Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa vuonna 2019

HEL 2019-001974
Asialla on uudempia käsittelyjä
18. / 91 §

Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksa

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä liitteenä olevan Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksan, jossa määrätään hakemusten ja ilmoitusten, eräiden tarkastusten sekä muiden asioiden käsittelystä Helsingin kaupungille perittävät maksut ja esitetään niiden perusteet.

Taksa ja maksutaulukko ovat mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta voimassa 1.5.2019 alkaen. Tällä päätöksellä kumotaan aiemmin voimassa ollut ympäristönsuojeluviranomaisen taksa ja maksutaulukko.

Sovelletut säännökset:

Valtion maksuperustelaki (150 /1992) 4, 5 ja 6 §
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 205 ja 206 §
Vesilaki (587/2011) 18 luku 12 §
Jätelaki (646/2011) 144 ja 144 a §
Merenkulun ympäristönsuojelulaki (1672/2009) 13 luku 1 §
Maa-aineslaki (555/1981) 23 §
Kuntalaki (410/2015) 135 § ja 143 §

Perustelut

Ympäristönsuojelulain 27 §:ssä säädetään ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavista toiminnoista. Ympäristönsuojelulain 11 luvussa on säädetty toiminnan rekisteröinnistä. Ympäristönsuojelulain 10 a ja 12 luvuissa ja 136 §:ssä on säädetty eräistä ilmoitusvelvollisuuksista. Lain liitteessä 1 on luettelo luvanvaraisista toiminnoista, liitteessä 2 rekisteröitävistä toiminnoista ja liitteessä 4 ilmoituksenvaraisista toiminnoista. Ympäristönsuojeluasetuksen 1 §:ssä säädetään valtion ympäristölupaviranomaisessa käsiteltävistä lupa-asioista ja asetuksen 2 §:ssä kunnan ratkaistavista ympäristöluvista.

Ympäristönsuojelulain 18 luvussa säädetään viranomaisvalvonnan järjestämisestä. Luvussa säädetään mm. tarkastusvelvollisuuksista, valvontasuunnitelman ja –ohjelman laatimisesta sekä toimimisesta tilanteissa, joissa ympäristönsuojelulakia on rikottu tai velvollisuuksia on laiminlyöty.

Merenkulun ympäristönsuojelulain nojalla kunnan ympäristönsuojeluviranomainen merkitsee sataman jätehuoltosuunnitelman ympäristönsuojelun tietojärjestelmään. Jätelain 100 §:n nojalla kunnan ympäristönsuojeluviranomainen merkitsee jätteiden ammattimaista keräystoimintaa harjoittavan jätehuoltorekisteriin. Jätelain 13 luvussa säädetään tarkastusvelvollisuudesta ja valvontasuunnitelman laatimisesta. Vesilain nojalla kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi periä maksua talousveden ottamiseen ja ojitusasioihin liittyen. Maa-aineslain nojalla kunnan ympäristösuojeluviranomainen tarkastaa maa-aineslupahakemuksen ja ottamissuunnitelman.

Kunnan oikeudesta periä maksuja ympäristönsuojelulain mukaisen luvan, ilmoituksen tai muun asian käsittelystä ja tarkastuksista säädetään ympäristönsuojelulain 205 §:ssä. Vastaava säännös on vesilain 18 luvun 12 §:ssä, merenkulun ympäristönsuojelulain 13 luvun 1 §:ssä, jätelain 144 §:ssä ja maa-aineslain 23 §:ssä.

Maksua ei voida periä yleistä etua valvovan viranomaisen eikä haittaa kärsivän asianosaisen aloitteesta vireillepannun asian käsittelystä. Muiden vaatimuksesta vireillepannun asian käsittelystä saadaan periä maksu, jos vireillepanoa on pidettävä ilmeisen perusteettomana.

Kunnat voivat periä maksuja seuraavissa tapauksissa:

  1. Ympäristönsuojelulain mukaisen luvan, ilmoituksen tai muun asian käsittelystä,
  2. laatimaansa valvontaohjelmaan perustuvista luvanvaraisen ja rekisteröitävän toiminnan määräaikaistarkistuksista ja niiden muusta valvontaohjelmaan perustuvasta säännöllisestä valvonnasta,
  3. ympäristönsuojelulain 169 §:n mukaisista tarkastuksista, jotka johtavat kehotuksen, määräyksen tai kiellon antamiseen sekä niistä toimenpiteistä jotka ovat tarpeen määräyksen, kehotuksen tai kiellon noudattamisen valvomiseksi,
  4. tarkastuksista, jotka ovat tarpeen ympäristönsuojelulain 175 tai 176 §:ssä tarkoitetun kiellon tai määräyksen noudattamisen valvomiseksi taikka 181 §:ssä tarkoitetun toiminnan keskeyttämisen valvomiseksi,
  5. tarkastuksista, jotka ovat tarpeen jätelain 75, 125 ja 126 §:ssä tarkoitetun kiellon tai määräyksen antamiseksi ja sen noudattamisen valvomiseksi,
  6. valvontatoimista, jotka ovat tarpeen ympäristönsuojelulain 136 §:n 2 momentissa tarkoitetun päätöksen noudattamisen varmistamiseksi,
  7. jätelain 124 §:n mukaisen valvontasuunnitelman mukaisista tarkastuksista,
  8. merenkulun ympäristönsuojelulain mukaisen sataman jätehuoltosuunnitelman merkitsemisestä ympäristönsuojelun tietojärjestelmään,
  9. jätelain mukaisen jätteiden ammattimainen keräystoimintaa harjoittavan merkitseminen jätehuoltorekisteriin,
  10. maa-aineslupahakemuksen ja ottamissuunnitelman tarkastamisesta ja niihin liittyvistä valvontatehtävistä.

Maksun perusteista määrätään tarkemmin kunnan hyväksymässä taksassa.

Taksan muuttaminen

Taksa perustuu pääosin eri laitostyyppien ja muiden toimintojen lupa- ja ilmoituspäätösvalmistelun sekä muun valvonnan laajuuteen. Edellisen taksan hyväksymisen jälkeen on jätelakiin tullut velvollisuus laatia jätelain 100 §:n tarkoittamaa jätteen ammattimaista keräystoimintaa sekä jätteen kansainvälisten siirtojen valvontaa koskeva valvontasuunnitelma, joiden mukaista tarkastuksista on mahdollista periä maksu. Lisäksi tarkastuksista ja muista valvontatoimista, jotka ovat tarpeen jätelain 75, 125 ja 126 §:ssä tarkoitetun kiellon tai määräyksen antamiseksi ja sen noudattamisen valvomiseksi sekä tarkastuksista, jotka liittyvät ympäristönsuojelulain 169 tarkoittaman onnettomuus- haitta- tai rikkomustilanteen selvittämiseen. Myös valvontatoimista, jotka ovat tarpeen 136 §:n 2 momentissa tarkoitetun päätöksen noudattamisen varmistamiseksi, on mahdollista periä maksu.

Kiinteät betoniasemat ja betonituotetehtaat ovat siirtyneet rekisteröintimenettelyyn vuoden 2019 alusta, mikä edellyttää rekisteröintimaksun määräämistä. Ympäristölupaa tietyissä tapauksissa korvaava uusi ilmoitusmenettely on tullut voimaan 1.2.2019. Lisäksi onnettomuus-, haitta- ja rikkomustilanteiden selvittämiseksi tehdyistä tarkastuksesta, jotka johtavat toimenpiteisiin, on mahdollista periä maksu.

Voimassa oleva taksa on laadittu omakustannusperusteiseksi. Kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen maksujen perusteen tulee soveltuvin osin vastata valtion maksuperustelakia. Kunnalle perittävän maksun suuruuden määräämisen osalta keskeisintä on maksun perustuminen kyseisen suoritteen tuottamisesta aiheutuvien kokonaiskustannusten määrään eli omakustannusarvoon. Taksassa ei ollut kustannusten nousuun perustuvia korotustarpeita.

Maksuista päättäminen

Maksun alentamisesta ja korottamisesta päättää ympäristö- ja lupajaosto tai se viranhaltija, jolle toimivalta pääasiasta päättämisestä on siirretty.

Ympäristölautakunta päätti 29.2.2000 (§ 79) Helsingin kaupungin ympäristönsuojelulain mukaisesta taksasta. Taksaa on tarkistettu 8.5.2001 (§ 195), 12.11.2002 (§ 433), 1.3.2005 (§ 63), 28.10.2008 (§ 358), 25.5.2010 (§ 199), 3.5.2011 (§ 145), 22.5.2012 (§ 179), 21.5.2013 (§ 163), 30.9.2014 (§ 276) 19.5.2015 (§ 209) ja 24.11.2017 (§ 88).

Muutoksenhaku

Päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta siltä osin kuin valitus tehdään merenkulun ympäristönsuojelulain nojalla määrätystä taksasta. Taksaan haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta, jos valitus tehdään ympäristönsuojelulain, jätelain, vesilain tai maa-aineslain nojalla määrätystä taksasta. Valitusosoitukset ovat liitteenä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Uutena taksassa on mahdollisuus periä maksu 136 §:n 2 momentissa tarkoitetun päätöksen antamisen jälkeen sen noudattamisen varmistamiseksi tehdyistä valvontatoimista.

Maksullista valvontaa olisivat hallituksen esityksen mukaan muun muassa valvontakäynnit, neuvottelut ja tarkastukset, muu työn teettäjän tai konsultin viranomaisohjaus puhdistuksen aikana, loppuraportin tarkastaminen ja hyväksyminen ja siitä lausunnon antaminen, viestintä kuten lehdistötiedotteet ja yleisötilaisuudet, jälkitarkkailuraporttien tarkastaminen sekä päätöstä ja kunnostusta koskevien tietojen tallentaminen maaperän tilan tietojärjestelmään.

Turun kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksassa on yksi maksu, joka koskee 136 §:n 2 momentissa tarkoitetun päätöksen noudattamisen valvomiseksi tehtyä valvontatointa. Taksassa ei ole eritelty, mistä kaikista valvontatoimista maksua peritään.

ELY-keskusten noudattamassa maksutaulukossa edellä mainitut valvontatoimet on jaettu neljään luokkaan valvontatoimien laajuuden perusteella. Maksut on määritelty omakustannusarvoaan alemmiksi.

Helsingin kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen taksaa aikoinaan määritettäessä lähtökohta oli, että se sisältää myös eräitä valvontatoimia, kuten kunnostuksen loppuraportin tarkastuksen, työmaakäyntejä ja tietojen viemisen Maaperän tilan tietojärjestelmään. Taksa on valtakunnallisesti tarkasteltuna suhteellisen korkea. Sen vuoksi tavanomaisten kunnostuskohteiden valvontatoimista ei erityistä valvontamaksua ole tarpeen erikseen periä. Isoissa aluerakentamiskohteissakin pilaantuneen maaperän kunnostamista koskevat ilmoitukset koskevat kerrallaan yksittäisiä tontteja, jolloin kutakin kunnostuskohdetta koskevia valvontatoimia on ehkä vain muutama, joiden voidaan edellä esitetyn perusteella katsoa sisältyvän ilmoituksen käsittelystä perittävään maksuun. Hankalissa ja pitkäaikaisissa kohteissa päätöksen noudattamisen valvomiseksi toteutettavia valvontatoimenpiteitä voi olla hankkeen aikana useita ja silloin on perusteltua periä maksu ylimääräisistä valvontakäynneistä ja kunnostamiseen liittyvien suunnitelmien tarkastamisesta.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 25.04.2019

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 91 §.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 91 §.

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Kunnallisvalituksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen
päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua
kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen
katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen
päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42069 (kirjaamo 
Asiointipalvelu:

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaisille.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Päivi Kippo-Edlund

Lisätietojen antaja

Hannu Arovaara, tiimipäällikkö, puhelin: +358 9 310 32014

hannu.arovaara@hel.fi