Hel-keskuspalvelujen puitesopimuksen mukaisen loppukäyttäjätuen laajennuksen hankinta

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-006526
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 235 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Hel-keskuspalvelujen puitesopimuksen mukaisen loppukäyttäjätuen laajennuksen hankinta

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä liitteenä 1 olevan Tieto Finland Oy:n tarjouksen ”Loppukäyttäjätuki laajennus tarjous” nro 2018 / 20181131 ja oikeuttaa tietohallintopäällikön allekirjoittamaan liitteenä 2 olevan muutossopimuksen ”Muutos käyttöpalvelusopimukseen nro 2004 0219 – A ja nro 2004 0219 – B” ja tilaamaan Hel-keskuspalvelujen puitesopimuksen mukaisen loppukäyttäjätuen laajennuksen eli HelpDesk palvelun 1.10.2018 alkaen.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että muutossopimus ”Muutos käyttöpalvelusopimukseen nro 2004 0219 – A ja nro 2004 0219 – B” korvaa sosiaaliviraston muutossopimuksen ”Sosv muutos 20040219-A” ja terveyskeskuksen muutossopimuksen ”Terke muutos 20040219-B”.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä tarjouksen nro 2018 / 20181131 mukaisen uuden palvelupyyntökohtaisen hinnoittelumallin ja palvelun uuden veloituksen joka on enintään 81 818,25 euroa kuukaudessa ja 981 819,00 euroa vuodessa ilman arvonlisäveroa 1.10.2018 alkaen. Palvelun hinta neljän vuoden laskenta-ajalle on 3 927 276 euroa ilman arvonlisäveroa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Sopimuksen tarkistuspisteessä keväällä 2018 on todettu palvelupyyntömäärän kasvaneen vuoden 2017 sekä alkuvuoden 2018 osalta niin, että yhteydenottojen veloitusperustetta tulee sopimuksen mukaisesti muuttaa vastaamaan todellista palvelupyyntömäärän tilannetta. Loppukäyttäjätuen laajennuksella saadaan sosiaali- ja terveystoimialan HelpDesk -palvelujen todellisen käyttömäärän mukaiset palvelut käyttöön Tieto Finland Oy:ltä.

Palvelun hinnoittelu on perustunut ensin sosiaaliviraston ja terveyskeskuksen ja sittemmin sosiaali- ja terveysviraston sekä varhaiskasvatusviraston silloisiin palvelupyyntömääriin ja mainittujen virastojen kesken sovittuihin prosenttiosuuksiin palvelupyyntöjen koko-naismääristä. Lisäksi palvelu on laskutettu kiinteähintaisena ja palvelun veloitusperusteena olevia palvelupyyntömääriä on tarkasteltu sopimuksen tarkistuspisteissä. Tällä sopimusmuutoksella palvelu muuttuu palvelupyyntömäärän perusteella laskutettavaksi kuitenkin siten, että palvelun kuukausiveloitus ei ylitä vuoden 2018 toteutuneiden kuukausien palvelupyyntömäärien keskiarvoa 5959 palvelupyyntöä kuukaudessa sosiaali- ja terveystoimialan osalta.

Kahden sosiaali- ja terveystoimialaa koskeneen organisaatiomuutoksen ja kaupungin muiden käyttäjäorganisaatioiden liityttyä palvelun käyttäjiksi palveluin kokonaisvolyymi on kasvanut merkittävästi, eikä se ole ollut enää sosiaali- ja terveystoimialan kannalta oikea, koska sen prosenttiosuuksiin sidottu veloitusperuste on ollut nykytilaan verrattuna liian suuri. Palvelupyyntöjen määrä on lisääntynyt viimeisen vuoden aikana. Lisääntymiseen on useita syitä. Ajanjaksolla on tapahtunut esimerkiksi seuraavaa:

-Helsingin uuden puheratkaisun käyttöönoton myötä 8.1.2018 alkaen sosiaali- ja terveystoimialan telepalvelujen asiakastuen yhteydenotot siirrettiin Tieto Finland Oy:n loppuasiakastuen hoidettaviksi

-kotihoidon Pegasoksen mobiilikäyttö on lisääntynyt

-palvelujen uudistaminen, uusien palvelujen käyttöönotto ja liikkuva työ yleensä on lisääntynyt

-Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen käyttöönotto 5.2.2018

-suun terveydenhuollon Lifecare-järjestelmän käyttöönoton jälkeiset ongelmat.

Uusien palvelujen käyttöönotto voi aiheuttaa jatkossakin palvelupyyntömäärien kasvua. Palvelupyyntömäärät tasaantuvat palvelujen vakiintuessa. Palvelupyyntöjen analysoinnilla havaitut ongelmat korjataan palveluissa tai ohjataan palvelujen käyttäjiä toimimaan oikein. Lifecare-järjestelmän ongelmista aiheutuneiden palvelupyyntöjen veloituksista vaaditaan hyvitys Tieto Finland Oy:ltä, kun palvelu on saatu vakiinnutettua ja sitä koskevat palvelupyyntömäärät on selvitetty.

Kaikki loppukäyttäjätuki -palvelua käyttävät toimialat ja keskushallinto ovat havainneet palvelun laadun alenemaa, mitä Tieto Finland Oy on perustellut sillä, että sen saamat maksut eivät enää vastaa toiminnan kustannuksia. Tieto Finland Oy on kuitenkin ilmoittanut lisänneensä palvelun resursseja jo kesäkuusta 2018 alkaen, kun neuvottelut palvelun hintojen tarkastamisesta aloitettiin sosiaali- ja terveystoimialan, muiden toimialojen ja keskushallinnon kanssa.

Hankittavan palvelun nykyinen hinta on 64 540 euroa kuukaudessa ilman arvonlisäveroa. Muutossopimuksen aiheuttama hinnan nousu on 17 278,25 euroa kuukaudessa eli 207 339 euroa vuodessa ja 829 356 neljän vuoden laskenta-ajalla ilman arvonlisäveroa.

Hankintaan sovelletaan Helsingin kaupungin ja Tieto Finland Oy:n välisen puitesopimuksen ehtoja. (Puitesopimus Nro 2004 0219).

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 03.10.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Markku Havukainen, tietotekniikkapäällikkö, puhelin: 09 310 45436

markku.havukainen@hel.fi

Petri Otranen, tietohallintopäällikkö, puhelin: 09 310 76489

petri.otranen@hel.fi