Hankintaoikaisupyyntö: Kaasuanalysaattorin hankinta
Hankinta, CBRNE kaasuanalysaattorit, Pelastuslaitos
Päätös
Gasmet Europe Oy:n ja Tecnex Oy:n tarjoukset suljetaan tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattomina.
Sopimus kaasuanalysaattoreiden hankinnasta tehdään Southern Scientific Ltd:n (GB397646001) kanssa.
Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen osalta hankinnan arvonlisäverollinen arvo on 80 000,00 €.
Hankintapäätös sitoo Helsingin kaupunkia/Helsingin kaupungin pelastuslaitosta vasta, kun sopimus on allekirjoitettu.
Päätös liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen annetaan tarjoajille tiedoksi Tuomi Logistiikan toimesta.
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, pelastuslautakunta.
Päätöksen perustelut
Tuomi Logistiikka Oy pyysi tarjouksia kaasuanalysaattoreiden hankkimiseksi Etelä-Savon pelastuslaitoksen, Helsingin pelastuslaitoksen, Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen, Pirkanmaan pelastuslaitoksen ja Satakunnan pelastuslaitoksen toimeksiannosta. Tarjouspyynnön mukaan jokaiselle hankinnassa mukana olevalle pelastuslaitokselle hankintaan yksi kaasuanalysaattori, yhteensä viisi kaasuanalysaattoria.
Kaasuanalysaattoreiden hankinta liittyy pelastuslaitosten CBRNE-analysaattoreiden hankintaan, jota rahoittaa Euroopan sisäisen turvallisuuden rahasto. CBRNE-analysaattorit kilpailutettiin 26.10.2018 julkaistulla hankintailmoituksella. Kilpailutuksen perusteella hankittiin kiinteiden ja nestemäisten aineiden analysaattorit. Pelastuskomentajan päätöksen 19.5.2018 § 27 mukaan hankinta päätettiin kaasuanalysaattoreiden osalta keskeyttää.
Kaasuanalysaattoreiden hankinnasta lähetettiin julkaistavaksi HILMA-palveluun hankintailmoitus 4.12.2017. Hankintamenettely oli avoin. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Tarjouspyyntö oli saatavilla Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalissa.
Tarjousten jättämiselle varattuun määräaikaan 2.1.2018 klo 16.00 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat viisi (5) yritystä: Gasmet Europe Oy, Norlab Oy, Sintrol Oy, Southern Scientific Ltd. ja Tecnex Oy.
Hankintalain 79 §:n mukaan hankintayksikön on ennen tarjousten valintaa tarkistettava, että tarjous on hankintailmoituksessa ja hankinta-asiakirjoissa asetettujen vaatimusten, ehtojen ja perusteiden mukainen ja että tarjouksen on antanut tarjoaja, jota ei ole suljettu menettelyn ulkopuolelle 80 tai 81 §:n nojalla ja joka täyttää hankintayksikön asettamat soveltuvuusvaatimukset. Hankintalain 79 §:n 3 mom. mukaan sopimusta ei voi tehdä sellaisen tarjoajan kanssa, joka olisi tullut sulkea menettelystä 80 §:n nojalla tai joka ei täytä hankintayksikön asettamia soveltuvuusvaatimuksia. Kaikkien tarjoajien soveltuvuus on tarkistettu hankintayksikön asettamien soveltuvuusvaatimuksien osalta ennen vertailua. Valittavan tarjoajan on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote) osoittaakseen, että sitä ei rasita mikään hankintalain 80 §:ssä mainituista pakollisista poissulkemisperusteista.
Tarjouskilpailuun osallistuneet tarjoajat täyttivät hankintayksikön tarjouspyynnössä tarjoajan soveltuvuudelle asettamat vaatimukset.
Tarjotut laitteet testattiin Puolustusvoimien tutkimuslaitoksessa Lakialassa 5.2. - 16.2.2018 tarjouspyynnön ehdottomien vaatimusten ja vertailtavien ominaisuuksien osalta. Tutkimuslaitos vastasi testausprotokollan laadinnasta. Pe-lastuslaitosten henkilöstö osallistui laitteiden käytettävyyden arviointiin.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus: Hankintalain 74 §:n mukaan tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava tarjouskilpailusta.
Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen raportin mukaan Gasmet Europe Oy:n ja Tecnex Oy:n tarjoukset eivät täytä tarjouspyynnön ehdottomia ja ne esitetään suljettaviksi tarjouskilpailusta hankintalain 74 §:n nojalla. Tarkemmat perustelut lähetetään erikseen asianosaisille. Perusteluasiakirjat ovat salaisia viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 § 1 mom. 10 ja 20 -kohtien perusteella.
Tarjousten vertailu: Tarjouspyynnössä ilmoitettu valintaperuste oli kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous seuraavin arviointikriteerein:
- Hinta max. 40 p.
- Elinkaarikustannukset max. 10 p.
- Kenttätestaus ja käytettävyys 50 p.
Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi Southern Scientific Ltd, joka sai vertailussa 82,630 pistettä. Southern Scientific Ltd:n vertailussa käytetty arvonlisäverollinen hinta oli 400 000,00 € viidelle laitteelle. Tarkemmat hinnat ja pisteet käyvät ilmi päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta. Southern Scientific Oy esitetään valitta-vaksi toimittajaksi.
Southern Scientific Ltd:n tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä mainitut selvitykset ja todistukset on tarkastettu ennen hankintapäätöstä. Southern Scientific Ltd:n on ennen hankintasopimuksen allekirjoitusta toimitettava rikosrekisteriote (hankintamenettelyote).
Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen osalta hankinnan arvonlisäverollinen arvo on 80 000,00 €.
Päätösesitys perusteluineen tulee julkiseksi vasta päätöksenteon jälkeen. Asiakirjat ovat liikesalaisuuksia lukuun ottamatta julkisia sopimuksen tekemisen jälkeen sekä asianosaisjulkisia hankintapäätöksen jälkeen (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999). Asiakirjoja säilytetään Tuomi Logistiikka Oy:n sähköisessä arkistossa. Tarvittaessa asiakirjoja voi tiedustella Tuomi Logistiikka Oy:stä.
Yhteyshenkilö hankintalakimies Minna Rautiainen, etunimi.sukunimi@tuomilogistiikka, puh. 040 801 6957.
Hankinnan valmistelijoina toimivat Tuomi Logistiikka Oy:stä hankintalakimies Minna Rautiainen sekä hankkeen ohjausryhmän nimeämät pelastuslaitosten edustajat.
Sopimus hankinnasta voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua päätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Päätös tullut nähtäväksi 25.04.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Minna Rautiainen, lakimies, puhelin: 0408016957
Tomi Kuula, lakimies, puhelin: 09 310 30040