Ympäristönsuojelun valvontasuunnitelma 2018 (jätelaki 100§) tarkoitettu jätteen ammattimainen keräys

HEL 2018-002895
Asialla on uudempia käsittelyjä
13. / 58 §

Helsingin kaupungin ympäristönsuojelun valvontasuunnitelma vuodelle 2018 koskien jätelain 100 §:ssä tarkoitettua jätteen ammattimaista keräystä

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä Helsingin kaupungin ympäristönsuojelun valvontasuunnitelman vuodelle 2018 koskien jätelain 100 §:ssä tarkoitettua jätteen ammattimaista keräystä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Jätteen ammattimainen keräys on toimintaa, joka ei edellytä ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:ssä ja lain liitteen 1 taulukon 2 kohdassa 13f tarkoitettua ympäristölupaa. Toiminta on kuitenkin ilmoitusvelvollista jätelain (646/2011) 100 §:n nojalla:

”Sen, joka aikoo harjoittaa jätteen ammattimaista keräystä, on tehtävä ilmoitus 142 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuun jätehuoltorekisteriin merkitsemistä varten sen kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle, jonka alueella keräystä harjoitetaan. Ilmoitus on tehtävä hyvissä ajoin ennen keräyksen aloittamista. Ilmoitusta ei tarvitse tehdä, jos keräys edellyttää ympäristönsuojelulain mukaista ympäristölupaa tai hyväksytään osana ympäristöluvanvaraista muuta toimintaa. (6.6.2014/410)

Ilmoituksessa on oltava toiminnan jätehuoltorekisteriin merkitsemistä varten tarpeelliset tiedot toiminnanharjoittajasta ja toiminnasta, kuten kerättävistä jätteistä, jäteastioista ja vastaanottopaikkojen sijainnista, sekä toimista terveydelle ja ympäristölle aiheutuvien haittojen ehkäisemiseksi. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä ilmoituksen sisällöstä. (6.6.2014/410)

Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on ilmoitettava jätehuoltorekisteriin merkitsemisestä ilmoituksen tekijälle.”

Laissa jätelain muuttamiseksi (834/2017) muutetaan jätelain 124 § seuraavasti:

”124 § Tarkastukset ja valvontasuunnitelmat

Toimivaltaisen valvontaviranomaisen on määräajoin asianmukaisesti tarkastettava sellaiset laitokset ja yritykset, joiden toiminnassa:

1) harjoitetaan jätteen laitos- tai ammattimaista käsittelyä;

2) syntyy vaarallista jätettä;

3) harjoitetaan jätteen ammattimaista kuljettamista tai keräystä;

4) toimitaan jätteen välittäjänä;

5) toteutetaan jätteen kansainvälisiä siirtoja.

Valvontaviranomaisen on laadittava sellaisten 1 momentissa tarkoitettujen toimintojen, joihin liittyy tai voidaan perustellusti olettaa liittyvän jätteen kansainvälisiä siirtoja, tarkastuksia ja muuta valvontaa varten suunnitelma. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on laadittava jätteen ammattimaisen kuljettamisen ja jätteen välittämisen valvontaa varten suunnitelma. Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen on laadittava 100 §:ssä tarkoitetun jätteen ammattimaisen keräyksen valvontaa varten suunnitelma. Edellä tarkoitettujen suunnitelmien, jotka viranomainen voi yhdistää ympäristönsuojelulain 168 §:n 4 momentissa tarkoitettuun valvontaohjelmaan, tulee perustua arviointiin jätteistä ja niiden jätehuollosta aiheutuvista riskeistä ja ympäristövaikutuksista.

Edellä 2 momentissa tarkoitetuissa suunnitelmissa on esitettävä tarkastusten tavoitteet ja painopisteet, suunnitelman kattama maantieteellinen alue, suunnitellut tarkastukset ja niiden tiheys, tarkastuksiin osallistuvat viranomaiset ja niiden yhteistyötä koskevat järjestelyt sekä muut tarkastusten asianmukaiseksi toteuttamiseksi tarpeelliset seikat. Suunnitelma on arvioitava uudelleen vähintään joka kolmas vuosi ja se on saatettava tarpeen mukaan ajan tasalle. Tarkastuksia ja muuta valvontaa koskevien suunnitelmien sisällöstä ja tarkastusten toteuttamisesta säädetään lisäksi jätteensiirtoasetuksen 50 artiklassa.

Ympäristöluvanvaraisten tai rekisteröitävien 1 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettujen toimintojen tarkastuksista ja niiden muusta valvonnasta säädetään lisäksi ympäristönsuojelulaissa.

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tarkastuksia koskevien suunnitelmien sisällöstä ja laatimisesta, riskinarvioinnista sekä tarkastusten ja muun valvontatoiminnan järjestämisestä.”

Laissa todetaan vielä, että se tuli voimaan 1.1.2018 ja siinä mainitut valvontasuunnitelmat on laadittava viimeistään 30.6.2018.

Kyseessä on siten ensimmäinen jätelain 100 §:n nojalla rekisteröityjen jätteen ammattimaisen keräyksen valvontakohteiden valvontasuunnitelma Helsingissä. Rekisteröintejä on tehty vuodesta 2012 alkaen ja vuoden 2018 alussa rekisteröityjä toimijoita oli yhdeksän ja näillä yhteensä 219 toimipistettä kaupungissa. Pääosa toimipisteistä on ulkona aitaamattomalla alueella sijaitsevia lukitsemattomia keräysastioita. Aiemmin tehtyjen selvitysten perusteella toiminnan suurin riskitekijä on keräystoiminnan lieveilmiönä esiintyvä jätelain 72 §:ssä tarkoitetun roskaamiskiellon rikkominen. Roskaantuminen aiheutuu pääsääntöisesti keräysastioiden ylitäyttymisestä sekä keräysastioiden luo hylätyistä keräykseen kuulumattomista jätejakeista, kuten sähkö- ja elektroniikkaromusta sekä seka- tai vaarallisesta jätteestä.

Tämän vuoksi valvontatarkastukset kohdistetaan vuonna 2018 yleisiin jätteen keräyspisteisiin (50 kpl) ja resurssien salliessa vaarallisen jätteen keräyspisteisiin (16 kpl), jotka ovat lukittuja kontteja. Pääyhteistyötahona on näissä kohteissa HSY Jätehuolto.

Vuonna 2019 jätelain 100 §:n mukaisten kohteiden valvontasuunnitelma yhdistetään ympäristönsuojelulain (527/2014) ja ympäristönsuojeluasetuksen (713/2014) mukaiseen ympäristönsuojelun valvontasuunnitelmaan.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 28.03.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

vs. yksikön päällikkö
Eeva Pitkänen

Lisätietojen antaja

Jukka Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 31995

jukka.puttonen@hel.fi

Hannu Arovaara, tiimipäällikkö, puhelin: +358 9 310 32014

hannu.arovaara@hel.fi