Vahingonkorvaus, autovaurio, 30.11.2018, Länsiterminaali, Jätkäsaari
Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio
Päätös
Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Hakija on 23.1.2019 esittänyt kaupungille 5 805,00 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen autovauriosta sekä lisäksi yksilöimättömän vaatimuksen kivusta, särystä ja muusta tilapäisestä haitasta. Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 30.11.2018 klo 6.55 Jätkäsaaressa keskellä hiekkakenttää ajoneuvon pohjan osuessa teräspaalun päähän rikkoen ajoneuvon moottorin öljypohjan ja laukaisten airbagin. Hakija oli ajamassa Palmian pysäköintialueelle. Hakija on sittemmin palkannut asianajajan edustamaan häntä vahingonkorvausasiassa ja lisännyt korvausvaatimuksiin oikeudenkäyntikuluvaatimukset 2 606,48 euroa.
Hakijan karttaan merkitsemä vahinkopaikka ja sanallinen selitys osoittivat vahinkopaikan kuuluvan Helsingin Satamalle vuokratulle alueelle. Näin ollen vahingonkorvausvaatimuksen käsittely on siirretty käsiteltäväksi Helsingin Satamalle 31.1.2019. Hakijan myöhemmin toimittamat tarkentavat tiedot osoittivat, että vahinkopaikka on ollut Helsingin kaupungille kuuluvalla tontilla, ja asian käsittely palasi takaisin kaupungille 6.2.2020.
Kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten moottoriajoneuvoliikenteen, jalankulun ja polkupyöräilyn, tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.
Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.
Vahinkopaikka ei kuulu ajoväyliin eikä kunnossapidettäviin alueisiin, vaan on ollut rakentamisen alla olevalla alueella sijaitseva hiekkakenttä.
Jätkäsaaressa on ollut vahinkotapahtuman aikaan voimassa aluepysäköintikielto, jossa sallitut pysäköintipaikat on merkitty P-merkein. Lisäksi alueella työskenteleville työntekijöille on Palmian toimesta järjestetty maksullisia pysäköintipaikkoja. Tapahtumapaikka ei ollut sellaisella alueella, joka on ollut Palmian hallinnassa. Kyseisellä alueella on ollut aluepysäköintikielto voimassa, joten hakijan ajoneuvo on ollut sellaisella alueella, jossa ei ole kaupungin, Helsingin Sataman tai Palmian toimesta järjestetty kulkua tai pysäköintimahdollisuutta eikä kunnossapitoa.
Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.
Kadun kunnossapitäjä voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokauden aika sekä eri liikennemuotojen tarpeet. Vahinkopaikka ei sijaitse ajoväylällä tai kadulla eikä aluetta näin ollen ole koskenut kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvät vastuut.
Vahingonkärsijän oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun.
Vaatimuksen mukaan hakija on ollut ajamassa Palmian parkkipaikalle. Kyseessä ei kuitenkaan ole ollut parkkipaikalle johtava reitti, vaan kuvattu tapahtumapaikka on sijainnut reilusti sivussa parkkipaikasta. Kyseessä olevaa aluetta ei oltu osoitettu moottoriajoneuvolle kulkuun tai pysäköintiin. Ajoneuvon kuljettaminen muualla kuin ajoväylällä tai muutoin ajoneuvoille erikseen osoitetulla alueella tapahtuu aina ajoneuvon kuljettajan omalla vastuulla.
Edellä esitettyjen seikkojen perusteella kaupunki ei katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.
Hallintolain 64 §:n mukaisesti hallintoasiassa osapuolet vastaavat omista kuluistaan, näin ollen vaatimukset oikeudenkäyntikuluista hylätään.
Sovelletut oikeusohjeet
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §
Hallintolaki (434/2003) 11 luku 64 §
Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57
Päätös tullut nähtäväksi 05.03.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930