Poistumisturvallisuusselvitys, Teuvo Pakkalan tie 7 F 226, Haaga, Maisonkoti Oy

HEL 2018-012058
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 14
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Poistumisturvallisuuden arviointi / Maisonkoti Oy, Arvioivan asumisen yksikkö Taku, Teuvo Pakkalan tie 7 F 226, 00400 Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Maisonkoti Oy:n kohdetta Arvioivan asumisen yksikkö Taku osoitteessa Teuvo Pakkalan tie 7 F 226, 00400 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Koska yksikössä ei ole ympärivuorokautista henkilökuntaa, on toiminnanharjoittajan vastuulla varmistua siitä, että asukkaat ovat toimintakyvyltään kykeneviä omatoimiseen pelastautumiseen riittävän nopeasti. Mikäli asukkaan toimintakyky laskee, tulee asukas siirtää toiseen asumisyksikköön, järjestää ympärivuorokautinen henkilökunta tai kohteen paloteknistä suojaustasoa on parannettava.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- poistumisturvallisuusselvitys 5.11.2018
- määräaikainen palotarkastus 29.1.2021 (ptk nro 83343)
- poistumiskoe 29.1.2021 (ptk nro 83421)
- 31.3.2021 ja 25.4.2021 toimitetut selvitykset palotarkastuksella annettuihin korjausmääräyksiin

Arvioivan asumisen yksikkö Taku on 8-paikkainen mielenterveyskuntoutujien asumisyksikkö. Osa asukkaista asuu yksikössä vakituisemmin ja noin 3-4 asukasta noin 3-6 kk:n arviointijakson. Henkilökuntaa yksikössä on klo 8-21 välisenä aikana ja muina aikoina asukkaille on puhelinpäivystys henkilökunnalle. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan kaikki asukkaat ovat kykeneviä omatoimiseen pelastautumiseen. Omatoimisuus on myös edellytyksenä asukkaaksi pääsyyn ja asukkaiden toimintakykyä seurataan jatkuvasti. yksikössä järjestetään vuosittain poistumisharjoituksia.

Yksikkö toimii entisissä lasten asumisyksikön tiloissa, joka on muodostettu kahdesta asuinhuoneistosta kerrostalon 2. kerroksessa. Asukkailla on omat huoneet sekä yhteiset keittiö-, wc- ja oleskelutilat. Tilat muodostuvat yhdestä palo-osastosta ja asukkaiden huoneissa ei ole palo-osastointia. Tiloista on kaksi poistumisreittiä kahteen eri porraskäytävään sekä varatie parvekkeelle.

Yksikössä pidettiin poistumiskoe 29.1.2021 asukkaiden omatoimisen poistumisen todentamiseksi. Kokeesta on laadittu erillinen lausunto (ptk nro 83421). Yksi asukas ei osallistunut poistumiskokeeseen sairastumisen vuoksi ja yksi asukas oli asioilla. Muut asukkaat osallistuivat poistumiskokeeseen. Poistumiskoe toteutettiin simuloiden yöaikaa, jolloin yksikössä ei ole henkilökuntaa paikalla. Kaikki asukkaat poistuivat omatoimisesti porraskäytävään 30-57 sekunnin kuluessa palovaroittimen hälytyksestä. Poistumiskokeen yhteydessä pidetyssä palotarkastuksessa havaittiin, etteivät yksittäiset palovaroittimet kuulu riittävän hyvin kaikkiin asuinhuoneisiin ja palovaroittimien kuuluvuuden parantamisesta annettiin korjausmääräys. Toiminnanharjoittajalta saadun tiedon mukaan yksikköön on asennettu palovaroitinjärjestelmä 11.-12.5.2021 välisenä aikana. Järjestelmään asennetaan mm. sireenit käytäville.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus on riittävä. Toiminnanharjoittajan selvityksen ja pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden poistuminen syttyneestä palo-osastosta on mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Arvio perustuu asukkaiden vähäiseen määrään ja vain vähäisesti alentuneeseen toimintakykyyn.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

Päätös tullut nähtäväksi 21.05.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31375

marja.tuomisto@hel.fi

Päättäjä

Vesa Halonen
pelastusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Liite 1. Yleiset ehdot

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.