Hankinta, yksilölliset ortopediset apuvälineet, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2018-004505
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 7
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankinta

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti

A jatkaa yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden tuoteryhmien 2a, 2b ja 3 hankinnan väliaikaista järjestämistä seuraavien palveluntuottajien kanssa:

2a) Ortopediset jalkineet - Valmiina saatavat ja puolivalmiit
1. Suomen Ortotiikka ja Protetiikka Oy
2. HALTIJA Group Oy
3. Respecta Oy
4. Meilahden ortopediatekniikka
5. Soleus Oy

2b) Ortopediset jalkineet – Yksilöllisesti valmistetut
1. Suomen Ortotiikka ja Protetiikka Oy
2. HALTIJA Group Oy
3. Respecta Oy

3) Yksilölliset tukipohjalliset
1. HALTIJA Group Oy
2. Suomen Ortotiikka ja Protetiikka Oy
3. Savonlinnan Fysiokulma Oy
4. Meilahden ortopediatekniikka
5. Respecta Oy

Tuoteryhmien 2a, 2b ja 3 hankinnan väliaikaista järjestämistä jatketaan, kunnes kyseisiä tuoteryhmiä koskevan uuden kilpailutuksen mukainen hankintapäätös on saavuttanut lainvoimaisuuden.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti lisäksi

B aloittaa tekemänsä hankintapäätöksen 8.1.2019, 3 § mukaisen sopimuskauden yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden tuoteryhmien 1, 4 ja 5 osalta. Sopimuskausi aloitetaan hankintapäätöksen mukaisesti seuraavien palveluntuottajien kanssa:

1) Mekaaniset alaraajaproteesit
1. Respecta Oy
2. Össur Finland Oy
3. HALTIJA Group Oy

4) Tukituotteet
1. Mediteam Oy
2. HALTIJA Group Oy

5) Ortoosit
1. Camp Scandinavia Oy
2. HALTIJA Group Oy
3. Respecta Oy
4. Mediteam Oy
5. Össur Finland Oy

Tuoteryhmien 1, 4 ja 5 osalta aloitettava perussopimuskausi on neljän (4) vuoden mittainen ja sopimuskausi on suunniteltu aloitettavaksi 1.3.2020 alkaen. Hankintaan sisältyy mahdollisuus yhden (1) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen.

Päätös on jokaisen palveluntuottajan osalta ehdollinen sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankinnan arvioitu kokonaisarvo (sisältäen kaikki tuoteryhmät) on noin 1,5 miljoonaa euroa vuodessa. Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin vaan tuotteita tilataan tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Väliaikaisen järjestämisen jatkaminen tuoteryhmien 2a, 2b ja 3 osalta

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja on tehnyt yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankintapäätöksen 20.8.2018, 39 § sekä kyseisen hankintapäätöksen oikaisun 8.1.2019, 3 §, jossa on valittu kohderyhmittäin yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden palveluntuottajat.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan alkuperäisestä hankintapäätöksestä 20.8.2018, 39 § tehtiin markkinaoikeuteen valitus, jonka aikana hankintapäätöksen mukaista sopimuskautta ei ole ollut lupa aloittaa.

Markkinaoikeus on valitusta koskien tehnyt 20.12.2019 päätöksen (nro 554/19), jossa se kumosi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan hankintapäätöksen tuoteryhmien 2a, 2b ja 3 osalta ja määräsi kilpailuttamaan kyseiset tuoteryhmät uudestaan. Uuden kilpailutuksen valmistelu on aloitettu sosiaali- ja terveystoimialalla markkinaoikeuden ratkaisun jälkeen ja kilpailutus toteutetaan kevään 2020 aikana.

Yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden saatavuus on välttämätöntä myös kilpailutuksen valmistelun aikana, eikä hankintojen lykkääminen ole mahdollista uudestaan kilpailutettavien tuoteryhmien osalta. Tästä johtuen hankinta turvataan tuoteryhmissä 2a, 2b ja 3 hankintalain 153 §:n mukaisesti jatkamalla sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätöksessä 10.01.2019, 4 § tehtyjä väliaikaisia sopimuksia kunnes uuden kilpailutuksen mukainen hankintapäätös on saavuttanut lainvoimaisuuden.

Sopimuskauden aloittaminen tuoteryhmien 1, 4 ja 5 osalta

Markkinaoikeuden ratkaistua 20.12.2019 sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan hankintapäätöstä 20.8.2018, 39 § koskevan valitusasian, on sopimuskausi mahdollista aloittaa tuoteryhmien 1,4 ja 5 osalta.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan hankintapäätöksessä 8.1.2019, 3 § tuoteryhmiin 1, 4 ja 5 valittujen palveluntuottajien kanssa laaditaan neljän (4) vuoden sopimukset alkaen 1.3.2020. Sopimuksiin sisältyy mahdollisuus yhden (1) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen tilaajan niin päättäessä.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan oikeus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankinnan periaatteista 8.5.2018, § 126.

Päätös tullut nähtäväksi 05.02.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Pöytäkirjan 7 § (A).

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 7 § (B).

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463

ilkka.paukkunen@hel.fi

Päättäjä

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja