Hankinta, Uudenmaan lastensuojelun ympärivuorokautiset palvelut
- Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja 02.11.2021
- Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja 11.11.2020
- Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja 30.10.2020
- Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja 16.09.2020
- Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja 23.12.2019
- Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja 28.11.2019
- Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja 11.12.2018
- Sosiaali- ja terveyslautakunta 12/19.06.2018
Uudenmaan lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti:
A hyväksyä Uudenmaan lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutuksen periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.
B oikeuttaa Helsingin kaupungin osalta perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan:
- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Käsittely
Lastensuojelun johtaja Saila Nummikoski, sijoituksen sosiaalityön päällikkö Ritva Mantila ja vastaava hankinta-asiantuntija Tuomas Riihivaara olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Todettiin puheenjohtaja Sanna Vesikansan esteellisyys asiassa. Esteellisyyden syynä on puheenjohtajan palvelussuhde Pelastakaa Lapset ry:hyn (Hallintolaki 28.1 § 4 kohta), josta hän on tällä hetkellä toimivapaalla. Puheenjohtaja poistui kokoustilasta ennen asian käsittelyn aloittamista ja palasi kokoustilaan asian käsittelyn päätyttyä. Varapuheenjohtaja Karita Toijonen toimi kokouksen puheenjohtajana tämän asian käsittelyn ajan.
Esittelijä Juha Jolkkonen muutti esitystä siten, että esittelijän perustelujen kohdan "Hankinnan taustaa" ensimmäinen virke muutettiin kuulumaan seuraavalla tavalla: "Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta toteutetaan Uudenmaan kuntien yhteishankintana."
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää:
A hyväksyä Uudenmaan lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen kilpailutuksen periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.
B oikeuttaa Helsingin kaupungin osalta perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan:
- tekemään hankinnasta päätöksen
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Lastensuojelun johtaja Saila Nummikoski, sijoituksen sosiaalityön päällikkö Ritva Mantila ja vastaava hankinta-asiantuntija Tuomas Riihivaara ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.12.2017 § 334 päättänyt viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujenjohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Hankinnan taustaa
Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta toteutetaan Uudenmaan maakuntien yhteishankintana. Hankintaan osallistuvat kunnat ovat: Helsinki, Vantaa, Espoo, Kerava, Kauniainen, Kirkkonummi, Lohja, Inkoo, Siuntio, Karviainen, Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Pornainen, Nurmijärvi, Tuusula, Sipoo, Porvoo, Loviisa ja Askola. Osallistuneet kunnat ovat valtuuttaneet Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnan toteuttamaan kilpailutuksen ja Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnan hyväksymään hankinnan periaatteet. Kukin osallistuva kunta tekee tarjouskilpailun tuloksen perusteella omat hankintapäätöksensä ja -sopimuksensa.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena ovat uusien sijoitettavien lasten lastensuojelun ympärivuorokautisen hoidon palvelut sekä edellisissä kilpailutuksissa hyväksytyille puitesopimuskumppaneille sijoitettujen lasten lastensuojelun ympärivuorokautisen hoidon palvelut. Kilpailutuksen tulokset eivät johda jo sijoitettujen lasten sijaishuoltopaikan vaihtamiseen.
Hankinta jakautuu seuraaviin osakokonaisuuksiin:
Laitoshoito
- perustason laitoshoito
- erityistason laitoshoito
- vaativa laitoshoito
Perhehoito
- toimeksiantosuhteinen perhehoito, perustason palvelu
- toimeksiantosuhteinen perhehoito, vankan tuen palvelu
- luvanvarainen ammatillinen perhehoito
Perhekuntoutus
- perustason perhekuntoutus
- erityistason perhekuntoutus
Vastaanottotoiminta
- vastaanottotoiminta: toimeksiantosuhteinen perhehoito
- vastaanottotoiminta: laitoshoito.
Tarjouskilpailu
Hankinta toteutetaan dynaamisena puitejärjestelynä, joka tarkoittaa hankintayksikön itsensä suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Dynaaminen puitejärjestely on kestonsa ajan avoin kaikille tarjouspyynnön vaatimukset täyttäville palveluntuottajille. Dynaamisen puitejärjestelyn tarkoituksena on turvata palvelujen saatavuus sopimuskauden aikana.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän esityksen liitteinä. Hankinta-asetuksen (614/2007) 6 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Hankinnassa käytetään kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena halvinta hintaa. Palvelun laatua ei takaa yksinomaan laadullinen vertailuperuste, vaan myös laadulle asetetut vähimmäisvaatimukset sekä sopimuskauden aikainen kannustinjärjestelmä. Hankinnan kohdetta koskevat korkeat laatuvaatimukset on määritelty ehdottomina vähimmäisvaatimuksina siten, että ne vastaavat hankintayksiköiden määrittelemää laatutasoa. Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset (kelpoisuusvaatimukset), joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista.
Puitejärjestelyyn valitaan kohteittain kaikki soveltuvuusvaatimukset sekä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat. Molemmissa kohteissa palveluntuottajat asetetaan vertailuhinnan mukaiseen ensisijaisuusjärjestykseen.
Dynaamisessa puitejärjestelyssä oleva palveluntuottaja valitaan kunkin lapsen kohdalla sovellettavan lainsäädännön mukaisesti arvioidun palveluntarpeen, lapsen erityisten olosuhteiden ja edun perusteella ja lapsen mielipide huomioiden. Valintaprosessissa lapsi, hänen läheisensä ja sosiaalityöntekijä kartoittavat palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä asiakkaan tarpeet ja toiveet palveluun liittyen. Palveluista valitaan lapsen tarpeisiin sopiva paikka. Mikäli asiakkaan palveluntarpeen kannalta soveltuvia palveluntuottajia on useampia, valitaan palveluntuottaja kilpailutuksen mukaisen kokonaistaloudellisen edullisuuden järjestyksen mukaisesti.
Palveluntuottajia tullaan kohtelemaan puitesopimuskauden aikana tasapuolisesti.
Vähimmäisvaatimusten toteutumisen seuranta
Palvelun yhteinen kehittäminen palveluntuottajien kanssa on oleellisena osana palvelujen laadun turvaamista. Palveluntuottaja sitoutuu kehittämään palvelun sisältöjä ja laatua yhteistyössä tilaajan ja muiden puitesopimuskumppaneiden kanssa sopimuskaudella.
Asiakkaan tilanteen kehittymistä arvioidaan tilaajan arviointivälineellä/-mittaristolla. Palveluntuottaja sitoutuu mittariston käyttöönottoon ja säännölliseen toteutukseen. Laatuvaatimuksena on lapsen osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden toteuttaminen.
Helsingin sijaishuollon asiakasohjaus suorittaa yhteistyössä muiden kilpailutukseen osallistuneiden kuntien kanssa sopimusvalvontaa yksikkökohtaisesti ja lapsen vastuusosiaalityöntekijät valvovat lapsikohtaisesti lapsen saaman hoidon laatua.
Palveluntuottajan henkilöstölle asetettuja vaatimuksia seurataan vuosittain.
Hankintasopimus mahdollistaa sanktioinnin, mikäli palveluntuottaja ei sopimuskauden aikana pysty ylläpitämään tämän sopimuksen sekä lakien ja asetusten mukaista henkilöstön mitoitusta ja pätevyyttä.
Tehtävät sopimukset
Palvelu kilpailutetaan neljän (4) vuoden sopimuskaudelle. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2019.
Kukin hankinnassa mukana olevista hankintayksiköistä (kunnista) tekee oman hankintapäätöksen ja sopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa.
Hankintayksiköt varaavat oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Hankintayksiköt eivät sitoudu hankkimaan tiettyä määrää palvelua, vaan hankkivat palvelua tarpeen mukaisesti.
Päätös tullut nähtäväksi 27.06.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 159, 160, 163 (A), 164 (A), 165 (A, B), 168, 169, 170, 171, 172, 173, 177 ja 178 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 161, 162, 163 (B), 164 (B), 165 (C), 167, 174, 175 ja 176 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Tuomas Riihivaara, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43217