Liikenteen kehitys Helsingissä 2017
Liikenteen kehitys Helsingissä 2017
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti merkitä tiedoksi selvityksen Helsingin liikenteen kehityksestä 2017.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat liikenneinsinööri Petri Blomqvist ja liikennetutkija Eeva Kostiainen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin niemen rajalla joukkoliikenteen osuus oli syysarkipäivän henkilöliikenteestä 70,4 prosenttia vuonna 2017. Osuus kasvoi kaksi prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta. Aamuliikenteessä keskustaan suuntautuvasta liikenteestä joukkoliikenteen osuus oli 77,0 % vuonna 2017. Joukkoliikenteen osuus kasvoi 2,6 prosenttiyksikköä. Poikittaisliikenteen laskentalinjoilla joukkoliikenteen osuus oli 21,1 %, mikä on 1,9 prosenttiyksikköä pienempi kuin vuonna 2016.
Kesäkuun keskimääräisenä arkivuorokautena (ma–pe) niemen rajan ylitti pyörällä 30 600 liikkujaa. Kesäkuun keskimääräinen arkivuorokauden liikenne kasvoi 7 % edellisvuodesta. Huippuvuorokautena niemen rajan ylitti 41 900 pyörää, mikä on 1 % enemmän kuin huippuliikenne vuonna 2016.
Edelliseen vuoteen verrattuna autoliikenteen määrät vähenivät niemen rajalla 7 % ja kantakaupungin rajalla 4 %. Kaupungin rajalla autoliikenteen määrät kasvoivat 7 % ja poikittaislaskentalinjalla 6 %. Sekä kaupungin rajan että poikittaisen autoliikenteen kasvu johtui pääosin siitä, että Kehä I:n parannushanke Espoon rajan ja Vihdintien välillä valmistui. Laajat katutyömaat keskustan pääkaduilla vähensivät niemen ja kantakaupungin rajan ylittävän autoliikenteen määrää.
Helsingin liikenteessä oleva automäärä oli vuoden 2017 lopussa 1,4 % suurempi kuin vuotta aiemmin. Liikennekäytössä olevia henkilöautoja oli 329 tuhatta asukasta kohti. Vuonna 2016 vastaava luku oli 330.
Yleistä
Henkilöliikenteen, jalankulun, pyöräliikenteen sekä autoliikenteen kehitystä seurataan jatkuvilla ja määräajoin toistettavilla laskennoilla. Liikennettä seurataan mm. Helsingin niemen rajalla, kantakaupungin rajalla sekä poikittaislaskentalinjalla. Niemen raja kulkee Hakaniemen sillalta Hesperian puiston kautta Lauttasaaren sillalle. Kantakaupungin raja kulkee Länsiväylältä Hakamäentien kautta Kulosaaren sillalle. Karttakuva laskentalinjoista löytyy liitteenä olevasta esitteestä.
Henkilöliikenteen kulkumuoto-osuudet niemen rajalla
Syysarkipäivänä niemen rajan ylitti henkilöautolla ja joukkoliikennevälineillä molemmat suunnat yhteen laskien noin 710 000 henkilöä. Joukkoliikenteen matkustajia oli vajaat 4 % enemmän ja henkilöautoilla matkustavia oli 6 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Joukkoliikenteen osuus oli 70,4 % ja se kasvoi 2,1 prosenttiyksikköä vuodesta 2016. Kymmenessä vuodessa niemen rajan ylittävä joukkoliikenteen matkustajamäärä on kasvanut 11 % (49 500 henkilöä) ja henkilöautoilla matkustavien vähentynyt 22 % (57 700 henkilöä).
Syksyn aamuliikenteessä arkisin klo 6-9 niemen rajan ylitti keskustan suuntaan henkilöautolla ja joukkoliikennevälineillä noin 90 500 henkilöä. Joukkoliikenteen matkustajamäärä kasvoi 4 %, ja henkilöautoilla matkustavien määrä väheni 10 %. Joukkoliikenteen osuus 77,0 % oli 2,6 % -yksikköä suurempi kuin vuotta aiemmin. Toiminnalliseksi tavoitteeksi asetettu 0,2 % -yksikön kasvu edellisvuoden toteutuneeseen osuuteen saavutettiin. Kymmenessä vuodessa niemen rajan ylittävä joukkoliikenteen matkustajamäärä aamuliikenteessä keskustaan on kasvanut 8 % (5 300 henkilöä) ja henkilöautoilla matkustavien vähentynyt 23 % (6 220 henkilöä).
Poikittaisen henkilöliikenteen kulkumuoto-osuudet
Poikittaisliikenteessä syysarkipäivänä henkilöautoilla ja joukkoliikennevälineillä matkusti noin 374 200 henkilöä. Joukkoliikenteen osuus 21,1 % oli 1,9 % -yksikköä pienempi kuin vuonna 2016. Toiminnalliseksi tavoitteeksi asetettu 0,2 % -yksikön kasvu edellisvuoden toteutuneeseen osuuteen jäi saavuttamatta.
Kymmenessä vuodessa poikittaisliikenteen joukkoliikenteen matkustajamäärä on kasvanut 37 %. Henkilöautoissa matkustavien määrä on pysynyt lähes ennallaan.
Jalankulku
Aleksanterinkadun mittauspisteen (kadun pohjoispuoli, lähellä Mikonkadun liittymää) ohitti vuonna 2017 3,94 miljoonaa jalankulkijaa. Määrä kasvoi 4,4 prosenttia vuodesta 2016, jolloin jalankulkijoita oli yhteensä 3,77 miljoonaa. Keskimäärin vuorokaudessa jalankulkijoita oli 10 800 vuonna 2017, vuonna 2016 10 300 jalankulkijaa. Vuoden 2017 vilkkain kuukausi oli jälleen joulukuu, jolloin jalankulkijoita oli keskimäärin 13 900 vuorokaudessa.
Pyöräliikenne
Käsinlaskentojen mukaan niemen rajan ylitti 25 300 pyöräilijää kesäkuun arkipäivänä. Määrä oli 20 % pienempi kuin edellisvuonna. Laskentavuorokauden luku oli alhaisin kymmeneen vuoteen, 10 % pienempi kuin vuoden 2007 laskennoissa. Laskentapäivien tulokseen vaikutti sateinen sää.
Sään vaikutusta korjataan laskennallisilla kertoimilla. Kesäkuun keskimääräisenä arkivuorokautena (ma–pe) niemen rajan ylitti pyörällä 30 600 liikkujaa. Tulos on saatu kertomalla pisteen laskentatulos lähimmän konepisteen ko. laskentapäivän suhteella kesäkuun arkipäivien keskiarvoon. Kesäkuun keskimääräinen arkivuorokauden liikenne kasvoi 7 % edellisvuodesta. Huippuvuorokautena niemen rajan ylitti 41 900 pyörää, mikä on 1 % enemmän kuin vuonna 2016. Huippuvuorokauden luku kuvaa pyörän käyttäjien mahdollisen enimmäismäärän kyseisenä arkivuorokautena sään ollessa hyvä. Huippuvuorokausiliikenne on kasvanut 10 vuodessa 40 %.
Koneellisesti laskettavien kohteiden mukaan vuoden aikana havaittujen pyöräilijöiden lukumäärä väheni yhteensä prosentin vuodesta 2016. Vuosittaiset pyöräilijämäärät ovat kasvaneet viime vuosina Lauttasaaren sillalla, Hesperian puistossa, Baanalla ja Merikannontiellä. Kulosaaren sillalla, Munkkiniemen sillalla ja Ratapihantiellä työmaat ovat vaikuttaneet pyöräilijämääriin negatiivisesti. Elokuu oli vuoden vilkkain pyöräilykuukausi.
Autoliikenne
Vuoden 2017 syksyllä Helsingin niemen rajan ylitti arkipäivisin keskimäärin 200 000, kantakaupungin rajan 327 000, kaupungin nykyisen rajan 663 000 ja poikittaislinjan 246 000 moottoriajoneuvoa. Luvuissa ovat mukana henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autot sekä raitiovaunut.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana niemen rajan moottoriajoneuvoliikenteen määrät ovat pudonneet 20 % ja viimeisen viiden vuoden aikana laskua on ollut 13 %. Viimeisen vuoden aikana pudotusta on ollut peräti 7 %. Rajuun pudotukseen ovat vaikuttaneet laajat katutyömaat Mannerheimintiellä, Mechelininkadulla, Nordenskiöldinkadulla ja Reijolankadulla.
Kantakaupungin rajan liikenne on vähentynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana 11 % ja viimeisen viiden vuoden aikana 6 %. Vuodesta 2016 kantakaupungin rajan liikennemäärät vähenivät 4 %.
Kaupungin rajan autoliikenteen määrät ovat kasvaneet 7 % viimeisen kymmenen vuoden ja 5 % viimeisen viiden vuoden aikana. Viimeisen vuoden aikana kaupungin rajan autoliikenteen määrät kasvoivat voimakkaasti (7 %) kun Kehä I:n tietyöt Espoon rajan ja Vihdintien välillä valmistuivat.
Poikittaisliikenteen määrät ovat laskeneet viimeisen kymmenen vuoden aikana yhden prosentin ja ovat samalla tasolla kuin viisi vuotta sitten. Vuonna 2016 poikittaisliikenteen määrissä tapahtui notkahdus Kehä I tietöiden takia. Syksyllä 2017 tietyöt olivat valmiit ja poikittaisliikenteen määrä kasvoi 6 % verrattuna edellisen vuoteen.
Kun tarkastellaan kaikkien neljän laskentalinjan autoliikennemääriä yhteensä, ovat moottoriajoneuvoliikenteen määrät kasvaneet prosentin vuodesta 2016. Viimeisen viiden vuoden aikana laskentalinjojen yhteenlasketut autoliikennemäärät ovat pudonneet 2 % ja viimeisen kymmenen vuoden aikana 4 %.
Helsingin autokanta
Ajoneuvokanta sisältää kaikki ajoneuvoliikennerekisterissä olevat ajoneuvot. Liikennekäytössä olevat ajoneuvot sisältävät vain ajoneuvot, joita ei ollut merkitty liikennekäytöstä poistetuiksi tilaston poikkileikkausajankohtana. Vuoden 2017 lopussa Helsingissä oli rekisteröity 310 000 autoa, joista liikennekäytössä oli 243 000. Henkilöautoja oli rekisterissä 265 000 ja liikennekäytössä 212 000.
Rekisteröityjen henkilöautojen määrä 1 000 asukasta kohti eli henkilöautotiheys oli Helsingissä vuoden 2017 lopussa 411. Liikennekäytössä oli 329 henkilöautoa 1000 asukasta kohden. Vastaavat luvut olivat vuotta aikaisemmin 410 ja 330.
Muissa pääkaupunkiseudun kunnissa liikennekäytössä oli 442 henkilöautoa 1 000 asukasta kohden (Espoon, Kauniaisten ja Vantaan keskiarvo). Koko Manner-Suomen keskiarvo oli 486 henkilöautoa 1 000 asukasta kohden.
Päätös tullut nähtäväksi 18.04.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Petri Blomqvist, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37398
Eeva Kostiainen, liikennetutkija, puhelin: 09 310 37099