Lassila & Tikanoja Oyj:n ympäristölupa-asia

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-000685
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 118 §

Lassila & Tikanoja Oyj:n ympäristölupa-asia

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti Lassila & Tikanoja Oyj:n ympäristölupahakemuksesta sekä hakemuksesta toiminnan aloittamiseksi muutoksenhausta huolimatta seuraavaa:

Hakija

Lassila & Tikanoja Oyj, Valimotie 27, 00380 Helsinki

Y-tunnus: 1680140-0

Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta

Lassila & Tikanoja Oyj:n siirtokuormausaseman toiminta on ympäristöluvanvaraista ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan.

Valtioneuvoston ympäristönsuojelusta antaman asetuksen 2 §:n 1 momentin kohdan 12f mukaan lupahakemuksen käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Asian vireille tulo

Ympäristölupahakemus on jätetty kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle 18.1.2018. Lassila & Tikanoja Oyj anoo ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaista lupaa aloittaa hakemuksen mukainen toiminta muutoksenhausta huolimatta.

Laitoksen sijainti

Lassila & Tikanoja Oyj:n siirtokuormausasema sijaitsee Pohjois-Helsingissä Tattarisuon teollisuusalueella osoitteessa Rattitie 3. Yritys on vuokrannut toimintaa varten Helsingin kaupungilta kiinteistöille RN:ot 091-429-0032-0000 ja 091-429-0005-0270 sijoittuvan 3 272 m²:n suuruisen määräalan.

Laitosta ympäröivillä tonteilla on romuliikkeitä sekä huoltamo- ja korjaamotoimintaa. Lähin asutus sijaitsee Alppikylässä 500 - 600 metrin etäisyydellä laitokselta.

Alueen kaavoitustilanne ja toimintaa koskevat luvat

Voimassa olevan, 11.8.1987 vahvistetun asemakaavan nro 9200 mukaan Lassila & Tikanoja Oyj:n siirtokuormausaseman tontti sijaitsee teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueella (T). Kaupunginvaltuuston 26.10.2016 hyväksymässä uudessa yleiskaavassa 2050 alue on merkitty toimitila-alueeksi, jota kehitetään ensisijaisesti toimitilojen, tuotannon, varastoinnin, satamatoimintojen, julkisten palveluiden ja opetustoiminnan sekä virkistyksen käyttöön. Alueella on myös 17.11.2015 hyväksytty Jakomäen, Tattarisuon ja Tattariharjun aluesuunnitelma.

Lassila & Tikanoja Oyj:llä on Etelä-Suomen aluehallintoviraston 8.10.2014 myöntämä ympäristölupa Nro 195/2014/1, joka koskee siirtokuormausaseman toimintaa Verkkosaaren kalasatama- ja varastointialueella osoitteessa Kyläsaarenkatu 12. Kaupungin rakennustoiminta alueella laajenee, minkä johdosta siirtokuormausaseman toiminta päättyy todennäköisesti vuoden 2018 alkupuolella. Toiminta on siis tarkoitus siirtää Verkkosaaresta Tattarisuolle.

Lassila & Tikanoja Oyj:n johtamisjärjestelmä on sertifioitu ISO 9001- (laatu), ISO 14 001- (ympäristö) ja OHSAS 18001- (työturvallisuus ja terveys) standardien mukaisesti.

Ympäristöolosuhteet

Maaperä ja pohjavesi

Tattarisuon alue on rakennettu pehmeälle suopohjalle. Alueella tehtyjen maaperäkairausten perusteella on todettu, että alueen maaperässä ylimpänä on 1 - 3 metrin paksuinen täyttömaakerros. Tämän alla on turvekerros ja sen alla lähes 20 metrin paksuinen kerros savea ja liejusavea.

Laitos ei sijaitse luokitellulla pohjavesialueella. Tattarisuon vedenhankintaa varten tärkeän pohjavesialueen (0109102) raja kulkee idässä noin 300 metrin etäisyydellä laitosalueesta.

Pintavedet

Siirtokuormausasema sijaitsee Longinojan valuma-alueella.

Luontoarvot

Tattarisuon teollisuusalueen luoteisosa on avointa peltoaluetta, joka vaihtuu etelään päin mentäessä metsäksi. Alueen pohjois- ja koillisosassa on kapea metsävyöhyke.

Laitoksen toiminta

Lassila & Tikanoja Oyj hakee ympäristölupaa siirtokuormausaseman toiminnalle. Asemalla vastaanotetaan biojätteitä sekä pakattuja ja pakkaamattomia kaupan entisiä eläinperäisiä elintarvikkeita eli EU:n sivutuoteasetuksen N:o 1069/2009 mukaisia luokan 3 sivutuotteita. Eläinperäisellä elintarvikkeella tarkoitetaan entisiä eläinperäisiä elintarvikkeita tai eläinperäisiä tuotteita sisältäviä elintarvikkeita, joita ei enää ole tarkoitettu ihmisravinnoksi kaupallisista syistä tai sellaisten valmistuksessa tai pakkauksessa esiintyneiden ongelmien tai muiden vikojen vuoksi, jotka eivät aiheuta riskiä ihmiselle tai eläimelle. Mikäli siirtokuormausasemalla vastaanotettava materiaali sisältää sekaisin kaupan entisiä eläinperäisiä elintarvikkeita ja muuta erilliskerättyä ruokajätettä, käsitellään koko kuorma luokan 3 sivutuotteena.

Siirtokuormausasemalla vastaanotetaan vuosittain yhteensä 12 000 tonnia jätteitä. Asemalla on kerralla varastoituna yhteensä enintään 84 tonnia jätettä. Jätteet ovat pääosin peräisin Etelä-Suomen alueella toimivilta kauppa- ja tukkuliikkeiltä.

Jätteet tuodaan asemalle pakkaavilla jäteautoilla tai vaihtolava-autoilla puristinsäiliöissä. Jätteet puretaan kuljetusvälineestä suoraan tiiviisiin kannellisiin siirtokuormauslavoihin, joita on asemalla yhteensä 7 kpl. Lavojen kannet avataan ainoastaan silloin kuin lavoja täytetään, muutoin ne pidetään suljettuina. Täydet lavat toimitetaan päivittäin sivutuoteasetuksen mukaisen laitoshyväksynnän saaneelle käsittelijälle. Jos kuljetuksissa käytetään alihankkijaa, varmistaa Lassila & Tikanoja Oyj, että kuljetukset täyttävät sivutuotteille asetetut vaatimukset. Lassila & Tikanoja Oyj ylläpitää rekisteriä luvanvaraisista vastaanottajista ja liiketoimintajohto hyväksyy uudet vastaanottajat varmistuttuaan siitä, että ne hoitavat lupavelvoitteensa.

Siirtokuormausaseman toiminta-aika on maanantaista perjantaihin klo 6.00 – 21.00 ja viikonloppuisin sekä tarvittaessa arkipyhinä klo 8.00 – 16.00. Asemalla ei ole vakituista henkilöstöä.

Kemikaalit ja polttoaineet

Siirtokuormausasemalla ei käytetä kemikaaleja. Jätteiden kuljetuksiin käytettävät ajoneuvot tankataan muualla.

Vedenhankinta ja viemäröinti

Tontilla ei ole vesijohtoa tai viemäröintiä, eikä toiminnassa käytetä vettä.

Energiankäyttö ja energiatehokkuus

Sähköä tarvitaan aseman valaistukseen ja autovaa'an toimintaan.

Liikenne

Siirtokuormausasemalle saapuu päivittäin 5 - 10 kuormaa ja asemalta lähtee päivittäin 1 - 2 kuormaa.

Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT)

Euroopan komissio on laatinut jätteenkäsittelyn BAT vertailuasiakirjan luonnoksen (WT BREF). BAT vertailuasiakirjoja sovelletaan ympäristönsuojelulain liitteen 1 taulukon 1 mukaisiin ns. direktiivilaitoksiin. Lassila & Tikanoja Oyj:n siirtokuormausasema ei ole tällainen laitos, joten WT BREF vertailuasiakirja ei velvoita sitä. Aseman toiminnassa sovelletaan kuitenkin vertailuasiakirjassa esitettyjä parhaan käyttökelpoisen tekniikan yleisperiaatteita. Näihin liittyviä toimintatapoja on esitetty alla olevissa kappaleissa.

Ympäristökuormitus ja sen rajoittaminen

Päästöt maaperään, vesistöihin ja pohjaveteen

Toiminnasta ei aiheudu päästöjä viemäriin, koska tontilla ei ole vesijohtoa tai viemäröintiä eikä toiminnassa käytetä vettä.

Tontilla asfaltoidaan ne alueet, joilla on ajoneuvoliikennettä ja joilla harjoitetaan toimintaa ja varastoidaan jätteitä. Alueella muodostuvat hulevedet ohjautuvat pintavaluntana aluetta ympäröiviin ojiin. Vesien mukana ei ole ympäristöä kuormittavia aineita.

Siirtokuormauslavat ovat tiiviitä, joten valumia voi muodostua ainoastaan jätteiden kuormausten yhteydessä. Kulloinkin kuormattavana oleva lava sijoitetaan valuma-altaaseen. Mahdolliset valumat poistetaan altaasta heti. Merkittävien valumien yhteydessä allas myös pestään. Muulloin allasta pestään tarvittaessa. Pesuvedet imetään imuauton säiliöön ja toimitetaan jätevedenpuhdistamolle. Lassila & Tikanoja Oyj:llä on Tattarisuon alueella varikko, jolla on kaksi imuautoa ja henkilökuntaa.

Päästöt ilmaan

Siirtokuormausaseman toiminnassa päästöjä ilmaan aiheutuu liikenteen pakokaasuista ja pölystä. Päästöjen vaikutus on kuitenkin vähäinen ja paikallinen. Ajoneuvoliikenne alueella ei merkittävästi lisäänny aseman toiminnan myötä. Lassila & Tikanoja Oyj:n kaikkiin jäteautoihin on asennettu ajotavan seurantajärjestelmä, jonka avulla päästöjä pyritään vähentämään. Ajoneuvojen reittioptimoinnilla ja siirtokuormauksella jätteenkuljetus saadaan logistisesti mahdollisimman tehokkaaksi niin, että ajettavat kilometrit ja tätä myötä päästöt vähenevät.

Hajuhaittoja ehkäistään jätteiden nopealla kierrolla sekä pitämällä siirtokuormauslavojen kannet suljettuina. Lavojen hydrauliset kannet ovat tiiviit, joten hajuhaittoja ei pääse merkittävästi muodostumaan. Hajuhaittoja ehkäistään myös valuma-altaan ja siirtokuormauslavojen säännöllisillä pesuilla. Siirtokuormauslavat pestään tyhjennyksen yhteydessä vastaanottopaikassa. Valuma-allas pestään kesäkaudella (1.4. - 31.10.) kerran kuukaudessa ja talvikaudella tarvittaessa, sään salliessa.

Melu ja tärinä

Melua aiheutuu liikenteestä ja jätteen kuormauksesta. Melu on kuitenkin vähäistä ja paikallista. Ajoneuvoliikenne alueella ei aseman toiminnan myötä merkittävästi lisäänny ja sen aiheuttama meluhaitta painottuu pääsääntöisesti arkipäiville. Viikonloppuisin ja arkipyhinä toimintaa harjoitetaan satunnaisesti tarpeen mukaan. Siirtokuormauslavojen kannet toimivat hydraulisesti eivätkä sulkeutuessaan kolahtele. Kuormattava jäte ei liioin ole kolisevaa, joten jätteen kippaamisesta ei aiheudu merkittävää ääntä.

Jätteet

Siirtokuormausasemalla ei ole vakituista henkilöstöä, joten yhdyskuntajätettä ei juuri muodostu. Poikkeustilanteessa, kuten ajoneuvon öljyvuodon sattuessa, muodostuvat vaaralliset jätteet kerätään talteen ja toimitetaan ympäristöluvan omaavaan vastaanottopaikkaan.

Toiminnan vaikutukset ympäristöön

Siirtokuormausaseman toiminnasta ei arvioida aiheutuvan haitallisia vaikutuksia yleiseen viihtyisyyteen tai ihmisten terveyteen. Lähin asutus sijaitsee 500 - 600 metrin etäisyydellä Alppikylässä. Siirtokuormausaseman toiminnasta ei arvioida aiheutuvan sellaisia haittoja, jotka ulottuisivat kyseiselle asuinalueelle. Aseman lähinaapurit ovat teollisia yrityksiä, joille liikennöinnistä ja ajoneuvojen äänistä ei arvioida aiheutuvan häiriötä. Poikkeustilanteissa hajuhaitat voivat hetkellisesti lisääntyä, mutta tähän on varauduttu mm. kaluston säännöllisellä pesulla. Biojätteen siirtokuormaus saattaa myös houkutella paikalle haittaeläimiä. Niiden torjuntaan varaudutaan tekemällä sopimus Lassila & Tikanoja Oyj:n haittaeläintorjunnan yhteistyökumppanin kanssa.

Siirtokuormausasema sijaitsee alueella, jolla on harjoitettu teollista toimintaa vuosikymmenten ajan. Vaikutukset luontoon, luonnonsuojeluarvoihin ja rakennettuun ympäristöön ovat paikallisia ja vähäisiä.

Toiminnalla ei ole vaikutuksia maaperään tai vesistöön ja sen käyttöön. Toiminnassa mahdollisesti muodostuvat valumavedet kerätään talteen. Alueen lähiojiin kulkeutuvat sadevedet eivät pääse kosketuksiin jätteiden kanssa. Mahdolliset ajoneuvojen öljyvuodot imeytetään imeytysaineeseen, jota säilytetään asemalla ja ajoneuvoissa.

Toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu

Ympäristölupahakemukseen on liitetty jätelain 120 §:n mukainen jätteen käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelma sekä 18.12.2017 päivätty Tattarisuon siirtokuormausaseman omavalvontasuunnitelma. Suunnitelmissa on esitetty toiminnan tarkkailua ja seurantaa koskien mm. seuraavaa:

Siirtokuormausasemalle saapuvat kuormat punnitaan ja niiden laatu tarkistetaan tuojan toimesta. Paino- ja jätejaetiedot tallentuvat vaakajärjestelmään.

Kuormat tyhjennetään asemalla oleville kannellisille tiivistetyille lavoille. Lavojen tyhjennyskierto pidetään tehokkaana. Kolmen lavan täytyttyä täydet lavat kuljetetaan tyhjennettäviksi arkisin ajoneuvoyhdistelmällä asianmukaiselle jatkokäsittelijälle. Siirtokuormauslavat pestään tyhjennysten yhteydessä joko vastaanottopaikassa, Lassila & Tikanoja Oyj:n Vantaan Tammiston varikolla tai tarvittaessa muussa asianmukaisessa pesulassa. Pesut merkitään ajoneuvopäätteelle, jonne toiminnan kirjanpito tallentuu.

Siirtokuormausasemalla ei ole vakituista henkilökuntaa. Kiertävä aseman hoitohenkilökunta tarkastaa alueen siisteyden ja siirtokuormauslavojen tiiveyden silmämääräisesti päivittäin ja suorittaa tarvittavat
korjaustoimenpiteet. Aseman henkilökunta on tavoitettavissa ja voidaan tarvittaessa kutsua paikalle aseman toiminta-aikana. Siirtokuormausaseman aluetta siivotaan säännöllisesti. Laitteistot ja kuljetuskalusto huolletaan ja tarkastetaan säännöllisesti.

Siirtokuormausasemalla pidetään käyttöpäiväkirjaa, johon merkitään mm. poikkeavat tilanteet. Vastaanotetuista, lähteneistä ja varastoiduista jätteistä pidetään kirjaa vaakaohjelmalla.

Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen

Mikäli siirtokuormausasemalla ei voida esim. kapasiteetin puutteen tai laitteiston toimintahäiriön johdosta vastaanottaa kuormia, ajetaan ne suorina kuljetuksina sivutuoteasetuksen mukaisen hyväksynnän omaavalle käsittelijälle tai toiselle siirtokuormausasemalle. Mikäli siirtokuormauslavoja ei jostain syystä voida pestä jätteen vastaanottopaikassa, on pesu mahdollista tehdä Lassila & Tikanoja Oyj:n pesuhallissa Vantaan Tammistossa tai muussa hyväksytyssä pesulassa.

Merkittävän eläintautiriskin ilmetessä siirtokuormausaseman toiminnasta vastaava henkilö on yhteydessä viranomaisiin. Mahdollisissa desinfiointitoimenpiteissä hyödynnetään Lassila & Tikanoja Oyj:n vahinkosaneerauksen kalustoa ja osaamista. Siirtokuormausasemalla on siirrettävä desinfiointilaitteisto esim. ajoneuvojen renkaiden desinfiointiin poikkeustilanteessa.

Siirtokuormausasemalle on laadittu ympäristönsuojelulain 15 §:n mukainen ennaltavarautumissuunnitelma. Suunnitelman mukaan vakavin mahdollinen onnettomuustilanne asemalla on ajoneuvon öljyvuoto. Vahingon mahdolliset seuraukset ovat kemikaalin pääsy vesien mukana ympäristöön.

Kuormissa mahdollisesti olevat niihin kuulumattomat aineet muodostavat oman riskinsä asemalla. Vakavimmat riskit aiheutuvat tulipalon riskiä lisäävistä esineistä ja aineista sekä vaarallisista jätteistä. Suuremmat määrät tällaisia aineita huomataan kuormien purussa, mutta on mahdollista, että kaikkea ei huomata. Työturvallisuusriskit ovat näissä tilanteissa ympäristöriskin ohella merkittävät. Tulipalon aiheuttamat savukaasut ja sammutusvedet voivat aiheuttaa ympäristön pilaantumista sekä haittaa terveydelle. Tulipalon riskin arvioidaan olevan kuitenkin hyvin pieni johtuen asemalla vastaanotettavasta jätelajista ja siitä, että muuta palokuormaa ei asemalla juurikaan ole.

Ilkivallan riskin arvioidaan olevan pieni. Siirtokuormauslavan avaamiseen tarvittaisiin käytännössä ulkopuolinen voimanlähde, jotta kannen hydrauliikka saataisiin auki.

Siirtokuormausasemalla olevassa kontissa säilytetään alkusammutuskalustoa sekä imeytysainetta vuotojen varalle. Imeytysainetta löytyy myös ajoneuvoista ja työkoneista. Alue, jolla liikennöidään ja vastaanotetaan jätteitä, on asfaltoitu. Asfaltointia huolletaan ja paikataan vuosittain. Ilkivaltaa ehkäistään sulkemalla asemalle pääsy portein.

Ympäristöriskeihin liittyviä ennakoivia toimenpiteitä tehdään sisäisten ja ulkoisten auditointien sekä palotarkastajan ja vakuutusyhtiön tarkastajan havaintojen pohjalta. Säännöllisen käyttöpäiväkirjanpidon avulla riskialttiit tapaukset voidaan havaita ja niistä oppia. Poikkeustilanteet, vahingot, onnettomuudet ja valitukset kirjataan Lassila & Tikanoja Oyj:n Toyme-järjestelmään, jossa niille määritetään vastuuhenkilö ja korjaavat toimenpiteet. Järjestelmästä raportoidaan kuukausittain yrityksen johtoryhmälle ja laaditaan tilasto mm. yrityksen vuosikertomukseen.

Lassila & Tikanoja Oyj:llä on käytössä ns. Ympäristölupapassi-perehdytys, josta vastaa yrityksen ympäristöasioista vastaava asiantuntija. Ympäristölupapassin tarkoituksena on perehdyttää henkilöstö uuden ympäristöluvan tai lupamuutoksen sisältöön ja vaatimuksiin. Työtehtäväkohtaiset riskit kartoitetaan työturvallisuuspäällikön toimesta ja uudet henkilöt perehdytetään sekä laitoksen toimintaan että työtehtäviin. Vanhojen työntekijöiden kertauskoulutuksen tarvetta olisi hakijan mukaan myös syytä arvioida.

Toiminnan aloittaminen muutoksenhausta huolimatta

Lassila & Tikanoja Oyj:n nykyinen siirtokuormausasema Helsingin Verkkosaaressa joutuu lähiaikoina lopettamaan toimintansa kaupungin rakentamisen tieltä. Häätöilmoituksen saatuaan yrityksellä on kuukausi aikaa siirtää toiminta pois alueelta. Lassila & Tikanoja Oyj hakee lupaa aloittaa toiminta Tattarisuon alueella muutoksenhausta huolimatta siltä varalta, että häätöilmoitus Verkkosaaresta annetaan hyvin nopealla aikataululla.

Hakija esittää toiminnan aloittamiselle muutoksenhausta huolimatta 5 700 euron vakuutta.

Lupahakemuksesta tiedottaminen

Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin ilmoitustaululla ja kaupunkiympäristön verkkosivuilla 12.2. - 13.3.2018 olleella kuulutuksella sekä kirjeellä naapureille ja yrittäjä- ja asukasyhdistyksille. Hakemuksen johdosta on tehty 22 muistutusta.

Kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden ympäristöpalveluiden ympäristöterveysyksikön päällikkö, jolle kunnan terveydensuojeluviranomaiselle kuuluvien lausuntojen antaminen on delegoitu (kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 18.5.2018, 103 §), toteaa, että ympäristöpalveluiden ympäristönsuojeluyksikön ympäristö- ja lupajaoston päätettäväksi valmistelemassa asiassa on terveydensuojeluun liittyvät näkökohdat otettu riittävästi huomioon eikä erillisen lausunnon antamista ole pidettävä tarpeellisena.

Muistutukset

Grutech Oy, Helaform Oy, Helsingin Formula K Ratayhdistys ry, Helsingin Levytyö Oy, Hydjan Oy, Kevel Oy, Kiinteistö Oy Akkutie 1, Kiinteistöosakeyhtiö Rattiko ym., Kuljetus Oy Oksanen, Kuntoutus-Karppinen Oy, Kylmäteräs Oy, Merkas Oy, Spinea Oy, Opastetalo Tarra & Neon Oy, ********** ja ********** ovat kaikki tehneet samansisältöiset muistutukset, joissa vastustetaan ympäristöluvan myöntämistä. Perusteluina on esitetty seuraavaa:

Aluetta pitäisi kehittää toimivana työpaikka-alueena, eikä kyseinen toiminta sovellu työpaikka-alueelle. Alueella on töissä satoja ihmisiä. On täysin edesvastuutonta tehdä työpaikka-alueella kaatopaikalle kuuluvaa toimintaa. Siirtokuormausaseman toiminta tulee aiheuttamaan yritysten liiketoiminnalle merkittäviä taloudellisia haittoja. Tontilla on jo nyt selvästi havaittava rottaongelma, joka ei biojätteiden sekä kaupan entisten eläinperäisten elintarvikkeiden käsittelystä tule vähenemään. Toiminta tulee aiheuttamaan Tattarisuon työpaikka-alueella jo Kyläsaarenkadulla todettuja hajuhaittoja. Ympäröivään asutukseen on matkaa vain 500 m.

Helsingin Hammaspyörä Oy toteaa muistutuksessaan, ettei siirtokuormausaseman sijoittaminen pienteollisuusalueelle ole toimiva idea millään tavalla ajateltuna. Muistutuksessa tuodaan esille hajuhaittojen ja haittaeläimien lisäksi mm. toiminnasta aiheutuva liikennehaitta sekä Tattarisuon sijainti pohjaveden suojelualueella.

Koillis Seura ry mainitsee muistutuksessaan Tattarisuon lähialueiden vilkkaan asuntorakentamisen sekä alueen virkistys- ja ulkoilualueet ja tuo esille huolensa siirtokuormausaseman toimintaan liittyvistä liikenneja hajuhaitoista sekä haittaeläimistä. Muistuttaja esittää, että ympäristölupaa ei myönnetä.

Asunto Oy Helsingin Alppiruusu vastustaa siirtokuormausaseman perustamista alueelle yllä olevissa muistutuksissa esille tuotuihin syihin vedoten. Lisäksi muistutuksessa todetaan siirtokuormausaseman toiminnan olevan alueen kaavamääräyksen vastaista.

Malminseudun Yritysyhdistys ry vastustaa ympäristöluvan myöntämistä siirtokuormausaseman toiminnalle siitä aiheutuvien hajuhaittojen ja haittaeläinongelmien takia. Muistutuksessa todetaan myös mm., että hakemuksesta ei ilmene tontille suunniteltu rakentaminen tai rakennusoikeuden hyödyntäminen, mikä on oleellinen asia koko alueen tulevaisuuden kannalta. Yhdistys esittää, että mikäli ympäristölupa myönnetään, tulee luvassa edellyttää toiminnan sijoittamista suljettuun tilaan sekä poistoilman kemiallista puhdistusta.

Puistola-Seura ry:n muistutuksessa vaaditaan hajuhaittoihin ja haittaeläinten runsastumiseen vedoten, että siirtokuormausasemalla ei käsitellä määrättyjä sivutuoteasetuksen luokan 3 mukaisia jätteitä. Muistuttaja pyytää luvan hakijalta perustellun kannanoton esittämäänsä mielipiteeseen.

********** ja 327 allekirjoittanutta vastustavat laatimassaan adressissa siirtokuormausaseman sijoittamista alueelle. Perusteluina on esitetty toiminnan aiheuttamat liikenne-, melu- ja hajuhaitat, muut päästöt ilmaan, haittaeläinten lisääntyminen sekä alueen pohjaveden ja Longinojaan kulkeutuvien hulevesien pilaantuminen.

Luvan hakijan vastine

Lassila & Tikanoja Oyj on antanut muistutusten johdosta seuraavan, 28.3.2018 päivätyn vastineen:

Lassila & Tikanoja kiittää mahdollisuudesta antaa vastine lupahakemuksen johdosta annettuihin muistutuksiin.

Muistutuksia ovat antaneet sekä yritykset että asukkaat ja asukkaita edustavat tahot. Yhteensä muistutuksia on tullut 22 kpl.

Useat muistutukset ovat sisällöltään lähes identtisiä ja niissäkin, jotka poikkeavat kirjoitusasultaan ja sisällöltään muista, on esitetty samoja argumentteja. Vastaamme tässä vastineessamme muistutuksiin kootusti.

Lukumääräisesti suurinta huolta aiheuttaa sekä alueen yrityksissä että asukkaissa alueella olemassa olevan rottaongelman kasvaminen (20 mainintaa).

Kuten olemme lupahakemuksessamme tuoneet esille, biojätteet siirtokuormataan kannelliseen konttiin, jonka kansi pidetään suljettuna kaikkina muina aikoina, paitsi kuormauksen ollessa käynnissä. Näin ollen rottia houkuttavia jätteitä ei ole niille saatavilla. Kontti sijoitetaan valuma-altaaseen, joka tyhjennetään imuautolla säännöllisesti. Valuma-allas sijoitetaan asfaltoidulle alueelle.

Rottien ja muiden mahdollisten haittaeläinten torjunta tehdään suunnitelmallisesti. Otamme käyttöön heti toiminnan alkaessa, kuten muuallakin vastaavaa toimintaa harjoitettaessa, tehokkaat ja ammattikäyttöön suunnitellut loukkujärjestelmät, jotka meille toimittaa hyväksi havaittu yhteistyökumppani. Näin ollen tontillemme eksyvät rotat saadaan tehokkaasti ja ammattimaisesti torjuttua. On oletettavaa, että toimintamme ei näin ollen rottaongelmaa kasvata.

Toiseksi eniten mainintoja muistutuksissa oli hajuhaitoista (19 mainintaa) ja asutuksen läheisyydestä (19 mainintaa).

Hajuhaittojen torjunta perustuu sekä hyvän siisteyden ylläpitoon eli säännöllisiin konttien ja alustojen pesuihin että siirtokuormattavan jätteen nopeaan kiertoon. On ymmärrettävää, että normaali kotitalouden biojäte voi viikon tai jopa kaksi taloyhtiön astiassa seisoessaan aiheuttaa hajua, mutta kauppaliikkeiden biojäte ja lk. 3 sivutuote eli kaupan entiset eläinperäiset elintarvikkeet ovat eri asia. Viimeksi mainitut jätteet ovat pääsääntöisesti astioissa kylmiössä tai puristimissa jätelaiturilla, ne noudetaan asiakkaalta tiheästi, ne ovat muovipakkauksissa (vastaanottaja erottelee pakkaukset murskaamalla ja seulomalla) ja ne myös lähtevät siirtokuormausasemalta arkisin päivittäin. Näin ollen pilaantumista ei ehdi tapahtua ja hajua ei ehdi syntyä. Lisäksi toimintamalli, jossa jäte kipataan kannelliseen konttiin, jonka kansi pidetään suljettuna kippauksen väliaikoina, ehkäisee hajuhaittoja. Sonja Alin ym. viittaa muistutuksessaan Ämmässuon biojätteen käsittelytoimintaan, josta hänelle on todettu, että sellaisesta toiminnasta syntyy aina hajua. Haluamme korostaa, että Tattarisuolla ei tulla käsittelemään biojätettä millään tavalla, eikä siirtokuormausta voi verrata biojätteen kompostointiin tai mädätykseen, jota Ämmässuolla harjoitetaan. Siirtokuormauksessa biojäte ainoastaan kuormataan isompaan kuljetuserään, josta se lähtee nopeasti varsinaiseen käsittelypaikkaan. Jätettä ei myöskään varastoida alueella.

Tattarisuon alue on vanhaa teollisuusaluetta, jonka ympäristöön on kaavoitettu asuinalueita. On ymmärrettävää, että teollinen toiminta herättää asukkaissa tunteita. Lähin asutus sijaitsee siirtokuormauslupaa haettavasta toiminnasta 500 metrin päässä. Toiminta on sijoittunut teollisuusalueen keskelle, joten lähinaapurit eivät ole asukkaita, vaan muita teollisia toimijoita. L&T:n tarkoituksena on hoitaa toiminta siten, että muistutuksissa mainittuja haittoja ei synny.

Muistutuksissa erityisesti alueen yrityksiltä mainittiin usein (17 mainintaa), että ko. alue on työpaikka-alue ja sinne ei toivota kaatopaikkatoimintaa (13 mainintaa). Haluamme korostaa, että ko. alue on kaavassa mainittu teollisuusalue, eikä jätteen siirtokuormaus ole kaatopaikkatoimintaa eikä jätteen käsittelyä, vaan teollista toimintaa, joka on kaavassa sallittu. Siirtokuormauksen tavoite on kuormata jäte logistisesti tehokkaampiin ja isompiin kuljetuseriin, jolloin kuljetuksen aiheuttamat kustannukset, pakokaasupäästöt ja muut ympäristöhaitat kokonaisuudessaan pienenevät, eivät kasva.

Siirtokuormattava biojäte ja lk. 3 sivutuote menevät kiertotalouden tavoitteiden mukaisesti käsiteltäväksi laitokseen, jossa niistä mädätetään biokaasua liikenteen polttoaineeksi. Kaatopaikalle nämä biojätteet eivät missään vaiheessa päädy, eikä toimintaa voi verrata kaatopaikkaukseen.

Muistutuksissa on muutaman kerran (4 mainintaa) mainittu rekkaliikenteen määrä, jopa rekkaralli-sanaa on käytetty. Samassa yhteydessä on viitattu 2 kertaa alueen virkistyskäytön haittaamiseen, kerran pakokaasupäästöihin ja pienhiukkasiin ja kerran liikenneonnettomuusriskiin.

Haluamme huomauttaa, että rekkarallista ei ole kyse. Alueen kokonaisliikennemäärään toiminnan vaikutus on hyvin vähäinen. Siirtokuormauksen idea on karsia turhaa liikennöintiä kuormaamalla kuljetettavat materiaalit isompaan kertaerään, jolloin yksittäisten kuormien ajamista käsittelypaikalle (varsinaiseen käsittelyyn) voidaan vähentää. Saapuvia kuormia on 5-10 päivässä ja lähteviä 1-2. Alueen virkistyskäytölle ei aiheuteta haittaa. L&T panostaa kuljettajien ajotavan koulutukseen, käytössä olevien ajoneuvojen polttoainevalintoihin ja ajoneuvokannan jatkuvaan uusimiseen ja Euro-luokituksen parantamiseen, millä pakokaasu- ja hiukkaspäästöjä voidaan pienentää. Työturvallisuus ml. liikenneturvallisuus ovat olennainen osa kuljettajien perehdytystä ja pakollista ammattipätevyyskoulutusta, ja L&T on jo vuosia panostanut erityisesti työturvallisuuteen kaikessa toiminnassaan ml. jätteen kuljetus.

Parissa muistutuksessa (2 kpl) on mainittu toiminnan vaikutuksista pohjaveteen ja yhdessä muistutuksessa on mainittu valumavedet.

Siirtokuormaustoiminnasta ei synny valumavesiä, jotka pääsisivät ympäristöön. Toiminta tapahtuu asfaltoidulla alueella valuma-altaan päällä siten, että mahdolliset valumat saadaan kerättyä valuma-altaasta imuautoon, josta ne toimitetaan jätevedenpuhdistamolle. Toiminnassa ei käytetä vettä lukuun ottamatta alustan pesuja, jotka tapahtuvat imuautoon. Näin ollen vaikutuksia pohjaveteen tai pintavesiin ei toiminnasta synny.

Puistola-Seura ry esittää, että lk. 3 sivutuotteista rajattaisiin pois teurasjätteet ja muut merkittäviä hajuhaittoja aiheuttavat lk. 3 sivutuotteet.

Tämä esitys on L&T:n mielestä perusteltu. Meillä ei ole tarvetta tai aikomusta siirtokuormata teurasjätteitä, vaan ns. kaupan entisiä eläinperäisiä sivutuotteita, ravintoloiden elintarvikejätteitä, biojätettä (EWC 200108) ja luokan 02-jätteitä, jotka eivät kuitenkaan ole sivutuoteasetuksen alla mainittuja jätteitä. Ympäristöluvassa voidaan rajata pois seuraavat sivutuotteet:

  • elävänä tarkastuksessa (ante mortem) hyväksyttyjen eläinten veri, vuodat, nahat, sorkat, kaviot, sarvet, sianharjakset, höyhenet, sulat, siipikarjan päät
  • ihmisravinnoksi hyväksytyistä eläimistä saatavat sivutuotteet, joita ei kuitenkaan käytetä elintarvikkeiksi (esim. keuhkot, mahat, likaantuneet osat, vertymät)

L&T haluaa korostaa, että toiminta on pienimuotoista. Biojätettä kerätään päivässä kolme lavallista eli yhden rekkakuorman verran.

Tarkastukset

Laitosalueelle on tehty 22.3.2018 tarkastuskäynti. Tarkastuksesta laadittu pöytäkirja on liitetty hakemusasiakirjoihin.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti myöntää ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan Lassila & Tikanoja Oyj:n siirtokuormausaseman toiminnalle osoitteessa Rattitie 3 hakijan antamien selvitysten mukaisesti ja alla olevin lupamääräyksin.

Lupahakemuksesta annetuissa muistutuksissa esitetyt asiat on huomioitu lupamääräyksissä.

Toimintaa koskevat määräykset

  1. Laitoksella saa vuosittain vastaanottaa ja välivarastoida yhteensä enintään 12 000 tonnia biojätteitä sekä pakattuja ja pakkaamattomia kaupan entisiä eläinperäisiä elintarvikkeita (sivutuoteasetuksen mukaisia luokan 3 sivutuotteita). Laitoksella saa kerralla olla varastoituna enintään 84 tonnia jätteitä.

    Muiden kuin edellä lueteltujen jätteiden vastaanotto laitokselle on kielletty. Jätteiden laadun toteamiseksi kuormat on tarkastettava silmämääräisesti ennen niiden kippaamista siirtokuormauslavoille. Mikäli laitokselle tuodussa kuormassa havaitaan olevan muuta jätettä kuin, mitä laitokselle on sallittua tuoda, on kuorma palautettava lähettäjälle tai ohjattava sellaiseen vastaanottopaikkaan, jolla on lupa vastaanottaa kuorman sisältämää jätettä. (YSL 52, 58 §, JL 29 §)
  2. Toimintaa saa harjoittaa maanantaista perjantaihin klo 6.00 –
    21.00 ja viikonloppuisin sekä tarvittaessa arkipyhinä klo 8.00 –
    16.00. (YSL 52 §)
  3. Siirtokuormausaseman toimintaa ja toiminnan tarkkailua varten on määrättävä näistä asioista vastuussa oleva asemanhoitaja, jonka nimi ja yhteystiedot tulee toimittaa Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluyksikköön. (YSL 52 §, JL 141 §)
  4. Jätteiden vastaanotto, varastointi ja kuormaus on järjestettävä siten, ettei toiminnoista aiheudu maaperän ja pohja- tai pintaveden pilaantumista tai pilaantumisen vaaraa, maiseman rumentumista, roskaantumista, usein toistuvaa kohtuutonta melu-, pöly-, hajuhaittaa tai muuta häiriötä ympäristölle. Laitosalue on pidettävä siistinä ja laitoksen ympäristöön mahdollisesti levinneet roskat on kerättävä pois viipymättä. (YSL 52 §, JL 13, 72, 73 §)
  5. Laitokselle saapuvat jätteet on varastoitava tiiviissä, suljettavissa astioissa. Astioiden kannet on pidettävä suljettuina aina silloin, kuin jätteitä ei kuormata. (YSL 52, 58 §)
  6. Alue, jolla jätteitä vastaanotetaan, kuormataan ja varastoidaan, on pinnoitettava tiiviiksi. Pinnoitteen kuntoa on tarkkailtava säännöllisesti. Havaitut viat, kuten halkeamat ja painumat, on korjattava viipymättä. (YSL 7, 52 §)
  7. Kulloinkin kuormattavana oleva siirtokuormauslava on sijoitettava tiiviiseen valuma-altaaseen. Kuormauksessa aiheutuvat valumat on poistettava altaasta viipymättä. Valuma-allas on pestävä säännöllisesti ja riittävän usein hajuhaittojen ehkäisemiseksi. Pesuvedet on kerättävä talteen ja toimitettava jätevedenpuhdistamolle. (YSL 52 §)
  8. Jätteiden kierto laitoksella on pidettävä nopeana ja täydet jäteastiat on toimitettava eteenpäin käsittelyyn tarvittaessa päivittäin. Jätteet on toimitettava paikkaan, jolla on ympäristönsuojelulain mukainen lupa tai ympäristönsuojelun tietojärjestelmään rekisteröinnin perusteella oikeus vastaanottaa kyseisiä jätteitä. Jätteet on toimitettava hyödynnettäviksi ensisijaisesti aineena ja toissijaisesti energiana.

    Jätteet saa luovuttaa vain sellaiselle jätteen kuljettajalle, joka on rekisteröitynyt jätehuoltorekisteriin. (YSL 52, 58 §, JL 8, 29, 121 §)
  9. Asiaton pääsy ja jätteen luvaton tuonti laitosalueelle on estettävä valvonnalla ja rakenteellisin keinoin. Laitosalueen portit on pidettävä lukittuina muina kuin laitoksen aukioloaikoina. (YSL 52 §)
  10. Vahinko- tai onnettomuustilanteessa maahan päässeet vaaralliset kemikaalit on kerättävä välittömästi talteen. Vahinkotapausten varalta toiminnanharjoittajalla on oltava alkusammutuskalustoa, imeytysainetta ja kalustoa vuotojen keräämiseksi. Häiriötilanteista tai onnettomuuksista, joissa aiheutuu päästöjä maaperään tai vesistöön tai muuta ympäristön pilaantumisen vaaraa, on ilmoitettava viipymättä Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluyksikköön. Ympäristönsuojeluviranomainen voi ilmoituksen johdosta antaa määräyksiä, jotka ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen estämiseksi tai maaperän puhdistamiseksi. (YSL 52 §)
  11. Laitoksen toiminnassa on noudatettava hakemuksen liitteenä olevaa Tattarisuon siirtokuormausaseman omavalvontasuunnitelmaa sekä jätteen käsittelyn seuranta- ja tarkkailusuunnitelmaa. Toiminnasta on pidettävä kirjaa suunnitelman mukaisesti.

    Luvanhaltijan on toimitettava Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluyksikköön vuosittain helmikuun loppuun mennessä edellisen vuoden toimintaa koskeva kirjallinen raportti, joka sisältää ainakin seuraavat edellistä toimintavuotta koskevat tiedot:

    - laitoksella vastaanotettujen jätteiden määrä ja laatu
    - edelleen toimitettujen jätteiden määrä, laatu ja toimituspaikat
    - laitoksella vuodenvaihteessa varastossa olevien jätteiden määrä
    - tiedot laitoksella tehdyistä huoltotoimenpiteistä ja valuma-altaan pesuista
    - tiedot poikkeuksellisista tilanteista ja niihin liittyneistä toimenpiteistä. (YSL 62, 172 §, JL 118, 120 §)
  12. Toimintaan suunnitelluista muutoksista sekä toiminnan keskeyttämisestä tai lopettamisesta on ilmoitettava kirjallisesti ympäristönsuojeluyksikköön vähintään kolme kuukautta etukäteen.

    Toiminnan päätyttyä laitosalue ja sen ympäristö on siivottava ja puhdistettava sekä saatettava sellaiseen kuntoon, ettei se toiminnan päättymisen jälkeen aiheuta terveyshaittaa, maaperän ja ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa tai muuta merkittävää haittaa.

    Toiminnan lopettamista koskevaan ilmoitukseen on liitettävä selvitys laitosalueen jälkihoidosta ja kunnostustarpeesta. Selvityksen perusteella ympäristönsuojeluviranomainen voi antaa määräyksiä laitosalueen kunnostamisesta. (YSL 52, 94, 170 §)
  13. Lassila & Tikanoja Oyj:n on ennen toiminnan aloittamista asetettava Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle 10 500 euron suuruinen vakuus asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi toiminnan mahdollisesti loppuessa kyseisessä toimipisteessä. (YSL 59 ja 60 §)

Päätöksen perustelut

Yleisperustelut

Lassila & Tikanoja Oyj:n siirtokuormausaseman toiminta lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset. Toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, pohjaveden tai maaperän pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, roskaantumista tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Toiminnanharjoittajalla on toimintaan riittävä asiantuntemus.

Lupamääräysten perustelut

  1. Ympäristönsuojelulain 58 §:n mukaan jätteen käsittelyä koskeva ympäristölupa voidaan rajoittaa tietynlaisen jätteen käsittelyyn. Toiminnanharjoittaja on hakenut lupaa määräyksen mukaisen jätteen käsittelyyn eikä lupa oikeuta muunlaisen jätteen vastaanottoon tai muuhun jätteen käsittelyyn.

    Luvassa on tarpeen määritellä alueella kerrallaan varastoitavan jätteen enimmäismäärä, jotta voidaan estää suuren jätevaraston muodostuminen ja välttää siitä seuraavia ympäristöhaittoja.
  2. Toimintaa voi harjoittaa myös iltaisin ja viikonloppuisin sekä tarvittaessa arkipyhinä, koska toiminta sijoittuu teollisuusalueelle eikä laitoksen välittömässä läheisyydessä ole melulle alttiita kohteita.
  3. Laitoksen yhteyshenkilön tiedot ovat tarpeen valvontaa varten.
  4. Jätelain 13 §:n mukaan jätteestä tai jätehuollosta ei saa aiheutua vaaraa tai haittaa terveydelle tai ympäristölle, roskaantumista, yleisen turvallisuuden heikentymistä taikka muuta näihin rinnastettavaa haittaa.
  5. Jätteitä koskeva varastointimääräys on tarpeen toiminnasta aiheutuvien hajuhaittojen ehkäisemiseksi.
  6. Toiminta-alueen pinnoittamisella estetään päästöt maaperään.
  7. Valuma-altaan avulla mahdolliset valumat saadaan hallitusti talteen ja estetään niiden pääsy maaperään ja vesistöön. Valumien nopealla poistolla sekä valuma-altaan säännöllisellä pesulla torjutaan toiminnasta aiheutuvia hajuhaittoja.
  8. Jätteiden nopealla kierrolla ehkäistään toiminnasta aiheutuvia hajuhaittoja. Jätteen ammattimainen käsittely on luvanvaraista. Jätteen jatkokäsittelyssä on pyrittävä noudattamaan jätelain 8 §:n mukaista etusijajärjestystä. Jätettä saavat ammattimaisesti kuljettaa vain jätehuoltorekisteriin merkityt toiminnanharjoittajat.
  9. Määräys ulkopuolisten pääsyn ja jätteen luvattoman tuonnin estämisestä on tarpeen, jotta voidaan torjua ympäröivän alueen roskaantumista ja maisemahaittoja. Laitosalueen porttien lukitseminen muina kuin aukioloaikoina estää osaltaan alueen luvattoman käytön ja vähentää ilkivaltaa.
  10. Häiriö- ja poikkeustilanteisiin varautuminen sekä ilmoitus- ja toimintavelvoite on annettu välittömän ympäristövahingon torjumiseksi ja valvonnan toteuttamiseksi.
  11. Kirjanpitoa ja raportointia koskeva määräys on tarpeen valvonnan toteuttamiseksi.
  12. Ympäristöluvassa on annettava toiminnan lopettamista koskevat määräykset. Toiminnan päätyttyä luvan haltija vastaa edelleen lupamääräysten mukaisesti tarvittavista toimista pilaantumisen ehkäisemiseksi, vaikutusten selvittämisestä ja tarkkailusta. Toiminnan muuttamisesta on ilmoitettava valvovalle viranomaiselle, jotta tällä on mahdollisuus tarvittaessa arvioida muutoksen merkittävyyttä sekä toiminnan luvanmukaisuutta. Lupaviranomainen voi tarvittaessa antaa erillisiä määräyksiä toiminnan lopettamista koskien.
  13. Vakuus asetetaan asianmukaisen jätehuollon, tarkkailun ja muiden tarvittavien toimien varmistamiseksi toiminnan loppuessa. Vakuuden suuruus on arvioitu alueella kerrallaan varastoitavan jätemäärän kuormauksen, poiskuljetuksen sekä alueen siistimisen aiheuttamista kustannuksista.

Luvan voimassaolo

Lupa on voimassa toistaiseksi.

Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 70 §)

Lupapäätöksen muuttamisen ja peruuttamisen perusteista on säädetty ympäristönsuojelulain 89 ja 93 §:ssä.

Päätöksen täytäntöönpano

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää määrätä, että päätöksen mukainen toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen, jos hakija asettaa ennen toiminnan aloittamista 10 500 euron suuruisen lisävakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. (YSL 199 §)

Määräystä annettaessa otetaan huomioon, että kyseessä oleva toiminta ei merkittävästi lisää alueella ennestään olevien toimintojen tuottamaa ympäristökuormitusta eikä siitä voi aiheutua pysyvää ympäristön pilaantumista. Toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.

Vielä kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää määrätä, että lupapäätöksen tullessa lainvoimaiseksi mainittu 10 500 euron lisävakuus muutetaan lupamääräyksessä 13 määrätyksi ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaiseksi vakuudeksi. (YSL 59 ja 199 §)

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 7, 27, 43, 44, 48, 49, 52, 58, 59, 60, 62, 70, 84, 85, 87, 89, 93, 94, 170, 172, 190, 199 ja 205 §

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 11, 14 ja 15 §

Jätelaki (646/2011) 8, 13, 29, 72, 73, 118, 120, 121 ja 141 §

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 24.11.2017 (88 §) hyväksymän taksan mukainen ympäristölupahakemuksen käsittelymaksu on 4 410,00 euroa. Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalveluliikelaitoksesta.

Lupapäätöksen antaminen ja siitä tiedottaminen

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin ilmoitustaululla ja päätös julkaistaan yleisessä tietoverkossa.

Muutoksenhaku

Päätökseen saa hakea muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Valitusosoitus on liitteenä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 08.06.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon silloin, kun se on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65100 VAASA
Puhelinnumero:
029 56 42780

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700
 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15-16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Päivi Kippo-Edlund

Lisätietojen antaja

Leona Silberstein, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 36883

leona.silberstein@hel.fi