Oppisopimuskoulutuksena järjestettävän yritysneuvojan erikoisammattitutkinnon hankinta
Oppisopimuskoulutuksena järjestettävän yritysneuvojan erikoisammattitutkinnon hankinta
Päätös
Toimialajohtaja päätti, että oppisopimuskoulutuksena järjestettävän yritysneuvojan erikoisammattitutkinnon koulutuksen ja näyttöjen järjestäminen hankintaan seuraavilta yrityksiltä:
Länsirannikon Koulutus Oy, WInNova (Y-tunnus 2245018-4)
Suomen Yrittäjäopiston kannatus Oy (Y-tunnus 0208850-1)
Rastor Oy (Y-tunnus 0114371-6)
Management Institute of Finland MIF Oy (Y-tunnus 2460281-5)
Lisäksi toimialajohtaja päätti sulkea esityksen mukaisesti pois tarjouskilpailusta Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän, koska tarjoajan soveltuvuusvaatimukset eivät täyty.
Sopimuskausi on yksi (1) vuosi. Hankintaan sisältyy yhden (1) ja yhden (1) vuoden optiokausien mahdollisuus.
Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 468 000 euroa (alv 0%) sisältäen mahdolliset optiokaudet.
Päätöksen perustelut
Hankintapalvelut kilpailutti Stadin aikuisopiston työelämä- ja oppisopimuspalvelujen toimeksiannosta oppisopimuskoulutuksena toteutettavan yritysneuvojan erikoisammattitutkinnon koulutuksen ja näyttöjen järjestämisen.
Yritysneuvojan erikoisammattitutkinnon tavoitteena on pätevöittää osallistujat tutkinnon vaatimaan osaamiseen. Koulutuksen suunnittelussa huomioidaan opiskelijoiden henkilökohtaiset oppimisvalmiudet. Koulutettavat henkilöt ovat joko työssä oppisopimuspaikassa, työllistyvät sinne oppisopimuksella tai toimivat itsenäisinä yrittäjinä.
Koulutukseen sisältyy 12 lähipäivää + näyttöjen järjestäminen tutkinnon osittain (3 kpl).
Puitejärjestelyyn valitaan enintään neljä (4) kokonaistaloudellisesti edullisinta tarjoajaa.
Tilaukset tehdään kulloinkin tarkoituksenmukaisimmalle palveluntuottajalle henkilökohtaistamisen perusteella, huomioiden opiskelijan tarvitseman koulutus, ohjaus ja tuki sekä koulutuksen hinta.
Kyseessä on hankintalain liitteen E mukaisen kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta. Kilpailutus tehtiin käyttäen avointa menettelyä. Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus ja tarjouspyyntö 13.7.2018 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa ja Tarjouspalvelu.fi -palvelussa.
Kilpailutuksen tarjousten viimeinen jättöpäivä oli 10.8.2018 klo 14.00. Määräaikaan mennessä tarjouksia saapui viisi (5) kappaletta: Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, Länsirannikon Koulutus Oy WInNova, Management Institute of Finland MIF Oy, Rastor Oy ja Suomen Yrittäjäopiston kannatus Oy.
Kaikki muut tarjoajat, paitsi Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, täyttivät tarjouspyynnössä määritellyt tarjoajan soveltuvuusvaatimukset.
Tarjouspyynnössä oli mainittu, että tarjoajalla tulee olla palvelun laatuun nähden riittävästi kokemusta yritysneuvojan erikoisammattitutkinnon oppisopimuskoulutuksena tuotetuista palvelutoimituksista. Riittävänä kokemuksena pidettiin, että tarjoajalla on ollut vähintään 20 yritysneuvojan erikoisammattitutkinnon oppisopimuskoulutuksella suorittanutta opiskelijaa viimeisen kolmen (3) vuoden aikana.
Itä-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä ilmoitti tarjouksessaan 11 yritysneuvojan erikoisammattitutkinnon oppisopimuskoulutuksella suorittanutta opiskelijaa viimeisen kolmen (3) vuoden ajalta.
Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi tarjoaja, joka ei täytä niille asetettuja soveltuvuusvaatimuksia, esitetään suljettavaksi tarjouskilpailusta.
Tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, paras hinta-laatusuhde. Kokonaistaloudellisen edullisuuden arviointiperusteina olivat hinta (70 pistettä) ja laatu (30 pistettä). Tarjouspyynnön maksimipisteet olivat yhteensä 100 pistettä.
1. Maksimihinta euroa/opiskelija, maksimipisteet 70 pistettä.
Vertailussa käytettävä maksimihinta muodostuu seuraavasti: 12 x Lähiopetuspäivän hinta €/opiskelija lisättynä 3 x Tutkinnon osan näyttö €/opiskelija.
Hinnaltaan edullisin tarjous saa mainittujen maksimipisteiden verran vertailupisteitä. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan siten, että edullisimman tarjouksen tarjoushinta (X) jaetaan kyseisen tarjouksen tarjoushinnalla (Y) ja kerrotaan maksimipisteillä (X/Y*70).
2. Laatu, maksimipisteet 30 pistettä.
2.1 Koulutustarjotin pakollisille ja valinnaisille tutkinnon osille:
- tarjouksesta selviää pyydetty koulutustarjotin, 20 pistettä.
- pyydetty koulutustarjotin ei selviä tarjouksesta, 0 pistettä.
2.2 Opiskelijan ohjaus ja tuki:
- tarjouksesta selviää pyydetty kuvaus opiskelijan ohjauksesta ja tuesta, 10 pistettä.
- pyydetty kuvaus ei selviä tarjouksesta, 0 pistettä.
Isoimmat laatupisteet saanut tarjous saa maksimipisteiden verran vertailupisteitä. Muiden tarjousten vertailupisteet lasketaan siten että kyseisen tarjouksen laatupisteet (Y) jaetaan suurimmilla laatupisteillä (X) ja kerrotaan maksimipisteillä (Y/X*30).
Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja vertailun tulokset on nähtävillä liitteessä 1 Vertailutaulukko.
Sopimuskausi on yksi (1) vuosi. Hankintaan sisältyy yhden (1) ja yhden (1) vuoden optiokausien mahdollisuus. Optiokaudella tarkoitetaan mahdollisuutta sopimuksen jatkamiseen alkuperäisin ehdoin. Optiokauden käytöstä päättää tilaaja ja ilmoittaa sen käyttämisestä toimittajalle ennen sopimuskauden päättymistä.
Sopimuskaudella arvioidaan ostettavan yhteensä 120 opiskelijan koulutus. Volyymiarvio on vain arvio, eikä se ole hankintayksikköä sitova. Tilaaja voi tehdä osan hankinnasta omana työnä sopimuskauden aikana.
Hankintasopimukset tulevat voimaan molempien osapuolten allekirjoituksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua hankintapäätöksen tiedoksisaannista edellytyksellä, että hankintapäätös on saanut lainvoiman.
Päätös tullut nähtäväksi 24.10.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Satu Paljakka, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21150