Metalliovet, -ikkunat ja lasiseinät, päiväkoti Lauttasaari - daghemmet Drumsö

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-009930
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 33

Metalliovet, -ikkunat ja lasiseinät, päiväkoti Lauttasaari - daghemmet Drumsö

Yksikönjohtaja

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen rakennustekniikan yksikönjohtaja päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan projektipäällikön tekemään tilauksen Lpk Lauttasaaren/ dh Drumsö:n metalliovien, ikkunoiden ja lasiseinien toimituksesta ja asennuksesta Alfacom Oy:n kanssa.

Tarjouksen antaneen urakoitsijan kokonaishinta on 134 850 euroa (AVL 8 c §). Hankinnan ennakoitu arvo tarjouspyynnössä mainitut lisä- ja muutostöistä koostuvat lisähankintamahdollisuudet mukaan lukien on yhteensä 155 100 euroa (AVL 8 c §).

Samalla yksikönjohtaja päätti oikeuttaa rakennustekniikan projektipäällikön tekemään hankintapäätökseen perustuvat lisä- ja muutostöiden tilaukset.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin tehtävällä erillisellä tilauksella.

Päätöksen perustelut

Lpk Lauttasaari/ Dh Drumsö:n uudisrakennuksen metalliovien, -ikkunoiden ja lasiseinien Alfacom Oy:n toimitukseen sisältyvät jo hyväksytettyjen paloikkunoiden ja lasiseinien asennukset ja tiivistykset sekä palo-ovien ja ulko-ovien sulkijoiden asennukset ja lukkorunkojen työstöt.

Kaupunkiympäristön toimiala on tehnyt sopimuksen MM Yritysrakentaja Oy:n kanssa (jäljempänä rakennusliike) lpk Lauttasaaren/ dh Drumsö:n rakentamisesta. Rakennusliike ajautui maksuvaikeuksiin ja rakennuttaja otti kohteen haltuun 18.5.2018 kaikkine vastuineen ja purki sopimuksen. Kaupunkiympäristön toimiala aloitti neuvottelut Staran kanssa töiden loppuunsaattamisesta.

Stara käyttää aliurakoinneissa mahdollisuuksien mukaan kohteen aiemman rakennusliikkeen kanssa sopimuksen tehneitä urakoitsijoita. Alkuperäisen aikataulun mukaan kohteen rakennustöiden piti valmistua 15.11.2018. Tämän hetkisen aikataulun mukaan kohde valmistuu marraskuussa 2019 ja uusien kilpailutusten ja hankintojen tekeminen viivästyttää töiden aloittamista ja seuraavia työvaiheita merkittävästi.

Stara tekee sopimuksen niiden töiden aloittaneiden urakoitsijoiden kanssa, joilla on kapasiteettia jatkaa töitä välittömästi ja saattaa ne loppuun uuden aikataulun mukaisesti.

Nyt kyseessä olevan metalliovi ja –ikkunatoimituksen ja asennuksen on rakennusliike tilannut Alfacom Oy:ltä. Metalliovien ja -ikkunoiden tuotantopiirustukset on hyväksytetty rakennuttajalla ja pääsuunnittelijalla. Alfacom Oy on jo valmistanut osan tuotteista ja varautunut toimitukseen. Tuotteiden uudelleen hyväksyttäminen ja hankkiminen viivästyttäisi työn aloitusta merkittävästi.

Hankintayksikkö käyttää hankinnassa hankintalain 40 §:n mukaista suorahankintaa. Perusteluna on taloudellisissa vaikeuksissa olleen rakennusliikkeen metalliovien ja –ikkunoiden sekä lasiseinien hankinnan suorittaminen niin, että ko. toimitus ei vaikuta seuraavien työvaiheiden ja koko hankkeen aikatauluun. Vain Alfacom Oy:llä on mahdollisuus toimittaa ja asentaa teknisiltä ominaisuuksiltaan rakennuttajan ja pääsuunnittelijan hyväksynnän mukaiset tuotteet aikataulun mukaisesti.

Staran rakennustekniikan tekninen tuki on tarkastanut urakoitsijaksi esitettävän yrityksen tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat tilaajan velvoitteet ja todistukset, sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.

Päätös tullut nähtäväksi 26.09.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Jarmo Heinänen, rakennuspäällikkö, puhelin: 09 310 76195

jarmo.heinanen@hel.fi

Heidi-Mari Segerholm, hankintainsinööri, puhelin: +358931070061

heidi-mari.segerholm@hel.fi

Päättäjä

Kari Haapaniemi
yksikönjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Alfacom Oy_tilaajavastuuraportti 10.9.2018
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.