Kaupunkiympäristön toimiala, kiinteistöjen konsultointipalvelu, puitesopimus
Kaupunkiympäristön toimiala, kiinteistöjen konsultointipalvelun hankinnan puitejärjestely sopimuskaudelle 1.7.2018 - 30.6.2019 (optiokausi yksi + kaksi vuotta)
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti valita jäljempänä esitetyt tarjouspyynnön ehdot täyttävät tarjoajat vertailutaulukosta ilmenevin asiantuntijan yksikköhintojen mukaisessa etusijaisjärjestyksessä ja perustein kiinteistöjen konsultointipalvelujen puitesopimuskumppaneiksi:
- Konsulttiryhmänä tarjouksen tehnyt; CBRE Finland Oy ja FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
- Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
- Realprojekti Oy
- Jones Lang LaSalle Finland Oy
- PKsubstanssi Oy
- Catella Property Oy
- Ecorum Oy
- Advium Corporate Finance Oy
Lisäksi jaosto päätti oikeuttaa toimialajohtajan solmimaan puitesopimukset yllä mainittujen palvelutuottajien kanssa ja päätti oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan viranhaltijat tekemään yksittäisiä toimeksiantoja koskevat tilaukset voimassa olevien hankintavaltuuksien rajoissa.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo hankintakaudella arvioituna on 3 000 000 euroa. Sopimuskausi on suunniteltu alkavan 1.7.2018 ja päättyvän 30.6.2019.
Lisäksi jaosto päätti oikeuttaa toimialajohtajan jatkamaan sopimusta alkuperäistä sopimusta vastaavilla ehdoilla sen mukaisina kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä yhden (1) + kahden (2) vuoden ajaksi (optiokausi). Tilaaja päättää optiokausista ennen kulloinkin meneillään olevan sopimuskauden päättymistä.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
1. Tilaukset palvelutuottajalta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen palvelutuottaja ei pysty toteuttamaan tilausta tai palvelutuottajan kanssa ei päästä yksimielisyyteen toimeksiannon kattohinnasta, tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta palvelutuottajalta.
2. Mikäli joku hankintalain mukaisista suorahankintaperusteista täyttyy, tilaus voidaan tehdä etusijajärjestyksestä poiketen sopivimmaksi katsotulta sopimustoimittajalta.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa myös, jos:
- Palvelutuottajan esteellisyyden vuoksi ei voida tilata etusijaisjärjestystä hyväksi käyttäen.
- Etusijajärjestyksessä ensimmäisenä oleva palvelutuottaja ei pysty tekemään toimeksiantoa tilaajan edellyttämässä aikataulussa, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta palvelutuottajalta.
- Etusijajärjestyksessä ensimmäisenä olevilla palvelutuottajalla ei ole kapasiteettia toimeksiannon toteuttamiseen hankkeen laajuuden johdosta, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta palvelutuottajalta.
- Kyseessä on lisä- tai jatkotilaus, jota ei ole tarkoituksenmukaista tilata muulta kuin työn alkuperäiseltä palvelutuottajalta.
- Jollakin palvelutuottajalla on referenssien perusteella työn edellyttämää erityisosaamista.
- Palvelutuottajan aikaisemman toimeksiannon on todettu olevan myöhässä, jolloin tarjousta pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta palvelutuottajalta.
Puitesopimus ei velvoita tilaajaa ostamaan palveluja palvelutuottajalta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille palvelutuottajalle
yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kiinteistöjen konsultointipalvelujen puitesopimustoimittajien valinta on toteutettu avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Hankintailmoitus on lähetetty julkaistavaksi EU-laajuisesti 1.2.2018.
Saapuneet tarjoukset ja niiden käsittely
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 6.3.2018. Määräaikaan mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:
- Konsulttiryhmänä tarjouksen tehnyt; CBRE Finland Oy ja FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
- Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
- Realprojekti Oy
- Jones Lang LaSalle Finland Oy
- PKsubstanssi Oy
- Catella Property Oy
- Ecorum Oy
- Advium Corporate Finance Oy
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen liittyvät vaatimukset.
Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät asetetut vaatimukset.
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä tarjoukselle ja sen sisällölle vähimmäisvaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaadittavat selvitykset.
Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät asetetut vaatimukset.
Tarjousten vertailu
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten vertailuperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan konsultointipalveluiden asiantuntijan tuntihinnan perusteella. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on tilaajan hankinnan kohteelle asettamien ja tarjoajan soveltuvuutta koskevia vaatimusten täyttävistä tarjouksista hinnaltaan halvin.
Tarjousvertailun perusteella puitesopimustoimittajien etusijajärjestys on seuraava:
- Konsulttiryhmänä tarjouksen tehnyt; CBRE Finland Oy ja FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy
- Rakennuttajatoimisto Valvontakonsultit Oy
- Realprojekti Oy
- Jones Lang LaSalle Finland Oy
- PKsubstanssi Oy
- Catella Property Oy
- Ecorum Oy
- Advium Corporate Finance Oy
Päätös tullut nähtäväksi 05.06.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Oili Khadraoui, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 38430
Markku Nyyssölä, johtava lakimies, puhelin: 09 310 32297
Päivi Pakarinen, lakimies, puhelin: 09 310 32240