Suorahankinta Verensokerimittarit- ja liuskat 1.7.2018 -31.12.2018 väliseksi ajaksi

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-003783
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 12
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Suorahankinta Verensokerimittarit- ja liuskat 1.7.2018 -31.12.2018 väliseksi ajaksi

Hallintojohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimen hallintojohtaja päätti suorahankintaa käyttäen hankintalain (1397/2016) 41 § 1 momentin perusteella hankkia verensokerimittareita ja niiden käyttämiä liuskoja Mediq Suomi Oy:ltä.

Tuotteet hankitaan 1.7.2018-31.12.2018 väliseksi ajaksi. Hankinnan sitoumukseton ennakoitu kokonaisarvo arvonlisäverottomana on noin 468 000 euroa.

Hankinnasta tullaan julkaisemaan suorahankintaa koskeva vapaaehtoinen ilmoitus (HankL 60§ 2. mom 2-kohta) hankintailmoitukset.fi-palvelussa päätöksenteon jälkeen.

Tämä hankintapäätös on ehdollinen. Päätöksen täytäntöönpano edellyttää, ettei suorahankintaa koskevaan ilmoitukseen haeta muutosta määräajassa.

Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan suorahankinnasta tehdään Palvelutuottajan kanssa erillinen sopimus edellä mainitulle sopimuskaudelle.

Päätöksen perustelut

Hankintalain 41 § 1 momentin mukaan suorahankinta on mahdollinen alkuperäisen toimittajan kanssa tehtävissä tavarahankintaa koskevien lisätilausten tekemisessä, jos tavarantoimittajan vaihtaminen johtaisi suhteettomiin teknisiin vaikeuksiin tai yhteensopimattomuuteen.

Säännöksen edellyttämä poikkeuksellisuus lisätilausten tekemisessä ja yhteensopivuuteen liittyvä tarve lisätilauksen tekemiseen toteutuvat seuraavin perustein;

Helsingin kaupungin Palvelukeskuksen (ent. Hankintakeskuksen varasto) Logistiikkakeskuksen sosiaali -ja terveyssektoria palveleva osa (mm. sosiaali-ja terveystoimialan käyttämät hoitotarvikkeet) siirtyvät HUS-Logistiikka Oy:lle 1.5.2018 liikkeenluovutuksella. Verensokerimittarien ja niiden käyttämien liuskojen sopimus kuuluu osana näihin liikkeenluovutuksen yhteydessä siirtyviin sopimuksiin. Kaupungin vastuulle jää vielä toistaiseksi omahoitotarvikejakelun osuu. Jatkossa myös tämä kilpailutus on suunniteltu siirtyvä HUS- Logistiikalle. Verensokerimittarien ja niiden käyttäminen liuskojen nykyinen sopimus (H083-13-1 Dnro HEL2013-007771 ) päättyy 30.6.2018. Nykyisen sopimuskauden päättyminen ja aiheuttaa poikkeuksellisen tilanteen. Yhtenä liikkeen-luovutuksen tavoitteena on mm hoitokäytäntöjen yhdenmukaistaminen Helsingin kaupungin ja HUS:in välillä. Helsingin kaupunki ei voi teknisesti kilpailuttaa sopimuksessa tarkoitettuja tuotteita uudelleen siten, että kilpailutuksessa voitaisiin huomioida HUS-Logistiikka Oy:n toiminnalliset tarpeet. Mahdollinen tuoteryhmän kilpailuttaminen lyhyeksi ajanjaksoksi ei muodosta toimittajien kannalta taloudellisesti tarkoituksenmukaista kokonaisuutta. Tämän vuoksi verensokerimittarien ja niiden käyttämien liuskojen hankinta on tarkoituksenmukaisinta toteuttaa lisähankintana.

Lisähankinnan kohteena ovat verensokerimittarit ja niiden käyttämät liuskat. Helsingissä on tällä hetkellä noin 29 000 verensokerimittarin kotikäyttäjää, jotka saavat mittarit ja mittariin käytettävät liuskat omahoi-totarvikejakelusta. Tuotteet ovat tärkeänä osana diabeteksen hoitoketjua. Kilpailuttamalla lyhyeksi ajanjaksoksi mittarit ja liuskat jouduttaisiin, toimittajan vaihtuessa, vaihtamaan tuotteet lähes 29 000 käyttäjälle, joka toimenpide jo sinänsä kestäisi nelisen kuukautta. Lisäksi tarvittaisiin vielä uuden laitteen tuotekoulutusta. Asiasta on keskusteltu omahoitotarvikejakelun kanssa, joka kokee tuotteen vaihtamisen lyhyeksi ajanjaksoksi toimintaa hankaloittavaksi ja sitä kautta myös potilas-turvallisuutta vaarantavaksi. Lisähankinnalla voidaan välttää toimittajan vaihtumisesta lyhyeksi ajanjaksoksi aiheutuva yhteensopimattomuus ja mahdolliset tekniset vaikeudet.

Mediq Suomi Oy nykyisenä toimittajana on saatu suostumus mahdolliseen suorahankintaan tässä päätöksessä mainitulle ajanjaksolle.

Päätös tullut nähtäväksi 11.04.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Anne Brax, palvelupäällikkö, puhelin: 09 31031761

anne.brax@hel.fi

Päättäjä

Tiina Mäki
hallintojohtaja