Hankinta, Suun terveydenhuollon toiminnanohjausjärjestelmä, sosiaali- ja terveystoimiala
Suun terveydenhuollon toiminnanohjausjärjestelmän hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A. hyväksyä suun terveydenhuollon toiminnanohjausjärjestelmän hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot
B. oikeuttaa suun terveydenhuollon tekemään hankintamenettelyksi valitussa neuvottelumenettelyssä tunnistetut muutokset lopullisiin tarjouspyyntöasiakirjoihin
C. oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta tarvittavat päätökset
- allekirjoittamaan solmittavat sopimukset sekä
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston lautakuntakokeiluun liittyen on sovittu, että lautakunnan nuorisoneuvoston edustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustajat Jim Koskinen ja Alma Rantalaiho eivät osallistuneet tämän asian käsittelyyn ja poistuivat kokoustilasta ennen asian käsittelyn aloittamista.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta päättää ja hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää toimialan hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 20.11.2018 § 309 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että terveys- ja päihdepalvelujen osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Esityksen mukaan lautakunta oikeuttaa nyt terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään päätöksen hankinnasta, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Kilpailutuksen taustaa
Kiireettömän hoidon saatavuuden parantaminen on suun terveydenhuollon toiminnan kehittämisen keskeinen osa-alue. Hoidon saatavuutta voidaan parantaa nopeuttamalla hoitoepisodin läpimenoaikaa. Hoitoepisodi käsittää keskimäärin 2,7 käyntiä perinteisellä toimintamallilla. Kun hoito suunnitellaan siten, että asiakasta hoidetaan moniammatillisesti pidemmällä vastaanottoajalla, saadaan tarvittava hoito usein toteutettua yhdellä käynnillä. Malli ei sovi kaikille asiakasryhmille, mutta toimii hyvin huomattavalla osalla kiireettömän hoidon tarpeessa olevista asiakkaista.
Suurin hyöty saadaan, kun käytössä on reaaliaikaisesti ammattilaisten ja tilojen resurssien käyttöä optimoiva toiminnanohjausjärjestelmä. Tätä toimintamallia kokeiltiin Kivelän hammashoitolassa marraskuusta 2016 helmikuuhun 2017. Kokeilu osoitti, että toimintaa ohjaavan tietojärjestelmän avulla voidaan parantaa asiakaskokemusta ja tehostaa hoitoprosessia. Tarvittava hoito saatiin toteutettua vähemmillä käynneillä, ja painotettujen toimenpiteiden määrä käynnillä kasvoi huomattavasti (78 prosenttia). Asiakkaiden hoitoon käytetty osuus kokonaistyöajasta kasvoi ja peruuttamattomien poisjääntien määrä puolittui. Kokeilu myös osoitti, että teknologia ei yksistään riitä, koska kyse on toimintatapojen muuttamisesta.
Kokeilussa käytettiin sillä hetkellä ainutta markkinoilla ollutta toiminnanohjaussovellusta. Kokeilun tuloksia on hyödynnetty nyt hankittavan järjestelmän vaatimusmäärittelyssä.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on suun terveydenhuollon tarpeita palvelevan, optimoivan toiminnanohjausjärjestelmän hankinta. Järjestelmän tulee toimia siten, että se mahdollistaa joustavan ajanvarauksen, optimoi resurssit ja tukee moniammatillista yhteistyötä laskemalla hoidon resursseja yhdistäen asiakkaat, hoitohuoneet (tilat) sekä (hoito) henkilöstön optimaalisesti. Lisäksi järjestelmän kautta viestitetään asiakkaille hoitoajoista tekstiviestein.
Hankintamenettely ja valintaperusteet
Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu ja hankintamenettelynä käytetään hankintalain 34 §:ssä kuvattua neuvottelumenettelyä (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Hankintamenettelyksi on valittu neuvottelumenettely, koska suun terveydenhuollon toiminnanohjausjärjestelmälle asetettuja teknisiä ja toiminnallisia vaatimuksia ei voida täyttää olemassa olevia ratkaisuja mukauttamatta. Hankintaan liittyy toiminnanohjausjärjestelmän suunnittelua ja mukauttamista, jotta toiminnanohjausjärjestelmä palvelee suun terveydenhuollon tarpeita.
Neuvottelumenettelyssä tarjoajiksi haluavat ehdokkaat jättävät osallistumishakemuksensa hankinnassa. Hankintayksikkö valitsee osallistumispyynnön mukaisesti vähintään kolme (3) ja enintään viisi (5) vähimmäisvaatimukset täyttävää tarjoajaa hankintamenettelyssä käytäviin neuvotteluihin. Mikäli vaatimukset täyttäviä ehdokkaita on enemmän, hankintayksikkö vertailee osallistumishakemuksia käyttäen vertailuperusteina ehdokkaan vähimmäisvaatimukset ylittäviä referenssejä (painoarvo 80 prosenttia) sekä vähimmäisvaatimukset ylittävää taloudellista tilannetta (painoarvo 20 prosenttia).
Lopullisten tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että laadulla arvioitavien ominaisuuksien painoarvo on 20 prosenttia ja hinnan 80 prosenttia.
Asiakirjat
Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhteistyönä suun terveydenhuollon, tietohallintopalvelujen ja hankintapalvelujen kanssa. Lisäksi hankinnan valmistelussa ja asiakirjojen laadinnassa on käytetty apuna konsultteja.
Asiakirjoissa on kuvattu hankittavan kohteen sisältö ja laatu sekä määritelty tarjoajalle ja palvelulle vähimmäis- ja laatuvaatimukset. Esitys alustavista hankinta-asiakirjoista on asian liitteinä 1‒9.
Lopulliset hankinta-asiakirjat laaditaan osallistumishakemuksensa jättäneiden, ehdokkaiksi valittujen toimittajien kanssa käytävien neuvottelujen jälkeen.
Hankintalain (1397/2016) § 60 ja § 138 mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten asiakirjoja ei julkaista internetissä.
Kelpoisuus- ja vähimmäisvaatimukset
Tavanomaisten taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi ehdokkaiden edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt teknistä suorituskykyä ja ammatillistaen pätevyyttä koskevat vaatimukset ja palvelulle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset, joiden on täytyttävä koko sopimuskauden ajan.
Sopimuskausi
Sopimus on voimassa määräaikaisesti neljä (4) vuotta, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.
Toistaiseksi voimassa oleva sopimus on irtisanottavissa tilaajan puolelta kuuden (6) kuukauden ja toimittajan puolelta yhdeksän (9) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.
Muut ehdot
Suun terveydenhuolto ei sitoudu mihinkään tiettyyn aikatauluun hankinnan laajentamisessa, vaan toiminnanohjausjärjestelmää laajennetaan sopimuskauden aikana tilaajan tarpeiden mukaan.
Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden neuvotella muutoksista tähän sopimukseen tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus muuttaa suun terveydenhuollon toimintaympäristöä.
Päätös tullut nähtäväksi 12.06.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 122, 123, 124 (A ja B), 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132 ja 137 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 124 (C) ja 133 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539