Poistumisturvallisuusselvitys, Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti, Alppikatu 2, Rinnekoti-Säätiö

HEL 2018-004025
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 8
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Poistumisturvallisuuden arviointi / Rinnekoti-Säätiö, Maurinkoti, Kasvunkoti Martti ja Juniori-Martti, Alppikatu 2 B, Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Rinnekoti-Säätiön kohteita Maurinkoti, Kasvunkoti Martti sekä Juniori-Martti, osoitteessa Alppikatu 2 B Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja

- Ylimääräinen palotarkastus 20.3.2018 (pöytäkirja 69 984)
- Poistumisturvallisuusselvitys 20.3.2018 (Kasvunkoti Martti)
- Poistumisturvallisuusselvitys 20.3.2018 (Juniori-Martti)
- Poistumisturvallisuusselvitys 15.2.2019 (Maurinkoti)
- Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys 27.2.2019 (Kasvunkoti Martti, Juniori-Martti ja Maurinkoti)
- Ylimääräinen palotarkastus 28.2.2019 (pöytäkirja 74 828)
- Kohteiden pelastussuunnitelmat sekä pohjapiirustuksia.
- Rakennuslupaan 11-2066-11-B liittyviä asiakirjoja.

Maurinkoti

Maurinkoti tarjoaa tehostettua ympärivuorokautista palveluasumista yhteensä 27:lle vaikeasti kehitysvammaiselle aikuiselle. Maurinkoti sijaitsee 4-kerroksisen Amanda-rakennuksen (rakennus B) toisessa kerroksessa, jossa on tilat 23 (kahdellekymmenellekolmelle) asukkaalle. Kerroksessa 1,5 on Maurinkodin lisäosa, jossa on neljä asiakaspaikkaa.

Toiminnanharjoittajan mukaan kaikki asukkaat tarvitsevat apua ja ohjausta toimissaan, eivätkä he kykene itsenäiseen poistumiseen.
Henkilökuntaa on paikalla kaikkina vuorokauden aikoina ja yöaikaan vähintään 2 hoitajaa.

Maurinkodin tilat on suojattu automaattisella paloilmoitinlaitteistolla sekä automaattisella sammutuslaitteistolla. Lisäksi alkusammutuskalustona ovat käsisammuttimet.

Rakennuksen paloluokka on P1 (kerrososastointi). Asunnoissa on osiin jako EI60/EI30. Poistumisreittejä on kolme: A-, ja B- ja C-portaan kautta. Kaikki porraskäytävät ovat erillisiä palo-osastoja. Osastoilta porrashuoneisiin johtavissa ovissa on hätäavauspainikkeet. Kerroksen 1,5 tiloista on yksi poistumisreitti porrashuoneen kautta ulos. Henkilökunnan on mahdollista avata uloskäytävien ovien lukitus myös kaukokäyttöisesti toimistosta.

Palohälytyksen tullessa henkilökunta tarkistaa syttyneen osaston toisen kerroksen toimistossa sijaitsevalta näytöltä tai rakennuksen sisäänkäynnillä sijaitsevalta paloilmoitinkeskukselta.
Toiminnanharjoittajan laatiman selvityksen mukaan henkilökunta on saanut alkusammutus- ja vaaratilannekoulutusta. Lisäksi järjestetään säännöllisesti turvallisuuskävelyitä sekä poistumisharjoituksia.

Kasvunkoti Martti

Kasvunkoti Martti sijaitsee Amanda-rakennuksen (rakennus B) 1. kerroksessa. Se tarjoaa ympärivuorokautista lastensuojelun sijaishuoltopalvelua kehitysvammaisille ja autistisille sekä muille erityislapsille ja -nuorille. Asukaspaikkoja on yhteensä seitsemän. Toiminnanharjoittajan selvityksen mukaan kaikki asukkaat tarvitsevat ohjausta ja apua poistumiseen.

Henkilökuntaa on paikalla kaikkina vuorokauden aikoina. Samassa kerroksessa toimivasta lasten ja nuorten yksiköstä Juniori-Martista (kuvaus alempana), voidaan saada tarvittaessa lisää henkilökuntaa apuun mm. palohälytystilanteessa.
Kaikissa potilasvuoteissa on pelastuslakanat.

Kasvunkoti Martin tilat on suojattu paloteknisesti kuten Maurinkodissa (kts. yllä).
Henkilökunta on saanut alkusammutus- ja vaaratilannekoulutusta. Lisäksi järjestetään säännöllisesti turvallisuuskävelyitä sekä poistumisharjoituksia.

Ensimmäisen kerroksen tilat on jaettu kahteen palo-osastoon (osiin jako). Lisäksi asunnot ovat omia palo-osastojaan (EI60/EI30). Poistumisreittejä on kolme, kuten Maurinkodissa; A-, ja B- ja C-portaan kautta.

Juniori-Martti

Juniori-Martti, tarjoaa avohoitomuotoista yksilöllistä hoitoa ja ohjausta kehitysvammaisille ja autistisille sekä muille erityislapsille ja –nuorille. Palvelu toteutetaan lyhytaikaisina ympärivuorokautisina jaksoina. Juniori-Martissa on yhteensä 13 (kolmetoista) asiakaspaikkaa. Juniori-Martin tilat sijaitsevat rakennuksen 1. kerroksessa, Kasvunkoti Martin vieressä.

Toiminnanharjoittajan laatiman selvityksen mukaan asiakkaat eivät pysty poistumaan itsenäisesti, vaan tarvitsevat hoitajien ohjausta ja apua pelastautumiseen. Kaikissa potilasvuoteissa on pelastuslakanat.

Paikalla on henkilökuntaa kaikkina vuorokauden aikoina, yöaikaan vähintään yksi hoitaja. Palohälytystilanteessa samassa kerroksessa sijaitsevan Kasvunkoti Martin henkilökunta avustaa tarvittaessa.

Juniori-Martin palotekninen suojaustaso, osiin jako sekä poistumisjärjestelyt ovat samat kuin edellä kuvatussa Kasvunkoti Martissa.

Poistumisturvallisuus on pelastusviranomaisen arvion mukaan riittävä.
Arvio perustuu:
- Automaattiseen sammutuslaitteistoon (sammuttaa palon tai rajoittaa paloa estäen olosuhteiden muuttumisen hengenvaarallisiksi ja antaa lisäaikaa pelastamiseen).
- Automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen).
- Henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa
alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §.

Päätös tullut nähtäväksi 18.06.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Katri Aaltonen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31372

katri.j.aaltonen@hel.fi

Päättäjä

Jani Pitkänen
pelastusjohtaja