Oikaisuvaatimus kasvatus- ja koulutuslautakunnan kotihoidontuen Helsinki-lisän poistoa yli kaksivuotiailta lapsilta koskevaan päätökseen
Kotihoidon tuen Helsinki-lisän poisto yli kaksivuotiailta
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti poistaa talousarvioehdotuksen mukaisesti kotihoidon tuen Helsinki-lisän yli kaksivuotiailta 1.5.2019 alkaen.
Samalla lautakunta päätti seurata kevään 2019 tehostetusti Helsinki-lisän poistamisen vaikutuksia päivähoitopaikkojen riittävyyteen. Lautakunnalle tuodaan marraskuun 2019 kokouksessa raportti muutoksen vaikutuksista.
Päättäessään Helsinki-lisän poistosta yli kaksivuotiailta lautakunta edellyttää, että päätöksen tiedotuksessa panostetaan selko- ja monikieliseen tiedotukseen.
Lautakunta edellyttää, että muutosvaiheessa toimiala tekee tehostetusti yhteistyötä toisten toimialojen ja työllistymispalveluiden kanssa perheiden ohjaamiseksi tarvittaessa muiden palveluiden piiriin.
Käsittely
Vastaehdotus:
Ville Jalovaara: Lisätään päätösesitykseen kohta: Samalla lautakunta päättää seurata kevään 2019 tehostetusti Helsinki-lisän poistamisen vaikutuksia päivähoitopaikkojen riittävyyteen. Lautakunnalle tuodaan marraskuun 2019 kokouksessa raportti muutoksen vaikutuksista.
Kannattaja: Petra Malin
Vastaehdotus:
Petra Malin: Päättäessään Helsinki-lisän poistosta yli kaksivuotiailta lautakunta edellyttää, että päätöksen tiedotuksessa panostetaan selko- ja monikieliseen tiedotukseen.
Kannattaja: Vesa Korkkula
Vastaehdotus:
Petra Malin: Lautakunta edellyttää, että muutosvaiheessa toimiala tekee tehostetusti yhteistyötä toisten toimialojen ja työllistymispalveluiden kanssa perheiden ohjaamiseksi tarvittaessa muiden palveluiden piiriin.
Kannattaja: Vesa Korkkula
Esittelijä muutti esitystään vastaehdotusten mukaisesti. Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.
Palautusehdotus:
Pia Kopra: Esitys palautetaan uudelleen valmisteluun siten, että Helsinki-lisä jatkuu myös tulevaisuudessa yli 2-vuotialle lapsille, joita hoidetaan kotona. Säästöjen hakeminen lapsista on väärä kohde, tukea on tarpeen jatkaa. Säästäminen lapsista on vastoin budjetin yleistä henkeä, jossa lapsiin ja nuoriin on pyritty panostamaan. Päiväkodeissa on jo nyt tungosta, joten päätös leikata Helsinki-lisää juuri nyt on ristiriitainen; ei voida tietää etukäteen mikä on kehityksen suunta tulevaisuudessa. Päiväkotipaikoista on pulaa jo nyt monilla alueilla Helsingissä ja Helsingissä on myös pulaa koulutetuista henkilöistä, etenkin lastentarhanopettajista sekä pätevistä sijaisista. Virkamiehet miettivät vaihtoehtoja mistä säästöt saadaan ja kompensoidaan menetetyt n. 2,8 miljoonaa.
Pia Kopran ehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Pia Kopra ilmoitti päätökseen seuraavan sisältöisen eriävän mielipiteen: Helsinki-lisän tulisi jatkua myös tulevaisuudessa yli 2-vuotialle lapsille, joita hoidetaan kotona. Säästöjen hakeminen lapsista on väärä kohde, tukea on tarpeen jatkaa. Säästäminen lapsista on vastoin budjetin yleistä henkeä, jossa lapsiin ja nuoriin on pyritty panostamaan. Päiväkodeissa on jo nyt tungosta, joten päätös leikata Helsinki-lisää juuri nyt on ristiriitainen; ei voida tietää etukäteen mikä on kehityksen suunta tulevaisuudessa. Päiväkotipaikoista on pulaa jo nyt monilla alueilla Helsingissä ja Helsingissä on myös pulaa koulutetuista henkilöistä, etenkin lastentarhanopettajista sekä pätevistä sijaisista.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää poistaa talousarvioehdotuksen mukaisesti kotihoidon tuen Helsinki-lisän yli kaksivuotiailta 1.5.2019 alkaen.
Helsingin kaupunginvaltuuston 28.11.2018 hyväksymässä vuoden 2019 talousarviossa on kotihoidon tuen Helsinki-lisän poistaminen yli kaksivuotiailta.
Kotihoidon tukea voidaan myöntää, jos perheen alle kolmevuotiasta lasta hoidetaan kotona eikä kunnallisessa varhaiskasvatuksessa. Perheen muut lapset voivat osallistua kunnalliseen varhaiskasvatukseen. Kotihoidon tuki muodostuu lakisääteisestä hoitorahasta, tulosidonnaisesta hoitolisästä sekä kunnan maksamasta kuntatuesta. Helsingissä kuntatukea nimitetään Helsinki-lisäksi.
Helsinki-lisä on porrastettu lasten iän mukaan. Helsinki-lisä on 134,55 euroa lapsesta, joka on täyttänyt kaksi vuotta, mutta on alle kolmevuotias. Edelleen Helsinki maksaisi lakisääteisen kotihoidon tuen lisäksi kuntalisää alle 1,5-vuotiaalle perheen nuoremmalle lapselle 264 euroa ja 1,5–2-vuotiaalle perheen nuorimmalla 218,64 euroa.
Lakisääteinen kotihoidon tuen hoitoraha on 338,34 euroa. Tulosidonnainen hoitolisä 181,07 euroa. Sisarkorotus alle kolmevuotiaasta on 102,17 euroa ja yli kolmevuotiaasta 65,05 euroa. Liitteenä on lakisääteisen kotihoidon tuen ja Helsinki-lisän määrät 1.5.2019 alkaen.
Päätöksellä halutaan vahvistaa Helsingin strategian mukaista varhaiskasvatukseen osallistumisen tärkeyttä. Tutkimusten mukaan varhaiskasvatus luo tasavertaiset mahdollisuudet lapsille ja vähentää syrjäytymistä. Helsinki haluaa ennaltaehkäistä eriarvoistumista ja vahvistaa peruspalveluja. Varhaiskasvatuksessa myös erityistuen tarve on mahdollista huomata varhaisessa vaiheessa.
Kotihoidon tuella oli kaksi-kolmevuotiaita lapsia syyskuun 2018 lopussa 1 810. Kotihoidon tuen kuntalisän osuus 1.5.–31.12 2019 olisi 1 873 000 euroa. Kotihoidontuen kuntalisän poisto 2–3-vuotiailta saattaa vaikuttaa joidenkin perheiden varhaiskasvatuksen ratkaisuihin ja saattaa lisätä siirtymistä päiväkotitoimintaan. Päiväkotipaikkojen lisätarvetta on vaikea ennustaa.
Kotihoidon tuen käyttö on vähentynyt helsinkiläisillä perheillä viime vuosina. Vuoden 2013 lopussa kotihoidon tukea sai 8616 lasta (23,5 % ) 1–6-vuotiaasta väestöstä ja vuoden 2017 lopussa luku oli 7959 lasta (20,2 %). Helsinki-lisän saajia oli syyskuun lopussa yhteensä 6429 lasta, joista 0–1-vuotiaita oli 4619 (71,9 %), 2-vuotiaita oli 1479 (23 %) ja 3-vuotiaita oli 331 (5,1 %). Eniten kotihoidon tukea käytettiin Jakomäessä, jossa kotihoidon tuella olevien osuus oli 29 prosenttia 1–6-vuotiaista. Matalin kotihoidon tuen osuus oli Ullanlinnassa, 11 prosenttia.
Lapsivaikutusten arviointi
Kotihoidon tuen poisto lisännee osallistumista varhaiskasvatuspalveluihin. Tutkimusten mukaan varhaiskasvatus luo tasavertaiset mahdollisuudet lapsille kasvaa ja oppia. Helsinki haluaa ennaltaehkäistä eriarvoistumiskehitystä ja vahvistaa peruspalveluja.
Päätös tullut nähtäväksi 27.12.2018
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Pirjo Pekkala, varhaiskasvatuksen asiantuntija, puhelin: 09 310 56404
Anne Mäkiprosi, controller, puhelin: 09 310 20022