Oppisopimuskoulutuksena järjestettävä palvelulogistiikan ammattitutkinto, H008-18
Oppisopimuskoulutuksena järjestettävän palvelulogistiikan ammattitutkinnon tutkintokoulutuksen ja näyttöjen hankinta
Päätös
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti hyväksyä oppisopimuskoulutuksena järjestettävän palvelulogistiikan puitejärjestelyyn tutkintokoulutuksen ja näyttöjen järjestäjiksi:
Tilaus- ja toimitusprosessin hoitamisen osaamisala
- Markkinointi-instituutin Kannatusyhdistys ry
- Rastor Oy
Hankinnan osaamisala
- Markkinointi-instituutin Kannatusyhdistys ry
- Rastor Oy
Varastologistiikan osaamisala
- Rastor Oy
Lisäksi kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti oikeuttaa oppisopimusjohtajan tekemään palveluhankinnan kohteesta tarjouspyyntöön ja annettuun tarjoukseen perustuvan puitesopimuksen kahden (2) vuoden ajaksi ja päättämään ennen perussopimuskauden päättymistä yhden (1) vuoden optiokauden käyttöönotosta suoraa hankintaa käyttäen.
Saatujen tarjousten pohjalta hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 360 000 euroa.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti hylätä tarjouskilpailusta TTS Kehitys Oy:n (Y-tunnus 2128066-2) varastologistiikan osaamisalaa koskevan tarjouksen, koska tarjoajan tutkintokohtainen hinta on niin korkea, että opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslakiin (Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta 532/2017) ja asetukseen (Opetus- ja kulttuuriministeriön asetus, 682/2017 ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista) nojautuva laskennallinen, yksittäiselle oppisopimukselle osoitettu kulloinenkin määräraha ei kata oppisopimuskoulutuksesta aiheutuvia kustannuksia.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä ja tilaajavastuulain mukaiset selvitykset. Hankintayksikkö tutkii otteista ja muista selvityksistä koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 23.2.2018 päivättyyn tarjouspyyntöön H008-18, HEL 2018-001990. Palvelulogistiikan ammattitutkinnon hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.
Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 27.2.2018 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 20.3.2018. Määräaikaan mennessä saapui 3 tarjousta: Markkinointi-instituutin Kannatusyhdistys ry, Rastor Oy ja TTS Kehitys Oy.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Rastor Oy:n ja Markkinointi-instituutin Kannatusyhdistys ry:n tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaiset.
Tarjouspyynnön kohdassa Hylkäämisperusteet on ilmoitettu että tarjous voidaan hylätä, mikäli tarjoajan tutkintokohtainen hinta on niin korkea, että opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslakiin (Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta 532/2017) ) ja asetukseen (Opetus- ja kulttuuriministeriön asetus, 682/2017 ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista) nojautuva hankintayksikönlaskennallinen, yksittäiselle oppisopimuskoulutukselle osoitettu kulloinenkin määräraha ei kata oppisopimuskoulutuksesta aiheutuvia kustannuksia. Oppisopimuskoulutuksen kustannukset ovat ammatillinen koulutus ja ohjaus, näytöt, työnantajalle maksettava koulutuskorvaus, oppisopimusopiskelijalle maksettavat opintososiaaliset etuudet ja matkakorvaukset sekä koulutuksen järjestäjälle aiheutuvat kulut.
TTS Kehitys Oy:n ilmoittama tarjoushinta on niin korkea, että opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain mukainen valtionosuus ei kata oppisopimuskoulutuksesta aiheutuvia kustannuksia. Näinollen TTS Kehitys Oy:n tarjous tulee hylätä tarjouspyynnön mukaisesti.
Tarjousten vertailu
Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.
Laadun arviointiperusteena kaikilla osaamisaloilla oli:
- valinnaisten tutkinnon osien lukumäärä 10 pistettä
- työpaikalla tapahtuva ohjaus pienryhmissä 5 pistettä.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyyn valitaan 2 palveluntuottajaa jokaiselle osaamisalalle, mikäli vaatimukset täyttäviä tarjoajia ei ole vähemmän.
Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen on tämän päätöksen liitteenä. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset tehneet seuraavat tarjoajat: tilaus- ja toimitusprosessin hoitamisen osaamisalalla Markkinointi-instituutin Kannatusyhdistys ry ja Rastor Oy, hankinnan osaamisalalla Markkinointi-instituutin Kannatusyhdistys ry ja Rastor Oy sekä varastologistiikan osaamisalalla Rastor Oy.
Koulutukset tullaan ostamaan minimitutkintorakenteella (3 tutkinnon osaa), jolloin koko tutkinnon hinnaksi tulee enintään 3000 euroa.
Päätös tullut nähtäväksi 18.05.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Jan Berghem, koulutustarkastaja, puhelin: 09 310 86698