Velvoitteen asettaminen varastotilan luvattoman käytön kieltämiseksi ja muutosten ennallistamiseksi

HEL 2018-000486
Asialla on uudempia käsittelyjä
22. / 62 §

Velvoitteen asettaminen varastotilan luvattoman käytön kieltämiseksi ja muutosten ennallistamiseksi, Asunto Oy Walhallankatu 13 (Valhallankatu 13, 91-14-503-19)

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti velvoittaa ********** osoitteessa Valhallankatu 13 (91-14-503-19) sijaitsevan Asunto Oy Walhallankatu 13 kellarihuoneiston 29 haltijana purkamaan keittokomeron ja kylpyhuoneen 1.8.2018 mennessä ja kieltää käyttämästä huoneistoa muuhun kuin rakennusluvan sallimaan varastointiin 1.8.2018 jälkeen nyt asetettavan sakon uhalla.

Juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä kummankin velvoitteen osalta erikseen on viisituhatta (5 000) euroa ja lisäerä on tuhat (1 000) euroa jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jolloin velvoitetta ei ole noudatettu.

Kaupunginhallituksen hyväksymän rakennusvalvontataksan 20 §:n mukainen valvontamaksu kaupungin suorittamista valvontatoimenpiteistä on tuhatviisisataa (1 500) euroa, jonka velvoitettu on tällä päätöksellä velvollinen maksamaan kaupungille.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan palvelut- ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Pöytäkirjanote maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Pöytäkirjanote liitteineen saantitodistuksella velvoitetulle sekä Asunto Oy Walhallankatu 13:lle.

Asian tausta

Asunto Oy Walhallankatu 13 on 24.10.2016 tehnyt rakennusvalvontavirastolle kirjallisen toimenpidepyynnön koskien kellarihuoneistoa, johon yhtiö epäili osakkaan tehneen luvattomia muutostöitä. Yhtiö toteaa, että 32 m² suuruisen kellarihuoneiston 29 hallintaan oikeuttavan osakkeen
omistaja hallitsee suurempaa, vuokrailmoituksen mukaan 90 m² suuruista kellarihuoneistoa, joka käsittää kolme huonetta, keittokomeron ja kylpyhuoneen.

Ilmoituksen johdosta tehdyllä paikallakäynnillä 23.1.2017 havaittiin luvattomasti rakennettuja työtiloja sekä asuinhuoneisto. Työtiloina ja asuinhuoneistoina käytetyt tilat ovat voimassa olevan luvan mukaan
varastotiloja.

Tarkastuslausunnot

Asiasta laadittiin tarkastuslausunto 6.10.2017, jonka mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle tullaan, jollei asiassa muuta ilmene, esittämään, että huoneistojen 25, 27 ja 28 haltijalleAsunto Oy Walhallankatu 13 ja huoneiston 29 haltijalle ********** asetetaan velvoite lopettaa tilojen käyttäminen työtiloina ja asuntona ja että kiellon tehosteeksi asetetaan uhkasakko.

Tarkastuslausunto on lähetetty saantitodistuksella kirjeitse Asunto Oy Walhallankatu 13 sekä ********** Asunto Oy Walhallankatu 13 on vastaanottanut kirjeen 13.10.2017.

Samansisältöinen tarkastuslausunto on tehty 9.11.2017, ja se on annettu haastemiehen välityksellä tiedoksi ********** 13.12.2017.

Asunto Oy Walhallankatu 13 vastine tarkastuslausuntoon

Asunto Oy Walhallankatu 13 on toimittanut rakennusvalvontapalveluihin 19.10.2017 päivätyn vastineen, jossa todetaan kyseessä olevien taloyhtiön hallinnassa olevien kellaritilojen vuokrasopimusten irtisanotun
päättymään 31.10.2017. Vuokrasopimusten purkamiselle aikaisemmin ei ole ollut vuokralaisesta johtuvaa perustetta.

Yhtiön hallinnassa olevat kellarihuoneistot 25, 27 ja 28 on eriytetty kahdeksi varastotilaksi sekä toinen eriytetyistä tiloista on kunnostettu. Ennen kunnostusta sisustusarkkitehti ********** kävi rakennusvalvontavirastossa näyttämässä suunnitelman ja siihen ei ollut huomauttamista, koska muutos koski talon omistamaa varastotilaa. Kunnostettu tila oli erittäin huonossa kunnossa ja vaati ehdottomasti remonttia. Kunnostettu tila vuokrattiin varastotilaksi, mutta yllätykseksemme vuokralainen oli ollut tilassa jo taloyhtiön ostaessa tilan sen edelliseltä haltijalta, ********** kuolinpesältä.

Taloyhtiö vakuuttaa, että tiloja 25, 27 ja 28 tullaan käyttämään vain varastotiloina, joko taloyhtiön omassa käytössä tai osittain vuokrattuna. Tarvittaessa kunnostetussa tilassa tehdyistä muutoksista voidaan toimittaa dokumentit rakennusvalvontavirastolle. Tiloissa ei ole tehty rakennus- tai toimenpidelupaa edellyttäviä muutostöitä.

Taloyhtiö kertoo saattaneensa kellarihuoneistot 25, 27 ja 28 vuodelta 1938 peräisin olevan, voimassa olevan pohjakuvan mukaiseen kuntoon palosuojelun osalta lisäämällä mm. puuttuvat itsesulkeutuvat palo-ovet molempiin rappuihin palokatkosuunnitelman mukaisesti ja samalla sähköremontin yhteydessä parantaneet palokatkoilla paloturvallisuutta.

Taloyhtiö on useasti pyrkinyt hoitamaan ********** omistamaa kellarihuoneistoa numero 29 käyttötarkoituksen mukaiseen tilaan, josta hän on kieltäytynyt. Taloyhtiö on tarjoutunut ostamaan ********** huoneiston taloyhtiön hallintaan. Lisäksi taloyhtiö on huomauttanut osakasta, että tila tulee palauttaa yhtiöjärjestyksen mukaiseen tilaan, sitä tulee lakata käyttämästä asuntoja ja rakennusta vaurioittavat rakenteet on purettava. Tilasta on erilaisten mittausten mukaan ilmanpuhtaus- / homeongelmia. Yhtiökokous on valtuuttanut Asunto Oy Walhallankatu 13 nostamaan kanteen osakas ********** vastaan tilan oikeudenmukaiseen hallintaan liittyen. Kannetta ei ole pantu vireille.

Asunto Oy Walhallankatu 13 ei ilmoituksensa mukaan tule hakemaan käyttötarkoituksen muutosta kellarihuoneistolle.

Osakkeenomistajan vastine tarkastuslausuntoon

********** on todennut 13.12.2017 lähettämässään vastineessa ostaneensa Asunto Oy Walhallankatu 13 osakkeen nro 33, joka oikeuttaa hallitsemaan kellarihuoneistoa nro 29 julkisesta panttihuutokaupasta, joka pidettiin 9.6.1999. Huutokauppailmoituksen mukaan osakkeet oikeuttivat n. 90m2 suuruisen varastotilan/kellarihuoneiston hallintaan. Samaisessa panttihuutokauppailmoituksessa on ilmoitettu myös, että yhtiöjärjestyksen mukaan tila on 32 m2 suuruinen. Kaupanteon jälkeenasuntoyhtiön isännöitsijä tutustutti minut huoneistoon, siihen kuuluviin tiloihin ja tilojen varusteluun. Sen jälkeen isännöitsijä luovutti minulle huoneiston ja rappukäytävän avaimet. Saatuaan huoneiston omistukseeni ja hallintaani hän kiistää tehneensä tilassa mitään muutoksia tai rakentaneensa väliseiniä, sähköasennuksia, viemäröintejä, wc- ja kylpyhuonetiloja tai muutakaan.

Hän kertoo vuokranneensa tilat kellari- tai varastotilaksi ja kiistää vuokranneensa huoneistoa asunnoksi tai sen, että sitä olisi käytetty asuntona. Hän pitää selvänä, että tilaa ei käytetä eikä voi käyttää asuinhuoneistona, koska kysymys olisi niin yhtiöjärjestyksen kuin myös voimassa olevan rakennusluvan vastaisesta käytöstä.

Sovelletut lainkohdat

Maankäyttö- ja rakennuslain 125 §:n 4 momentti

[…] Rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen olennaista muuttamista varten tarvitaan rakennuslupa. […]

Maankäyttö- ja rakennuslaki 182 §

Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen […] voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin.

Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella. […]

Perustelut

********** hallitseman kellarihuoneiston nro 29 on 1.2.2018 tehdyllä paikallakäynnillä todettu olevan yhä luvanvastaisessa asuinkäytössä. Tiloissa on keittokomero sekä kylpyhuone ja tiloja käytetäänmuuhun kuin rakennusluvan sallimaan varastointiin. Tällainen käyttötarkoituksen olennainen muutos varastotilasta asuintilaksi vaatii rakennuslupaa, jota ei ole haettu.

Paikallakäynnillä on todettu taloyhtiön tyhjentäneen tarkastuslausunnossa huoneistoissa 25, 27 ja 28 todetut työtilat. Taloyhtiön hallinnassa olevissa tiloissa on lopetettu käyttötarkoituksesta poikkeava käyttö. Taloyhtiön ei voida katsoa niskoitelleen asiassa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 28.03.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 61 (Valvontamaksun osalta) ja 62 (Valvontamaksun osalta) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 62 § (Valvontamaksun osalta).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Sara Rintamo, vs. rakennuslakimies, puhelin: +358 9 310 26485

sara.rintamo@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Toimenpidepyyntö Valhallankatu 13
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Valokuvat 1. tarkastuskäynti, Valhallankatu 13
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Kehotuskirje 24.1.2017 Valhallankatu 13 14-4-17-KMK
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Tarkastuslausunto 6.10.2017 Valhallankatu 13 14-60-17-HAL
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Vastine tarkastuslausuntoon AsOy Walhallankatu 13 14-60-17-HAL
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Vastine tarkastuslausunnon 14-0060-17-HAL johdosta
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. Valokuvat 1.2. taloyhtiön tilat
Liitettä ei julkaista internetissä.
10. Valokuvat 1.2. h29
Liitettä ei julkaista internetissä.
11. Tarkastuslausunto 9.11.2017
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.