Ilmanvaihtojärjestelmien puhdistustöiden, puhtauden tarkastuspalvelujen sekä mittaus- ja säätötöiden puitejärjestely 2019 - 2021
Ilmanvaihtojärjestelmien puhdistustöiden, puhtauden tarkastuspalvelujen sekä mittaus- ja säätötöiden puitejärjestely 2019 - 2021
Päätös
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea pois tarjouskilpailusta:
- Trio Ilmastointi Oy:n, Euro-Service Oy:n, RKV-Tekniikka Oy:n, Pro Ilma Oy:n, Caire Oy:n ja Cervi Talotekniikka Oy:n osa-aluetta 2 koskevat tarjoukset, koska hankintailmoituksessa on ilmoitettu, että mikäli tarjoaja tarjoaa sekä osa-aluetta 1 että 2, niin tarjousten vertailussa huomioidaan vain osa-aluetta 1 koskeva tarjous,
- Ilmapartio Oy:n osa-aluetta 2 koskevan tarjouksen, koska se ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia yrityksen referenssikohteiden osalta,
- Pro Ilma Oy:n osa-alueita 1 ja 3 koskevat tarjoukset, koska ne eivät täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia liikevaihdon osalta.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat puitesopimukset siten että ilmanvaihtojärjestelmien puhdistustöiden ja puhtauden tarkastuspalvelujen puitesopimukset ovat voimassa 28.2.2021 saakka sekä mittaus- ja säätötöiden puitesopimukset ovat voimassa 31.5.2021 saakka jäljempänä mainituin ehdoin seuraavien osa-alueittain järjestyksessä kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:
Osa-alue 1: Ilmanvaihtojärjestelmien puhdistustyöt
- PR-Clean Oy
- KJ-Ilmastointi Oy
- Suomen Hormimestarit Oy
- Cervi Talotekniikka Oy
- J. Hakanen Oy
Osa-alue 2: Ilmanvaihtojärjestelmien puhtauden tarkastuspalvelut
- IV-Aalto Oy
Osa-alue 3: Ilmanvaihtojärjestelmien mittaus- ja säätötyöt
- PR-Clean Oy
- Suomen Hormimestarit Oy
- Cervi Talotekniikka Oy
- KJ-Ilmastointi Oy
- J. Hakanen Oy.
Puitesopimukset tehdään seuraavin ehdoin:
Puitesopimus on määräaikainen. Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.3.2019 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Tilaaja allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen.
Sopimusta voidaan jatkaa sopimuskauden jälkeen kahdella vuodella, yhdellä vuodella kerrallaan, mikäli tilaaja ilmoittaa tästä toimittajalle kirjallisesti tai sähköisessä muodossa viimeistään kolme kuukautta etukäteen ennen sopimuksen päättymistä. Kyseessä on Tilaajan optio. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvia optiokausia. Sopimuksen enimmäiskesto on kuitenkin yhteensä enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.
Kaupunkiympäristön toimialan tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 8 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optiovuodet, 1+1.
Ennakoidulta arvoltaan alle 60 000 euron (alv. 0 %) hankinnat tehdään tarkoituksenmukaisimmalta Toimittajalta puitesopimuksen ehtojen mukaisesti.
Ennakoidulta arvoltaan vähintään 60 000 euron (alv. 0 %) arvoiset tilaukset tehdään ensisijaisesti puitejärjestelykilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen Toimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta, tilaus tehdään etusijajärjestyksessä seuraavalta Toimittajalta.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa, jos poikkeaminen on välttämätöntä esimerkiksi siitä johtuen, ettei etusijajärjestyksessä ensisijaisella Toimittajalla ole vaadittua erityisosaamista tai resursseja tilauksen toteuttamiseen, valitaan kaupungin kannalta Toimittajista kokonaistaloudellisesti edullisin.
Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja palveluntuottajalta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille toimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.
Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan perustiedot
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala teettää rakennusten ilmanvaihtojärjestelmien puhdistustöitä, puhtauden tarkastuksia sekä mittaus- ja säätötöitä. Tehtävät kohdistuvat pääasiassa Helsingin kaupungin hallinnoimiin kiinteistöihin.
Puitejärjestely on jaettu kolmeen (3) osa-alueeseen seuraavasti:
- osa-alue 1: Ilmanvaihtojärjestelmien puhdistustyöt
- osa-alue 2: Ilmanvaihtojärjestelmien puhtauden tarkastuspalvelut
- osa-alue 3: Ilmanvaihtojärjestelmien mittaus- ja säätötyöt.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset. Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina osa-alueiden 1 ja 2 osalta 28.2.2021 saakka ja osa-alueen 3 osalta 31.5.2021 saakka.
Kaupunkiympäristön toimialan tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana 8 000 000 euroa. Em. summissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta (1+1).
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Ilmanvaihtojärjestelmien puhdistustöiden, puhtauden tarkastuspalvelujen sekä mittaus- ja säätötöiden puitejärjestely 2019 - 2021” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 11.12.2018.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset
Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Tilaajavastuu.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.
Sopimustoimittajiksi valituilla tarjoajilla tulee sopimuskaudella olla tämän puitesopimuksen piiriin kuuluvan toiminnan kattava vastuuvakuutus, vakuutuksesta maksettavan korvauksen enimmäismäärän tulee olla vähintään 500 000 euroa kussakin vahinkotapauksessa.
Tarjoavan yrityksen liikevaihdon on tullut kahden (2) viimeisen täyden tilikauden tilinpäätöksissä olla osa-alueella 1 vähintään 200 000 euroa/tilikausi ja osa-alueella 3 vähintään 150 000 euroa/tilikausi. Osa-alueella 2 ei esitetty liikevaihtovaatimusta.
Kokemuksen osoittamiseksi tarjoavalla yrityksellä on oltava esittää tarjoamaltaan osa-alueelta referenssikohteina vähintään viisi (5) vuonna 2016 tai sen jälkeen valmistunutta toimeksiantoa, joissa tarjoajan suorittaman oman työn osuus toimeksiannosta on ollut vähintään 60 %. Referenssikohteen on oltava Tilastokeskuksen rakennusluokituksen 1994 mukainen liike-, toimisto-, hoitoalan-, kokoontumis- tai opetusrakennus tai palo- ja pelastustoimen rakennus.
Tarjoavan yrityksen työnjohdossa tulee olla vähintään yksi nimetty vastuullinen henkilö, jolla on oltava tarjottavalta toimialalta vähintään kolmen (3) vuoden työkokemus sekä hyvä suomen kielen taito.
Tarjouspyynnön muina vaatimuksina tarjoajan tulee sitoutua huolehtimaan siitä, että kaikilla työmaalla toimivilla työntekijöillä on oltava työturvallisuuskortti ja kuvallinen henkilötunniste sekä ylläpitämään työmaalla työskentelevistä henkilöistä tarjouspyynnön liitteessä esitetyn mallin mukaista tai vastaavat tiedot sisältävää kulkulupaluetteloa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan, 15.1.2018 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti kaksitoista (12) yritystä.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Avauspöytäkirja on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Elimäenkatu 5:n toimitiloissa.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:
- Trio Ilmastointi Oy:n, Euro-Service Oy:n, RKV-Tekniikka Oy:n, Pro Ilma Oy:n, Caire Oy:n ja Cervi Talotekniikka Oy:n osa-aluetta 2 koskevat tarjoukset tulee sulkea pois tarjouskilpailusta, koska hankintailmoituksessa on ilmoitettu, että mikäli tarjoaja tarjoaa sekä osa-aluetta 1 että 2, niin tarjousten vertailussa huomioidaan vain osa-aluetta 1 koskeva tarjous,
- Ilmapartio Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous tulee sulkea pois tarjouskilpailusta, koska se ei täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia yrityksen referenssikohteiden osalta. Tarjouspyynnön yritystä koskevien vähimmäisvaatimusten mukaan tarjoajalla on oltava esittää referenssikohteina viisi (5) vuonna 2016 tai sen jälkeen valmistunutta koneellisten iv-järjestelmien kanavistojen ja laitteiden puhdistus- tai puhtauden tarkastustoimeksiantoa, joissa tarjoajan suorittaman oman työn osuus toimeksiannosta on ollut vähintään 60 %,
- Pro Ilma Oy:n osa-alueita 1 ja 3 koskevat tarjoukset tulee sulkea pois tarjouskilpailusta, koska ne eivät täytä tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia liikevaihdon osalta. Tarjouspyynnön mukaan tarjoavan yrityksen liikevaihdon on tullut kahden (2) viimeisen täyden tilikauden tilinpäätöksissä olla osa-alueella 1 vähintään 200 000 euroa/tilikausi ja osa-alueella 3 vähintään 150 000 euroa/tilikausi.
Tarjouspyyntö on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Elimäenkatu 5:n toimitiloissa.
Tarjousten vertailu
Tarjouksen vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, josta hinnan osuus on 100 %. Hintavertailuun perustuva kilpailutus on perusteltu, koska ainoastaan tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttävät yritykset pääsevät mukaan vertailuun ja laatutekijät on huomioitu asetetuissa soveltuvuusvaatimuksissa.
Tarjouksen vertailuhinnan laskenta
Yksittäisen yksikköhinnan vertailuhinta muodostuu tarjotun yksikköhinnan ja sille määritellyn hankittavan määrän tulosta. Tarjouksen vertailuhinta muodostuu osa-alueittain yksittäisten yksikköhintojen vertailuhintojen summasta. Tarjousten vertailussa käytettävät pisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (x) saa 100 pistettä. Muiden tarjousten pisteet muodostuvat näiden tarjousten vertailuhinnasta (y) seuraavasti: x/y*100 pistettä.
Puitesopimukseen valitaan kumppanit osa-alueittain yhteispistemäärän järjestyksen mukaisessa edullisuusjärjestyksessä korkeimmasta pistemäärästä alaspäin.
Tarjousten vertailutaulukko on liitteenä 1.
Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta
Ennakoidulta arvoltaan alle 60 000 euron (alv. 0 %) hankinnat tehdään tarkoituksenmukaisimmalta Toimittajalta puitesopimuksen ehtojen mukaisesti.
Ennakoidulta arvoltaan vähintään 60 000 euron (alv. 0 %) arvoiset tilaukset tehdään ensisijaisesti puitejärjestelykilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen Toimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta, tilaus tehdään etusijajärjestyksessä seuraavalta Toimittajalta.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa, jos poikkeaminen on välttämätöntä esimerkiksi siitä johtuen, ettei etusijajärjestyksessä ensisijaisella Toimittajalla ole vaadittua erityisosaamista tai resursseja tilauksen toteuttamiseen, valitaan kaupungin kannalta Toimittajista kokonaistaloudellisesti edullisin.
Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajalta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.
Tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valitaan sopimustoimittajia, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta, osa-alueittain seuraavasti:
- osa-alue 1: 3 - 5 sopimustoimittajaa
- osa-alue 2: 2 - 4 sopimustoimittajaa
- osa-alue 3: 3 - 5 sopimustoimittajaa.
Esitetään, että puitejärjestelyn piiriin valitaan puitesopimustoimittajia osa-alueittain seuraavasti:
- osa-alue 1: 5 sopimustoimittajaa
- osa-alue 2: 1 sopimustoimittaja
- osa-alue 3: 5 sopimustoimittajaa.
Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ovat osa-alueittain järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:
Osa-alue 1: Ilmanvaihtojärjestelmien puhdistustyöt
- PR-Clean Oy
- KJ-Ilmastointi Oy
- Suomen Hormimestarit Oy
- Cervi Talotekniikka Oy
- J. Hakanen Oy
Osa-alue 2: Ilmanvaihtojärjestelmien puhtauden tarkastuspalvelut
- IV-Aalto Oy
Osa-alue 3: Ilmanvaihtojärjestelmien mittaus- ja säätötyöt
- PR-Clean Oy
- Suomen Hormimestarit Oy
- Cervi Talotekniikka Oy
- KJ-Ilmastointi Oy
- J. Hakanen Oy.
Päätös tullut nähtäväksi 11.02.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081
Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43148
Pasi Lönnberg, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31851