Palveluohjaimen ylläpidon veloitusperusteen muutoksen hyväksyminen ja ylläpitosopimuksen hintaliitteen uusiminen

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-007581
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 28
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Palveluohjaimen ylläpidon veloitusperusteen muutoksen hyväksyminen ja ylläpitosopimuksen hintaliitteen uusiminen

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hyväksyä Solita Oy:n 19.6.2018 sähköpostilla esittämän Palveluohjaimen ylläpidon veloitusperusteen muutoksen 1.7.2018 lukien nykyisestä 18,5 tunnista (1 750 euroa, alv 0 %) kuukaudessa 40 tuntiin (3 800 euroa, alv 0 %) kuukaudessa ylläpidon lisääntyneen työmäärään vuoksi. Päätöksen vaikutus Palveluohjaimen ylläpitokustannuksiin on neljälle vuodelle laskettuna 98 400 euroa (alv 0 %).

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että Palveluohjaimen ylläpito-, tuki- ja käyttöpalvelusopimuksen hintaliite (Liite 4) uusitaan ylläpidon tuntimäärän ja hinnan osalta.

Tietohallintopäällikkö päätti edelleen, että päätöksen aiheuttamat kustannukset maksetaan sosiaali- ja terveystoimialan keskitetyistä atk-käyttötalouden määrärahoista.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveysviraston virastopäällikön 1.5.2017 tekemän hankintapäätöksen (102 § uusien toimitilojen tilahallinnan ja asiakasohjauksen edellyttämistä järjestelmämuutoksista ja integraatioista) perusteella tietohallintopäällikkö allekirjoitti Solita Oy:n kanssa Palveluohjaimen ylläpito-, tuki- ja käyttöpalvelusopimuksen 2.10.2017. Sopimuksen liitteessä 4 (hinnasto) Palveluohjaimen ylläpidon hinnaksi on sovittu 1 750 euroa kuukaudessa (alv 0%). Ylläpito sisältää pääkäyttäjien tuen ja neuvonnan, ylläpitopalvelun, häiriönhallinnan, tehtävienhallinnan, tietämyksenhallinnan, ylläpitodokumentaatiot, raportoinnin ja palvelunhallintatyöt (palvelupäällikön). Hinta on perustunut syyskuun 2017 mukaiseen ylläpitotyön volyymiin joka on ollut 18,5 tuntia kuukaudessa.

Sopimuksen allekirjoitushetkellä Palveluohjain on ollut käytössä sosiaali- ja terveystoimialan lastenvalvojatoiminnassa ja käyttöönottoa valmisteltiin toteutettavaksi marraskuussa 2017 Itäkadun perhekeskuksessa. Tämän jälkeen Palveluohjain on otettu käyttöön Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa helmikuussa 2018, joka yli kaksinkertaisti järjestelmän käyttäjämäärän. Lisäksi parhaillaan on käynnissä Vuosaaren terveys- ja hyvinvointikeskuksen ja perhekeskuksen käyttöönoton valmistelu. Edelleen Palveluohjaimen käyttöä on tarkoitus laajentaa sosiaali- ja terveystoimialalla ajanvaraustoiminnoissa ja lisäksi tulevan Kallion perhekeskuksen tilahallinnassa.

Solita Oy esitti Helsingin asiakkuudesta vastaavan johtajan 19.6.2018 lähettämässä sähköpostissa ylläpidon hinnan muuttamista lisääntyneen työmäärän vuoksi 18,5 tunnin työmäärään perustuvasta 1 750 eurosta 40 tuntiin perustuvaan 3 800 euroon. Sähköpostiviestissä on listattu ylläpidon työmäärät kuukausitasolla tammikuusta 2018 kesä-kuun puoliväliin 2018. Ylläpidon työmäärä on noussut yli 18,5 tunnin jo helmikuussa 2018. Huhtikuusta 2018 lähtien työmäärä on ollut huomattavasti yli 40 tuntia kuukaudessa, mutta tämän toimittaja katsoo johtuvan osittain tilanvarausautomaation käyttöönottoon liittyneistä selvitystehtävistä. Solita Oy esittää, että ylläpidon kuukausihinta perustuisi jatkossa 40 tunnin kuukausittaiseen työmäärään. Vuoden 2018 työmääräkirjauksiin perustuen esitys on kohtuullinen.

Päätöksen yksikköhinnat perustuvat KL-kuntahankintojen puitesopimukseen (KLKH 862014, 03.07.2014) Palveluohjainta koskevien palvelujen hankinnasta Solita Oy:ltä. Lisäpalvelun hankinta tehdään Helsingin kaupungin ja Solita Oy:n väliseen sopimukseen Palveluohjaimen käytöstä ja ylläpidosta perustuen (Hankintalaki 1397/2016 41 §).

Päätös tullut nähtäväksi 01.08.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Lassi Laine, atk-asiantuntija, puhelin: 09 310 43104

lassi.laine@hel.fi

Päättäjä

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö