Hankinta, Helsingin kaupungin ruotsinkielisen etsivän nuorisotyön palvelu vuodelle 2019, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Helsingin kaupungin ruotsinkielisen etsivän nuorisotyön palvelun hankinta vuodelle 2019
Päätös
Nuorisoasiainjohtaja päätti hyväksyä ruotsinkielisen etsivän nuorisotyön palveluhankinnasta ajalle 1.2.–31.12.2019 seuraavan tarjouksen: Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab, Sveps ungdomsverkstad.
Palveluntuottajalta hankitaan yhteensä kaksi (2) ruotsinkielisen etsivän nuorisotyön henkilötyövuotta hintaan ilman arvonlisäveroa 50 000 euroa/henkilötyövuosi.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.
Päätöksen perustelut
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo on 91 667 euroa.
Kulttuuri-ja vapaa-aikalautakunta on päättänyt 8.5.2018, § 103 muuttaa etsivän nuorisotyön toimintamallia siten, että jatkossa Helsingin kaupunki hakee itse valtion avustuksen etsivään nuorisotyöhön ja toteuttaa etsivää nuorisotyötä sekä omana toimintanaan että hankkii sitä julkisena hankintana. Helsingin kaupunki ei myönnä jatkossa palveluntarjoajille erillistä avustusta etsivän nuorisotyöhön, vaan tehtävä hankinta kattaa etsivän nuorisotyöntekijän palkkaamisesta syntyvät kulut palveluntuottajille.
Hankinta on toteutettu kansallisena rajoitettuna kilpailutuksena. Palveluntarjoajia on kartoitettu viime vuonna tehdyllä markkinakartoituksella sekä ruotsinkielisen etsivän toimijoiden kartoituksen perusteella. Hankinnasta on lähetetty tarjouspyyntö 9.1.2019 sähköpostitse kolmelle alan ruotsinkieliselle toimijalle:
- Folkhälsan Välfärd Ab
- Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab, Sveps ungdomsverkstad
- Samkommun Kårkulla, Keski-Uudenmaan alue
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 23.1.2019 klo 16.00. Määräaikaan mennessä saapui yksi (1) tarjous: Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab, Sveps ungdomsverkstad.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.
Tarjouspyynnössä vaadittiin, että tarjoajalla tulee olla aiempaa kokemusta etsivän nuorisotyön tai siihen rinnasteisen nuoriso-/sosiaalityön tekemisestä vähintään kolmen (3) vuoden ajalta. Lisäksi tarjouspyynnössä vaadittiin, että palvelun suorittamisesta kokonaisvastuuseen nimetyllä henkilöllä on oltava vähintään korkea-asteen tutkinto tehtävään soveltuvalta alalta sekä useamman vuoden kokemus nuorisotyön tai muissa sosiaalialan tehtävissä toimimisesta ja kokemusta johtotehtävistä.
Lisäksi etsivää nuorisotyötä tekeviltä työntekijöiltä vaadittiin työhön soveltuvaa AMK tasoista tutkintoa. Riittävänä kokemuksena vaadittiin vähintään muutaman vuoden työkokemusta nuorisotyöstä tai muusta nuorten kanssa tehtävästä työstä.
Tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
Tarjous on tarjouspyynnön vaatimusten mukainen.
Tarjousten vertailu
Hankittavan palvelun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa tilaaja esitti kiinteän hinnan, jolloin tarjoajat kilpailivat ainoastaan laatuun liittyvillä perusteilla. Vertailuperusteina olivat palvelun laatutekijät, painoarvoltaan 100 vertailupistettä.
Tarjouspyyntöön saatiin vain yksi tarjous, joten tarjousvertailua ei tehty. Ainoan tarjouksen tehnyt oli Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen Ab, Sveps ungdomsverkstad.
Päätös tullut nähtäväksi 29.01.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Timo Kontio, toiminnanjohtaja, puhelin: 09 310 20804
Tiina Nurmi, suunnittelija, puhelin: 09 310 89121