Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali- ja terveystoimiala, Hyvösen lastenkoti, Myrskylänkuja 1, 00600 Helsinki

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-004011
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 42
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali- ja terveystoimiala, Hyvösen lastenkoti, Myrskylänkuja 1, 00600 Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Sosiaali- ja terveystoimialan kohdetta Hyvösen lastenkoti osoitteessa Myrskylänkuja 1, 00600 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei kaikilta osin täytä pelastuslain 18 §:ssä säädettyjä vaatimuksia. Poistumisturvallisuuden saattamiseksi hyväksyttävälle tasolle, pelastusviranomainen antaa seuraavan korjausmääräyksen:

Korjausmääräys:

Palohälytyksen paikantamisen nopeuttamiseksi tulee lastenkodin palovaroitinjärjestelmä varustaa jokaiselle osastolle sijoitettavin näyttölaittein.

Määräaika: 31.12.2018 mennessä

Ehdot:

Edellä mainitun korjausmääräyksen lisäksi ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja
- poistumisturvallisuusselvitys 28.3.2018
- määräaikainen palotarkastus 18.4.2018

Hyvösen lastenkodin Myrskylänkujan yksikkö on 9-18 –vuotiaiden lasten 24-paikkainen yksikkö. Yksikkö toimii kahdessa rakennuksessa, joista A-rakennuksessa toimii yksi kuusipaikkainen osasto ja B-talossa kolme kuusipaikkaista osastoa. Lapset ovat toiminnanharjoittajan arvion mukaan toimintakyvyltään pääsääntöisesti omatoimisia, mutta osa on ohjattavia. Henkilökuntaa on paikalla vähimmillään yöaikaan kaksi ohjaajaa, yksi kummassakin rakennuksessa.

Lastenkodin rakennukset ovat valmistuneet v. 1971 ja niissä on tehty peruskorjaus v. 2007. Jokaisella lapsella on oma huone ja osastoilla on yhteinen keittiö ja olohuonetilat. A-rakennuksen asuintilat on palo-osastoitu EI30 mukaisesti ja lasten asuinhuoneet on toteutettu EI15 osiin jaolla. B-talo osastot on palo-osastoitu toisistaan EI30 mukaisesti ja lasten asuinhuoneet on toteutettu EI15 osiin jaolla. Rakennuksista on useita poistumisreittejä. Tilat on varustettu palovaroitinjärjestelmällä, jonka keskus sijaitsee A-rakennuksessa johtajan huoneessa. Yöaikaan palohälytyksen paikantaminen on pelastusviranomaisen mukaan liian hidasta ottaen huomioon paikalla olevan henkilökunnan määrän, palovaroitinjärjestelmän näyttölaitteen sijainnin ja tilojen sokkeloisuuden.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus ei tällä hetkellä ole riittävä, mutta voidaan saattaa riittävälle tasolle nopeuttamalla hälytyksen paikannusta. Näin ollen jokaiselle osastolle tulee lisätä palovaroitinjärjestelmän näyttölaitteet, joista hälytys voidaan paikantaa viipymättä. Kun hälytyksen paikannus nopeutuu, on henkilökunnalla mahdollisuus ryhtyä alkusammutukseen ja evakuoida lapset tiloista riittävän nopeasti.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §, 82 §

Päätös tullut nähtäväksi 24.07.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 30527

marja.tuomisto@hel.fi