin kautta. Oikaisuvaatimuksessa tuodaan esille, että tätä päätöstä koskeva valitus on vireillä Helsingin hallinto-oikeudessa.

Oikaisuvaatimuksessa todetaan, että sopimuksessa edellytetään osastojen rahoitusta nimenomaan sellaisissa tilanteissa, missä toimintaan ei saada avustuksia tai muuta rahoitusta. Juuri tämän perusteella toimialajohtaja on tehnyt päätöksen avustaa tukirahalla, koska on ilmeistä, että osastot pystyvät rahoittamaan toiminnan itse. Tästä syystä oikaisuvaatimusta ei ole syytä hyväksyä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 22.03.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Johanna Simpanen, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 87754

johanna.simpanen@hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42662

hanna-leena.nuutinen@hel.fi

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.