Hankinta, Karttakori-tietojärjestelmän uusiminen, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2019-000820
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 5
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Hankinta, Karttakori-tietojärjestelmän jatkokehitys

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia suorahankintana Karttakori sähköisen asiointijärjestelmän jatkokehityksen Sitowise Oy:ltä hintaan 91 200 euroa (alv 0 %).

Karttakori on asiakaskohtaisesti Helsingin kaupungin käyttöön toteutettu tietojärjestelmä, jonka jatkokehitystä ei pysty kukaan muu toimittaja toimittamaan teknisestä syystä. (Hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohta.). Karttakoria vastaavaa toiminnallisuutta ei ole saatavilla valmisohjelmistona.

Päätöksen perustelut

Hankintaan on ryhdytty, jotta palveluun saadaan käytössä tarpeelliseksi havaittuja lisäominaisuuksia ja -toimintoja. Samassa yhteydessä on teknisesti välttämätöntä ja tarkoituksenmukaista tehdä alustaohjelmiston (Angular) version päivityksen vaatimat muutostyöt. Järjestelmän tietoturvan ja toiminnan turvaamiseksi muutokset ovat välttämättömiä. Hankinnan toimittaja on Sitowise Oy (aikaisempi Sito Oy), joka on asiakaskohtaisen sovelluksen alkuperäinen toimittaja.

Karttakori on Helsingin kaupunkiympäristön toimialalla rakennussuunnittelun lähtötietojen (rakennuslupakartta) ja digitaalisten kartta-aineistojen sähköinen asiointi- ja työnohjausjärjestelmä. Rakennuslupakartta ja digitaalinen kartta-aineisto ovat pakollinen ennakkovaatimus tehtäessä rakennussuunnittelua ja haettaessa rakennuslupaa Helsingissä.

Asiakkaat tekevät Karttakorin kautta vuosittain noin 800 tilausta (775 kpl tilauksia välillä 1.1.-10.12.2018). Karttakori on integroitu Lupapiste-järjestelmään. Karttakorin kautta tilatut ja toimitetut suunnittelun lähtötiedot ovat linkitetty ja katseltavissa Lupapisteen kautta. Tilatut aineistot toimitetaan ja luovutetaan tilaajalle ja hänen valtuuttamalle työryhmälle Karttakorin kautta. Kaupungin sisäisessä toiminnassa tilauksen valmisteluun tarvittavat työt etenevät sähköisesti vaiheesta toiseen Karttakorin työjonojen hallinnan avulla. Kaupunkiympäristön toimialan sisällä Karttakorin tuottajakäyttäjiä on noin 45 kpl Asukas ja yrityspalveluissa sekä Kaupunkimittauspalveluissa. Lisäksi katselukäyttäjiä on Rakennusvalvontapalveluiden lupahakemusten käsittelyssä.

Hankinnan sisältö on yhteensä 114 henkilötyöpäivää ohjelmistokehitystyötä. Hankinnasta 53 htp kohdistuu sovelluksen uusien toimintojen kehittämiseen, 40 htp Karttakorin käyttöliittymän Angular-alustaohjelmiston versiopäivitykseen, 11 htp Karttakorin palvelutason (toiminnan ja tietojen varmistukset) parantamiseen ja loput 10 htp kehitys- ja testiympäristöön. Jatkokehityksen hankinnan määrä on 114 htp, 800 €/htp, yhteensä 91 200 euroa (alv 0 %).

Karttakorin ensihankinnasta on tehty ”Asiakaskohtaisen sovelluksen toimitussopimus 4.3. 2015” työnimellä ”Älykäs asemapiirros –suunnittelun lähtöaineistot (SUTI)”. Hankkeen tilaajana on ollut tuolloin Helsingin rakennusvalvontavirasto ja kiinteistöviraston kaupunkimittausosasto. Toimituksen kokonaishinta on ollut ensihankinnassa 110 400 euroa (alv 0 %). Karttakorin ensivaiheen kehitys tapahtui rakennusvalvonnan ja kaupunkimittauksen yhteistyönä. Käyttöönoton jälkeen järjestelmän pääkäyttäjä ja kehitysvastuu on ollut kaupunkimittauspalveluissa.

Päätös tullut nähtäväksi 24.01.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Anu Soukki, ICT-kehityspäällikkö, puhelin: 09 310 31884

anu.soukki@hel.fi

Päättäjä

Kari Vuorinen
tietohallintopäällikkö