Oikaisuvaatimus Palkejk:n päätökseen 20.12.2018 § 40, Etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymä videoyhteyksineen, VideoVisit Oy

HEL 2019-000660
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 3 §

Oikaisuvaatimus päätökseen 20.12.2018 § 40, Etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymä videoyhteyksineen, VideoVisit Oy

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti esittelyssä mainituilla perusteilla hylätä VideoVisit Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen koskien johtokunnan päätöstä 20.12.2018 § 40, etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymä videoyhteyksineen hankinta.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden nojalla johtokunnan edellä mainittua päätöstä tulisi muuttaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankintalain 74 §:n mukaan tarjouksen tulee olla tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Hankintalain 74 §:n mukaan hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja. Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

Hankintalain 96 §:n mukaan hankintayksikön on vaadittava tarjoajalta selvitys tarjouksen hinnoista tai kustannuksista, jos tarjous vaikuttaa poikkeuksellisen alhaiselta.

Palvelukeskusliikelaitoksen hankintamenettely

Palvelukeskusliikelaitos pyysi 4.9.2018 päivätyllä tarjouspyynnöllä tarjouksia etähoidon ja etäkuntoutuksen käyttöliittymästä videoyhteyksineen hankinnasta.

Johtokunta teki asiasta hankintapäätöksen 20.12.2018 § 40, jolla hankittavan palvelun toimittajaksi valittiin Arcturia Oy.

VideoVisit Oy:n hankintaoikaisuvaatimus

VideoVisit Oy vaatii 17.1.2019 päivätyssä hankintaoikaisuvaatimuksessaan ja sen tarkennuksessa johtokunnan päätöksen oma-aloitteista oikaisemista ja käsittelemään hankintapäätöksen uudelleen, siten että kaksi halvinta tarjousta poissuljetaan tarjousvertailusta hinnoiltaan liian alhaisina ja hankintapäätös käsitellään siten, että päätöksenteko tulisi tehdä VideoVisit Oy:n tarjouksiin pohjautuen.

VideoVisit Oy perusteluu vaatimustaan sillä, että valituksi tulleen toimittajan (Arcturia Oy) ja Vireum Oy:n tarjoamilla yksikköhinnoilla toteutetut tarjoukset eivät mahdollista palvelun tuottamista vaadituilla toiminnallisuuksilla liiketaloudellisesti.

VideoVisit Oy on oikaisuvaatimuksessaan ilmoittanut omat laskelmansa kyseessä olevan kaltaisen hankinnan kustannuksista sekä niiden perusteella vedonnut edellä mainittujen tarjoajien tarjouskilpailusta poissulkemiseen liian alhaisen tarjoushinnan perusteella.

Johtopäätös

Esittelijä toteaa, että kaikkien tarjouskilpailuun valittujen tarjoajien tarjouksen ovat täyttäneet tarjouskilpailussa vaaditut ehdot ja ovat näin ollen olleet tarjouskilpailun ehtojen mukaisia. Ennen sopimuksen allekirjoittamista hankintayksikkö on pyytänyt tarkempaa selvitystä tarjottavan
palvelun toimivuudesta ja tämä on toteutettu eikä sen osalta ole ollut huomautettavaa.

Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan lähtökohtaisesti sellaisina kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan mennessä.

Hankintayksikkö voi pyytää lisäselvitystä vähäisistä puutteista. Kyseessä on kuitenkin hankintayksikön oikeus, ei velvollisuus, eikä tarjouksen täsmentäminen tai täydentäminen saa vaarantaa tarjoajien tasapuolista kohtelua.

Tarjousten täsmentäminen ja täydentäminen olisi sallittua, jos kysymys olisi epäolennaisesta puutteesta, ristiriidasta taikka virheestä. Tällaisesta voisi olla kyse, jos tarjoajaa pyydetään esimerkiksi korjaamaan tarjouksessa oleva muotovirhe, kuten puuttuva allekirjoitus taikka täydentämään
puuttuva tarjouksen voimassaoloa koskeva tieto.

Nyt kyseessä olevassa hankinnassa Arcturia Oy:lta on Hankintalain 96 §:n mukaisesti vaadittu lisäselvitystä poikkeuksellisen alhaisesta tarjoushinnasta. Hankintayksikkö on saanut vaatimansa selvityksen tiedusteluunsa ja se on ollut hankintayksikköä tyydyttävä.

VideoVisit Oy:n oikaisuvaatimus perustuu heidän omaan teknologiaansa (siihen liittyvine lisensseineen) palvelun tuottamiseksi ja tapaansa hinnoitella ko. toimintojen aiheuttamat kustannukset, joten sille ei voida antaa asian arvioinnissa merkitystä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 15.02.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 146 §

Sulje

Esittelijä

yksikönjohtaja
Riitta Laanala

Lisätietojen antaja

Seppo Stenroos, suunnittelija, puhelin: 09 310 27220

seppo.stenroos@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 20 k.
2. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 20 k.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.