Hankinta, suun terveydenhuollon instrumentit, Sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2018-007505
Asialla on uudempia käsittelyjä
19. / 112 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Hammasväline Oy:n oikaisuvaatimus suun terveydenhuollon instrumenttien hankinnasta

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikaista esityslistalla esitetyin perustein hankintapäätöstään 9.4.2019 § 71 suun terveydenhuollon instrumenttien hankinnassa.

Päätöstä oikaistaan positioon 1601010401 valitun Hu-Friedy 678-113 -merkkisen, kapeakärkisen distaalikatkaisijan valinnassa siten, että Ortomat Herpola Oy:ltä valittu tuote poistetaan Ortomat Herpola Oy:n valituista tuotteista ja tilalle positioon valitaan Hammasväline Oy:n tarjoama, American Orthodonticsin distaalikatkaisija.

Muilta osin päätös 9.4.2019 § 71 pysyy voimassa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 9.4.2019 § 71 suun terveydenhuollon instrumenttien hankinnasta. Päätöksen liitteenä olleeseen vertailutaulukkoon oli merkittynä valitut tuotteet kirjainmerkillä V ja hylätyt tuotteet kirjainmerkillä H.

Valinnan perusteena hankinnassa oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että lopulliset tuotevalinnat tehtiin positiokohtaisesti halvimman hinnan perusteella. Näyttelyyn valituista tuotteista hintavertailuun pääsivät ne instrumentit, jotka olivat läpäisseet arviointiraatien tekemän laadullisen vertailun. Tarjottujen tuotteiden valinnan ja arviointien perusteet oli kerrottu tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Arviointiraadit koostuivat kliinistä hoitotyötä tekevistä henkilöistä. Arviointiraadit arvioivat pyydettyjä tuotteita ja antoivat numeerisen arvion lisäksi sanallisen palautteen tuotteesta. Numeerisista arvioinneista laskettiin keskiarvo, ja mikäli raatien antamien pisteiden keskiarvo oli 2,5 tai enemmän, pääsi tuote hintavertailuun. Mikäli arviointiraatien tuotteelle antama keskiarvo jäi alle 2,5:n, tuote katsottiin laadullisesti huonoksi ja tuotetta ei otettu mukaan hintavertailuun.

Oikaisuvaatimus

Hammasväline Oy on esittänyt hankintapäätökseen oikaisuvaatimuksen (liite 1). Oikaisuvaatimuksessa on yhteensä yhdeksän kohtaa, mutta varsinaista korjausta tuotevalintaan Hammasväline Oy pyytää perustellusti vain yhden tuotteen osalta (oikaisuvaatimuksen kohta 1). Seitsemässä kohdassa on suun terveydenhuollon ja hankintayksikön tulkinnan mukaan lähinnä kommentoitu tehtyjä tuotevalintoja ja tuotevalintoihin liittyneitä arviointiraatien sanallisia palautteita ja pyydetty oikaisua tehtyihin tuotevalintoihin.

Oikaisuvaatimuksen kohta 9 koskee valitun tuotteen poistamista Hammasväline Oy:n sopimustuotteiksi valitulta tuotelistalta.

Hankintayksikön kommentit oikaisuvaatimuksen kohtiin 2‒8

Hammasväline Oy on esittänyt oikaisuvaatimuksessaan seitsemän tuotteen tuotevalintoihin liittyviä kysymyksiä ja kommentteja. Kommentit ja kysymykset koskevat lähinnä tuotteiden vertailutaulukkoon kirjattuja, arviointiraatien tuotteista antamia sanallisia kommentteja.

Hankintayksikkö toteaa, että valinnat tuotteista on tehty tarjouspyynnössä ja sen liitteissä kerrottujen valintaperusteiden mukaan. Arviointiraatien kommentit tuotteista kirjattiin vertailutaulukkoon lähinnä informaatioksi tarjoajille. Kommenteissa on toisistaan hyvinkin poikkeavia sanallisia arviointeja, koska kukin arviointiraati arvioi tuotteet itsenäisesti. Pisteet ja sanalliset kommentit ovat siis kuuden, kolmesta ammattihenkilöstä koostuvan raadin yhteisen näkemyksen tulos.

Kaikki Hammasväline Oy:n oikaisuvaatimuksessa mainitut tuotteet ovat oikomishoitoon liittyviä. Se, mikä instrumentti on oikomishoidon toimenpiteissä toiselle ammattihenkilölle hyvä ja sopiva, saattaa toisen mielestä olla huono ja kömpelö.

Mikäli arviointiraatien tuotteelle antamien pisteiden keskiarvo oli 2,5 tai suurempi, tuote otettiin mukaan hintavertailuun ja valituksi positioon tuli hinnaltaan halvin tuote. Lisäksi perustelluista syistä (esimerkiksi hygienia) tuote voitiin sanallisten palautteiden perusteella jättää ottamatta hintavertailuun.

Oikaisuvaatimuksen kohdissa 2, 3, 4 ja 5 esitetyt kysymykset ja kommentit koskivat tuotteiden valintoja ja sanallisia kommentteja. Vaatimuksen kohdassa 6 todettiin, että Hammasväline Oy:n tarjoama pihti on kaksipuoleinen pihti ja vaatimuksen kohdissa 7 ja 8 todettiin, että hylätyillä, tarjotuilla tuotteilla on kyllä olemassa vaaditut sertifikaatit, mutta niitä ei ole haluttu paljastaa kilpailijoille, joten Hammasväline Oy ei ole niitä kertonut tarjouspyynnössä edelletyllä tavalla.

Hankintayksikkö toteaa, että oikaisuvaatimuksen kohtiin 2‒8 liittyviin tuotevalintoihin ei ole perusteita tehdä muutoksia Hammasväline Oy:n esittämien kommenttien ja kysymysten perusteella. Tuotavalinnat on tehty ennakkoon ilmoitettujen valintaperusteiden mukaisesti.

Tuotteesta luopuminen

Oikaisuvaatimuksensa kohdassa 9 Hammasväline Oy pyytää poistamaan positioon 1605000201 valitun tuotteen (alumiininen pihtiteline neljälle pihdille) listalta.

Hankintayksikkö toteaa, että tarjous sitoo antajaansa kaikilta osin. Ilmoitukseen tuotteen poistamisesta listalta hankintayksikkö toteaa, että position tuotevalintaa ei muuteta ilmoituksen johdosta.

Mahdolliset ongelmat tuotteen toimittamisessa tai korvaavan tuotteen hyväksyminen sopimuskauden aikana käsitellään erikseen.

Kuuleminen oikaisuvaatimukseen

Hankintayksikkö on antanut Ortomat Herpola Oy:lle kuulemismenettelyn mukaisesti mahdollisuuden lausua oikaisuvaatimukseen.

Ortomat Herpola Oy toteaa hankintayksikölle 9.5.2019 lähettämässään sähköpostiviestissä hyväksyvänsä muutoksen.

Korjattu vertailutaulukko

Oikaisuvaatimuksen perusteella tehty muutos position 1601010400 tuotevalintaan on merkitty tämän päätöksen liitteenä olevaan, korjattuun vertailutaulukkoon punaisella fontilla (liite 2).

Korjattu vertailutaulukko lähetetään kaikille tarjoajille tämän päätöksen liitteenä.

Sulje

Sosiaali- ja terveyslautakunta 09.04.2019 § 71

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A. hyväksyä suun terveydenhuollon instrumenttien hankinnassa seuraavien toimittajien tarjoukset:

  • Dental Systems Oy
  • Hammasväline Oy
  • Implantona
  • JH Hammastuote Oy
  • Mads Dental Oy
  • Ortomat Herpola Oy
  • Plandent Oy

vertailutaulukosta (liite 2) ilmenevistä tuotteista.

B. oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan

  • päättämään optiokauden käyttöönotosta
  • allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä
  • päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Tämän päätöksen tiedoksisaanti ei ole sopimus, vaan valittujen toimittajien kanssa solmitaan erilliset puitesopimukset. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo mahdollinen optiokausi mukaan lukien on Helsingin kaupungin suun terveydenhuollon osalta noin 1,55 miljoonaa euroa. Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston lautakuntakokeiluun liittyen on sovittu, että lautakunnan nuorisoedustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä lautakunnan nuorisoneuvoston edustajat Jim Koskinen ja Elo Umukoro eivät osallistuneet tämän asian käsittelyyn ja poistuivat kokoustilasta ennen asian käsittelyn aloittamista. He ei myöskään osallistuneet kahden tätä asiaa seuraavan asian käsittelyyn (tämän pöytäkirjan § 72 - 73).

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Matti Aukia, vastaava hammaslääkäri, puhelin: 050 3297308

matti.aukia@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 29.05.2019

VALITUSOSOITUS

Mikäli hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintapäätöstä muutetaan, on asianosaisella oikeus valittaa päätöksestä markkinaoikeudelle.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700
Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Liite 1. Oikaisuvaatimus 2.5.2019
2. Salassa pidettävä: JulkL 7 § 2 mom

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.