Konsortiosopimus, Infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja -palvelun hankinta

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-001128
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 17

Infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmä ja palveluallianssi, palveluntuottajan valinta, yritysryhmittymä IHKu (Solita Oy, Ramboll Finland Oy ja Civilpoint Oy)

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja päätti valita infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja palveluallianssin palveluntuottajaksi kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen yritysryhmittymä IHKu:n, jonka muodostavat Solita Oy, Ramboll Finland Oy ja Civilpoint Oy. Infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmä ja palvelun tilaajana toimivat Liikennevirasto, Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen, Turun ja Jyväskylän kaupungit hankintarenkaana. Liikennevirasto tekee asiasta oman hankintapäätöksen Espoon, Vantaan, Turun, Jyväskylän ja Tampreen kaupungin puolesta ja valtuuttamana.

Kustannuslaskentajärjestelmä ja palvelu hankitaan projektiallianssina, jossa palveluntuottajalle maksetaan kustannuslaskentajärjestelmän ja palvelun tuottamisesta korvattavien kustannusten lisäksi palkkio, joka on 104 %. Helsingin kaupungille hankinnasta 10 vuoden sopimuskauden aikana aiheutuvat kustannukset ovat enintään 1 500 000 euroa (alv. 0 %).

Toimialajohtaja päätti oikeuttaa maankäyttöjohtajan allekirjoittamaan tilaajien ja palveluntuottajan väliset allianssisopimukset sekä oikeuttaa maankäyttöjohtajan tilaamaan infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja palvelun yritysryhmittymä IHKu:lta 1 500 000 euron arvonlisäverottomaan kattohintaan asti.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungilla sekä Liikenneviraston, Espoon, Vantaan, Turun, Tampereen ja Jyväskylän kaupunkien yhdessä muodostamalla tilaajakonsortiolla on voimassa oleva palvelusopimus infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmästä vuoden 2018 loppuun saakka. Nykyisestä kustannushallintapalvelun hankinnasta on päättänyt kaupungininsinööri 22.10.2014 (26 §, HEL 2014-012377).

Liikenneviraston ja Suomen suurimpien kaupunkien muodostamalla tilaajakonsortiolla on ollut merkittävä rooli nykyisin käytössä olevan kustannuslaskentajärjestelmän kehittämisessä koko alaa palvelevaksi yhtenäiseksi tavaksi tehdä infrahankkeiden kustannuslaskentaa. Alan kehittyminen ja muun muassa mallipohjaisen suunnittelun tulo alalle luovat tarpeen kehittää nykyisiä kustannushallinnan menetelmiä.

Nykyinen sopimus kustannuslaskentajärjestelmän ja palvelun tuottajan kanssa päättyy vuoden 2018 lopussa. Tilaajakonsortio on päättänyt kilpailuttaa infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän projektiallianssina. Kilpailutuksella valittava palveluntuottaja ja tilaajakonsortion osapuolet muodostavat yhteisen allianssiryhmän, joka yhteistyössä kehittää infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmää ja palvelua.

Helsingin kaupungin etu on jatkossakin olla mukana infra-alan kustannushallintamenetelmien kehittämisessä sekä Suomen suurimpana kunta-alan toimijana osallistua Liikenneviraston, Espoon, Vantaan, Turun, Tampereen ja Jyväskylän kaupunkien kanssa uudistettavan infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja palvelun hankintaan.

Toimiva kustannuslaskentajärjestelmää tuottaa muun muassa keskenään vertailukelpoisia ja tarkempia suunnitteluvaiheen kustannusarvioita päätöksenteon tueksi.

Infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja palveluallianssin hankintaa koskeva ennakkotietoilmoitus on julkaistu sähköisessä hankintailmoituskanava Hilmassa 18.12.2017. Markkinainfo mahdollisille palveluntarjoajille on pidetty 19.1.2018. Hankinnan hankintailmoitus ja alustava tarjouspyyntö on julkaistu sähköisessä hankintailmoituskanava Hilmassa 2.3.2018. Alustavat tarjoukset toimittivat määräaikaan 20.4.2018 kello 13.00 mennessä:

  • Rapal Oy
  • Ryhmittymä Kusti, jonka muodostavat Sitowise Oy, Tocoman Oy ja Siili Solutions Oyj
  • Ryhmittymä InOne, jonka muodostavat Pöyry Finland Oy, Digia Finland Oy ja Graniittirakennus Kallio Oy
  • Ryhmittymä IHKu, jonka muodostavat Solita Oy, Ramboll Finland Oy ja Civilpoint Oy

Toiseen tarjousvaiheeseen kutsuttiin kaikki alustavan tarjouksen jättäneet tarjoajat. Toinen tarjousvaihe käsitti kehitystyöpajat ja sopimusneuvottelut erikseen kunkin tarjoajan kanssa. Kehitystyöpajat ja sopimusneuvottelut on pidetty 7.–24.5.2018.

Tilaaja on toimittanut kehitystyöpajojen ja sopimusneuvottelujen perusteella tarkennetun tarjouspyynnön 25.5.2018. Määräaikaan 13.6.2018 klo 13.00 mennessä lopullisen tarjouksen toimittivat kaikki alustavan tarjouksen jättäneet tarjoajat. Tarjousten tarkastamisessa kaikki tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.

Tarjousten arviointiperusteet on esitetty päätöksen liitteenä 1 olevassa tarjouspyynnössä. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on jättänyt ryhmittymä IHKu, jonka muodostavat Solita Oy, Ramboll Finland Oy ja Civilpoint Oy. Tarjousten arviointi on esitetty liitteessä 4 tarjousten pisteytys ja laatuarvioinnin perustelut liitteessä 5. Tarjousten vertailupisteet ovat seuraavat:

Sija
Tarjoaja
Palkkio %
Hintapisteet
Laatupisteet
Yhteispisteet
1.
IHKu
104
26,50
70,00
96,50
2.
Rapal Oy
100
27,60
57,03
84,63
3.
InOne
92
30,00
50,44
80,44
4.
Kusti 
104,9
26,30
53,72
80,02

Palveluntuottajalle korvataan kustannuslaskentajärjestelmän ja palvelun tuottamisesta korvattavien kustannusten lisäksi palkkio, joka on ryhmittymä IHKu:n tarjouksen mukaisesti 104 %. Infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja palvelun hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin kahdeksan miljoonaa euroa. Helsingin kaupungin arvonlisäveroton kustannusosuus koko sopimuskaudella on enintään 1,5 milj. euroa.

Palveluntuottajan valinnan jälkeen solmitaan tilaajien ja palveluntuottajan välillä allianssisopimus. Allianssin kehitysvaiheen aikana määritellään tarkemmin palvelun tavoitteet ja aikataulu. Kehitysvaiheen päätteeksi päätetään toteutusvaiheeseen siirtymisestä. Uusi kustannuslaskentajärjestelmä otetaan käyttöön vaiheittain viimeistään vuoden 2020 aikana. Käyttöönoton jälkeen sopimus jatkuu palveluvaiheena, jonka aikana palveluntarjoaja ylläpitää kustannuslaskentapalvelua sekä tekee tarvittavia kehittämistoimenpiteitä ja korjauksia palveluun. Koko sopimuskauden pituus on 10 vuotta.

Infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja palveluallianssin hankinta rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan irtaimen omaisuuden perushankintojen IT-investoinneista.

Päätös tullut nähtäväksi 21.06.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Jarkko Karttunen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 38360

jarkko.karttunen@hel.fi

Päättäjä

Mikko Aho
kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Liitteet (pdf)

2. Tarjouspyynnön liitteet
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Tarkennetun tarjouspyynnön saate 25.5.2018
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Tarjousten pisteytys
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Laatuarvioinnin perustelut
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.