Helsingin pelastustoimen alueen palvelutasopäätöksen voimassaolon jatkaminen vuosille 2019–2020
Helsingin pelastustoimen alueen palvelutasopäätöksen voimassaolon jatkaminen vuosille 2019–2020
Päätös
Pelastuslautakunta päätti jatkaa Helsingin pelastustoimen alueen palvelutasopäätöksen voimassaoloa vuosille 2019–2020.
Pelastuslautakunta päätti lisäksi todeta, että pelastustoimen palvelutasoa kehitetään kokonaisuutena ja nopean avunsaannin näkökulmista riskinanalyysiin perustuen. Vuoden 2019 aikana pelastustoimen alue tulee päättämään seuraavina vuosina toteuttavista toimenpiteistä. Pelastustoimi tulee ehdottamaan Helsingin kaupungille, että kaupunki lisää vuodesta 2020 alkaen pelastustoimen käytössä olevia investointimäärärahoja sekä käyttömenoja merkittävällä tavalla riskianalyysissä todettujen tarpeiden mukaisesti. Riippuen tehtävistä ratkaisuista ja lisättävän valmiuden ja muiden pelastustoimen tarpeiden määrästä, alustava arvio tarvittavista investointimäärärahojen lisäyksestä on 3,5-5,5 miljoonaa euroa yhtä uutta pelastusasemaa kohden ja käyttömenoissa noin 1,7-1,8 miljoonaa euroa yhtä neljän pelastajan pelastusyksikköä kohden.
Nämä toimenpiteet eivät paranna kiireellisen ensihoidon valmiutta Helsingissä. Pelastuslautakunnan näkemyksen mukaan pelastustoiminnan valmiuden kehittämistoimenpiteet pitäisi toteuttaa yhdessä ensihoitovalmiuden kehittämisen kanssa yhteisen synergian ja siitä saatavan tuottavuuden hyödyntämiseksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Pelastuslain 29 § mukaan alueen pelastustoimi päättää palvelutasosta alueen kuntia kuultuaan. Helsingin kaupunginkanslialla ei ole huomautettavaa palvelutasopäätöksen voimassaolon jatkamiselle.
Pelastuslautakunta on päättänyt Helsingin pelastustoimen alueen palvelutasosta vuoden 2018 loppuun (HEL 2016-007660).
Maakuntauudistus sekä vireillä oleva pelastustoimen ohjauksen uudistaminen muuttavat pelastustoimen järjestelmää. Maakuntauudistuksen siirtymäsäännöksissä tullaan huomioimaan, että nykyiset palvelutasopäätökset ovat voimassa siihen saakka, kunnes maakunnat tekevät uudet palvelutasopäätökset. Pelastustoimen uudistukseen liittyen sisäministeriö on perustanut työryhmän, jonka tehtävänä on uudistaa nykyinen palvelutasopäätöksen suunnitteluohje ja palvelutason suunnittelun perusteet. Uusi ohjeistus valmistunee vuoden 2019 aikana.
Maakuntien toiminta on suunniteltu alkavaksi vuonna 2021. Sisäministeriö on kirjeessään 16.11.2016 (SM 1648046) suositellut, että jos pelastustoimen alueen riskeissä ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia ja jos viimeisin palvelutasopäätös ei ole selkeästi puutteellinen, voidaan viimeisimmän palvelutasopäätöksen voimassaoloaikaa jatkaa. Uudenmaan alueen pelastuslaitokset, jotka maakuntauudistuksessa liitetään yhdeksi pelastusliikelaitokseksi Uudenmaan maakuntaan, ovat asettaneet työryhmän valmistelemaan yhteistä riskianalyysiä, jonka perusteella laaditaan yhteinen palvelutasopäätös.
Etelä-Suomen aluehallintovirasto on valvonnassaan todennut, että Helsingin pelastustoimen
alueen palvelutasossa on pelastustoiminnan toimintavalmiuden osalta pelastuslain
85 §:n 2. momentin mukainen huomattava epäkohta. Pelastuslautakunta on antanut asiassa vastineen.
Helsingin pelastustoimen alueen palvelutaso määritetään pelastustoimen riskianalyysin ja tutkimustiedon perusteella tarkoituksenmukaisella ja riittävällä tavalla alueen riskit, tapahtuneet onnettomuudet ja toiminnan tuottava järjestäminen huomioiden.
Pelastustoimen riskianalyysi on jatkuva prosessi. Huomioiden riskianalyysi, maakuntauudistuksen vaikutukset pelastustoimen aluerajoihin Uudellamaalla sekä Uudellamaalla käytettävissä olevat pelastustoimen kokonaisresurssit, on tarkoituksenmukaista jatkaa nyt voimassa olevan palvelutasopäätöksen voimassaoloa maakuntauudistuksen voimaantuloon saakka.
Riskianalyysiin ja palvelutasoonsa liittyen pelastuslaitos seuraa jatkuvasti Helsingin väestön kasvua ja kaupunkirakenteen muuttumista. Näistä aiheutuvat tarpeet on huomioitu pitkällä ja keskipitkällä aikavälillä niin pelastusasemien investointisuunnitelmissa kuin henkilöresurssien suunnittelussa.
Helsingin pelastustoimen alueen palvelutasopäätös on voimassa vuoden 2018 loppuun saakka. Alueen riskeissä ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia, jotka edellyttäisivät palvelutasopäätöksen päivittämistä.
Päätös tullut nähtäväksi 02.01.2019
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Simo Wecksten, pelastuskomentaja, puhelin: 09 310 3000
Henri Nordenswan, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 30010