Siilitien sähkönsyöttöaseman rakennus- ja putkiurakan lisä- ja muutostyöt
Siilitien sähkönsyöttöaseman rakennus- ja putkiurakan lisä- ja muutostyöt
Päätös
Toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Rakennuspartio Oy:ltä Siilitien sähkönsyöttöaseman rakennusurakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 11,12,13,14,15,16,21,24,25,26,27,28 ja 29 mukaisesti yhteensä enintään 61.673,68 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Ilmastointinikkarit Oy:ltä Siilitien sähkönsyöttöaseman putkiurakan lisä- ja muutostyöt tarjouksien nro 1 mukaisesti yhteensä enintään 3.722,83 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
Johtokunta oikeutti päätöksellään 120 §, 16.8.2018 liikenneliikelaitoksen tilaamaan Siilitien sähkönsyöttöaseman eri urakoiden lisä- ja muutostöitä töiden loppuunsaattamiseksi yhteensä enintään 150.000,00 euron (alv 0 %) kokonaishintaan.
Nyt päätettävänä on lisätyöt:
Rakennusurakan lisätyö nro 11 sisältää muurattavien seinien muutokset, jotka ovat tulleet urakkakyselyn jälkeen.
Rakennusurakan lisätyö nro 12 sisältää vesijohtoon liittyvät työt. Vesijohto on päätetty uusia urakkakyselyn jälkeen
Rakennusurakan lisätyö nro 13 sisältää kaapelitunnelin savuosastointi muutokset. Savuosastointeihin on tullut muutoksia urakkakyselyn jälkeen.
Rakennusurakan lisätyö nro 14 sisältää kaasusammutusjärjestelmän aputyöt. Kaasusammutusjärjestelmä tilattiin urakkakyselyn jälkeen ja aputöitä ei ole ollut urakkakyselyssä
Rakennusurakan lisätyö nro 15 sisältää lisääntyneet reikämäärät ja reikämuutokset, jotka ovat tulleet urakkakyselyn jälkeen.
Rakennusurakan lisätyö nro 16 sisältää salaojamuutoksien hyvityksen. Yksi salaojakaivo päätettiin jättää uusimatta, koska se oli hyvässä kunnossa.
Rakennusurakan lisätyö nro 21 sisältää väliovien muutoksia. Lisätty välioviin 003, 105 ja 106 putkitukset ja työstöt kv-laitteille sekä määritetty kaikki kynnykset irrotettaviksi. Vanha kellarin puuovi, joka ei ollut urakkakyselyssä mukana, sovittiin uusittavaksi.
Rakennusurakan lisätyö nro 24 sisältää lukitusmuutoksen. Lisätty aukipitolaitteet, kaapelitunnelin sekä kellarin uusien ovien lukitukset.
Rakennusurakan lisätyö nro 25 sisältää laitetason muutokset. Laitetasoa on siirretty ja kavennettu RAK-piirustuksissa olleen virheen takia.
Rakennusurakan lisätyö nro 26 sisältää kerroksien välisen portaan kunnostuksen. Portaiden kunnostus ei ollut urakkakyselyssä mukana.
Rakennusurakan lisätyö nro 27 sisältää turkkilevymuutoksen. Suunnitelmat muuttuivat urakkakyselyn jälkeen.
Rakennusurakan lisätyö nro 28 sisältää lisääntyneet palokatkot. Palokatkojen määrä on lisääntynyt suuremman reikämäärän takia.
Rakennusurakan lisätyö nro 29 sisältää lisääntyneet pellitykset. Rinteen puolelle on lisätty myrskypelti, ovien väliin on lisätty pellitykset sekä räystään kulmiin on lisätty hyönteisverkot.
Putkiurakan lisätyö nro 1 sisältää vesijohdon muutostyön. Vesijohto on päätetty uusia urakkakyselyn jälkeen
Näiden lisätyötilauksien jälkeen lisä- ja muutostöitä tilattu yhteensä 114.791,22 eurolla (alv 0 %) ja lisätilausvaltuutuksesta on jäljellä 35.228,78 euroa (alv 0 %).
Päätös tullut nähtäväksi 15.02.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Lasse Rosenholm, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 35783
Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 34879