Eira Pensionärer rf:n oikaisuvaatimus toimialajohtajan avustuspäätöksestä 21.12.2018, § 189
Eira Pensionärer rf:n oikaisuvaatimus toimialajohtajan avustuspäätöksestä 21.12.2018, § 189
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Eira Pensionärer rf:n oikaisuvaatimuksen toimialajohtajan avustuspäätöksestä 21.12.2018, 189 §.
Perustelut
Toimialajohtajan päätökset järjestöjen tekemistä avustushakemuksista perustuvat kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettaviin yleisohjeisiin (12.12.2011) sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan 3.9.2013 (288 §) vahvistamiin avustusten jakoperusteisiin.
Eira Pensionärer rf:n anoi vuodelle 2019 sosiaali- ja terveyslautakunnalta avustusta 1 000 euroa käytettäväksi kuukausitapaamisten vuokrakuluihin.
Toimialajohtaja myönsi (21.12.2018, 189 §) yhdistykselle 800 euroa helsinkiläisten ikäihmisten kuukausitapaamisten tilakuluihin.
Vuodelle 2018 yhdistykselle myönnettiin samaan tarkoitukseen 900 euroa.
Vuodelle 2017 oli samaan tarkoituksen myönnetty 900 euroa. Tämän avustuksen käyttöä selvitettäessä kävi ilmi, että vuokrakulut olivat sinä vuonna olleet 94 euroa avustussummaa pienemmät.
Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavien yleisohjeiden kohdan 10 mukaisesti avustusten käyttöä tulee valvoa ja kohdan 2.7 mukaisesti avustus on palautettava, jos sitä on käytetty muuhun kuin myönnettyyn tarkoitukseen.
Vuoden 2017 avustuksen valvonnan perusteella Eira Pensionärer rf:ltä tulisi periä takaisin käyttämättä jäänyt avustusosuus 94 euroa. Takaisinperintä aiheuttaisi lisätyötä sekä yhdistykselle että kaupungille, joten se ei olisi järkevää ottaen huomioon summan suuruus. Tämän vuoksi päädyttiin myöntämään avustus, jonka suuruutta määriteltäessä otettiin huomioon vuonna 2017 avustuksesta säästynyt osuus.
Edellä kuvatun perusteella voidaan katsoa, että oikaisuvaatimuksessa esitetyt perustelut eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty näyttöä siitä, että toimialajohtajan päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Talouspäällikkö Armi Vadén ja erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Eira Pensionärer rf:n avustushakemus on asian liitteenä 1. Hakemuksen liitteet ovat nähtävillä kokouksessa sekä tiistaina 12.3.2019 klo 12.00‒16.00 osoitteessa Kallion virastotalo, Toinen linja 4 A, 5. krs, huone 519.
Toimialajohtajan yhdistyksen avustushakemuksesta tekemä päätös 21.12.2018, 189 § on asian liitteenä 2.
Yhdistyksen oikaisuvaatimus on asian liitteenä 3.
Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet (12.12.2011) ovat asian liitteenä 4.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämien avustusten hakukuulutus, josta näkyvät avustusten jakoperusteet, on asian liitteenä 5.
Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain (410/2015) 138 §:n mukaisessa määräajassa.
Eira Pensionärer rf:n pyytää oikaisuvaatimuksessaan (liite 3.), että avustussumma korotetaan 1 000 euroon.
Perusteluina todetaan, että yhdistyksen tilakulut tulevat vuonna 2019 olemaan 1 000 euroa ja että ne olivat samaa tasoa jo vuonna 2018. Lisäksi todetaan, että yhdistyksen omatoiminen rahoitus on tyydyttävällä tasolla ja kaikki toimintaan osallistuvat toimivat ilman minkäänlaisia korvauksia.
Avustushakemukseen ja oikaisuvaatimukseen liittyen todetaan, että hakemuksen käsittelyn yhteydessä valvottiin vuoden 2017 avustuksen käyttö. Tällöin kävi ilmi, että avustusta oli jäänyt käyttämättä 94 euroa, joka oli ilmeisesti siirtynyt vuoden ylijäämään 433 euroa. Kaupungin ohjeen kohdan 10.4 mukaan käyttämättä jäänyt avustus tulisi periä takaisin. Ottaen huomioon perittävän summan koko, voidaan kuitenkin katsoa kaikille osapuolille olevan edullisinta, että asia huomioitiin vuoden 2019 avustuksen suuruutta määriteltäessä.
Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 21.12.2018 § 189
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti myöntää järjestöjen 21 hakemukselle avustusta vuoden 2019 toimintaan yhteensä 32 200 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti. Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä kolme hakemusta taulukossa esitetyin perusteluin.
Samalla toimialajohtaja päätti avustusten ehdoista, että
- rahoitus tulee käyttää vuoden 2019 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana
- avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta sosiaali- ja terveystoimialalle, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta
- avustuksen käytöstä tulee antaa sosiaali- ja terveyslautakunnalle selvitys vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2020 kesäkuun loppuun mennessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2019 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilintarkastus- tai toiminnantarkastuskertomus, allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta löytyy pykälä vastuuvapauden myöntämisestä sekä
- järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 12.12.2011 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 3. olevia avustusohjeita
- avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja kirjanpito on järjestettävä siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata
- sosiaali- ja terveystoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle
- avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.
Lisäksi toimialajohtaja toteaa, että sosiaali- ja terveyslautakunnan 11.12.2018 (§ 337) tekemän päätöksen mukaisesti sosiaali- ja terveystoimiala huolehtii avustusten maksatuksesta kaupunginhallituksen avustusohjetta noudattaen kuitenkin niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa. Kaikki tässä päätöksessä mainitut avustukset ovat suuruudeltaan sen kokoisia, että ne maksetaan yhtenä eränä helmikuussa 2019.
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2019 avustusten hakuaika oli 1. - 28.9.2018. Hakukuulutus julkaistiin 30.8.2018 sosiaali- ja terveystoimialan internet-sivuilla ja 31.8.2018 Helsingin Sanomissa, Hufvudstadsbladetissa sekä Metro-lehdessä. Hausta tiedotettiin myös sosiaali- ja terveystoimialan sosiaalisessa mediassa. Ilmoituksissa ja tiedotteissa kerrottiin nettiosoite, josta löytyivät yksityiskohtaiset avustusten jakoperusteet ja hakuohjeet.
Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin asiointipalvelusivustolla (https://asiointi.hel.fi). Toissijaisesti avustusta sai hakea paperisella lomakkeella, jonka voi tulostaa internetistä tai noutaa kaupungin kirjaamosta.
Alla kuvataan sosiaali- ja terveyslautakunnan 3.9.2013 (§ 288) vahvistamat periaatteet, joita noudatetaan jaettaessa järjestöille avustuksia sosiaali- ja terveystoimialan määrärahoista. Nämä perusteet täydentävät Helsingin kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavia yleisohjeita (12.12.2011), jotka lähetetään tämän päätöksen mukana.
1) Yleisperiaatteena on, että avustuksen piiriin hyväksyttävän toiminnan tulee tukea sosiaali- ja terveysviraston voimassa olevan strategiasuunnitelman tavoitteiden toteuttamista.
2) Avustuksilla tuetaan ensisijaisesti toimintaa, joka tähtää helsinkiläisen väestön terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseen. Tällä tarkoitetaan muun muassa seuraavia asioita: a. Terveyden ja toimintakyvyn ja itsenäisen selviytymisen tukeminen, b. Sosiaalisten ongelmien ennaltaehkäiseminen ja vähentäminen, c. Omatoimisuuden ja itsehoidon lisääminen, d. Eri-ikäisten syrjäytymisen ehkäisy ennaltaehkäisevin ja/tai korjaavin toimin, e. Maahanmuuttajien kotoutumisen edistäminen, f. Haavoittuviin ryhmiin kuuluvien auttaminen ja vertaistuki sekä kriisiapu, jolloin kohderyhminä ovat: lapset, nuoret, pienituloiset perheet, ikääntyneet, pitkäaikaissairaat, eri tavoin vammaiset, päihde- tai mielenterveyspalveluja tarvitsevat, asunnottomat, toimeentulovaikeuksissa olevat, terveyden edistämisen kannalta merkitykselliset, vaikkakin pienet väestöryhmät, joihin kuuluvien hoito- tai tukisuhde vaatii erityistä asiantuntemusta ja luottamuksellisuutta, g. Vapaaehtoistyö ja kansalaistoiminta.
3) Avustuksen saajalla tulee olla omaa varainhankintaa tai muuta toimintaresurssia (esim. vapaaehtoistyö), jotta toiminta ei kokonaan ole ulkopuolisen tuen varassa.
4) Avustus kohdennetaan pääsääntöisesti välittömään auttamis- ja tukemistoimintaan, joten välillistä järjestötyötä, kuten yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa ja järjestön tunnetuksi tekemistä, ei ensisijaisesti avusteta eikä myöskään järjestötoiminnan hallinnollisia ja vieraanvaraisuuteen liittyviä kuluja (esimerkiksi kokouskulut, tarjoilut, toimistotarvikkeet, kalusteet, ATK, Internet, AV-laitteet, puhelin, posti, matka- tai päivärahat, henkilökunnan koulutus, julkaisujen tilaaminen tai tuottaminen, korjausrakentaminen ja remontointi, yleiset kiinteistönhoitokulut) eikä sellaisia ajanvietteeseen liittyviä kuluja, jotka järjestön tai osallistujien voidaan katsoa pystyvän kustantamaan itse (esim. luentopalkkiot, juhlat ja retket).
5) Kertaluontoisia kohdeavustuksia ei pääsääntöisesti myönnetä.
6) Avustusta ei myönnetä uskonnolliseen tai poliittiseen toimintaan, eikä sellaiseen toimintaan, johon hakija saa muuta Helsingin kaupungin avustusta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.12.2013 (§ 12) tehnyt delegointipäätöksen, jonka mukaan toimialajohtaja tekee päätökset enintään 10 000 euron suuruisista järjestöjen avustushakemuksista. Näitä hakemuksia saapui vuoden 2019 hakuun yhteensä 102. Vuodelle 2019 sosiaali- ja terveyslautakunta osoitti 11.12.2018 näiden hakemusten avustuspäätöksille varattavaksi yhteensä 208 700 euroa. Toimialajohtaja tekee päätöksen avustusten myöntämisestä kullekin kohderyhmälle erikseen.
Muista ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseen liittyvistä avustushakemuksista sosiaali- ja terveyslautakunta on tehnyt päätöksen 11.12.2018.
Ennakkotieto vuoden 2020 avustusten hakemisesta
Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuodelle 2020 myöntämien avustusten hakuaika on 2.9. klo 00.00 - 30.9.2019 klo 16.00. Tällöin on edelleen käytäntönä, että kukin hakijataho tekee vain yhden avustushakemuksen kuitenkin niin, että hakemus voi sisältää avustuksen hakemisen useampiin eri käyttötarkoituksiin. Nämä tulee kuvata hakemuksessa selkeästi. Hakuajasta ja hakuohjeista tullaan tiedottamaan sosiaali- ja terveystoimialan internetsivuilla sekä sanomalehdissä.
Lisätiedot
Armi Vadén, talouspäällikkö, puhelin: 310 15970
Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662
Sosiaali- ja terveyslautakunta 11.12.2018 § 337
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
- esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöjen yhdeksälle hakemukselle avustusta vuoden 2019 toimintaan yhteensä 209 000 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti
- osoittaa toimialajohtajan päätettäväksi enintään 32 200 euroa niille ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin tukemista koskeville hakemuksille, jotka ovat suuruudeltaan enintään 10 000 euroa ja jotka eivät sisälly edellä mainittuun taulukkoon.
Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti avustusten ehdoista, että
- rahoitus tulee käyttää vuoden 2019 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana
- avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta sosiaali- ja terveystoimialalle, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.
- avustuksen käytöstä tulee antaa sosiaali- ja terveyslautakunnalle selvitys vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2020 kesäkuun loppuun mennessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2019 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus, allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta löytyy pykälä vastuuvapauden myöntämisestä
- järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 12.12.2011 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 5 olevia avustusohjeita
- avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja kirjanpito on järjestettävä siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata
- sosiaali- ja terveystoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle
- avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kehottaa sosiaali- ja terveystoimialaa huolehtimaan avustusten maksatuksesta kaupunginhallituksen avustusohjetta noudattaen, kuitenkin niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa.
Käsittely
Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:
Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Lisätään myönnettävään avustukseen Helsingin Eläkeläisjärjestöt HEJ ry:lle 6000 euroa.
Kannattaja: jäsen Sami Heistaro
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (puheenjohtaja Sanna Vesikansa)
Jaa-äänet: 0
Ei-äänet: 10
Heidi Ahola, Tapio Bergholm, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Matias Pajula, Mari Rantanen, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 1
Leo Bergman
Poissa: 2
Saku Etholen, Seija Muurinen
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen äänin 10 - 0 (tyhjää 1, poissa 2).
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta hyväksytyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.
04.12.2018 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Armi Vadén, talouspäällikkö, puhelin: 310 15970
Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662
Päätös tullut nähtäväksi 20.03.2019
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Armi Vadén, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970
Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42662