Ohjausryhmä asettaminen, Katutöiden kehittäminen
Katutöiden haittojen vähentämiseen tähtäävän projektin ohjausryhmän asettaminen
Päätös
Kansliapäällikkö päätti asettaa katutöiden vähentämiseen tähtäävälle projektille ohjausryhmän, jonka tehtävänä on ohjata projektikokonaisuutta, joka muodostuu viidestä osaprojektista:
- Aalto yliopiston Toimivat katuhankkeet -tutkimushanke
- Katuhankkeiden ohjelmoinnin kehittäminen
- Katuhankkeen toteutusprosessi
- Kadulla tehtävien töiden viranomaisohjaus
- Viestinnän kehittäminen
Projektikokonaisuuden tavoitteina ovat katutöistä aiheutuvien haittojen minimointi, toteutusaikojen lyhentäminen, viestinnän ja vuorovaikutuksen parantaminen, viranomaisohjauksen vahvistaminen ja toimintakulttuurin muutos sekä sujuvat ja selkeät sisäiset prosessit.
Ohjausryhmän jäsenet ovat:
Ohjausryhmään nimettävät jäsenet on valittu asemansa ja asiantuntemuksensa perusteella.
Ohjausryhmän jäsen huolehtii oman sijaisensa kokoukseen tarvittaessa.
Sihteerinä toimii toimialan edustaja, jatkossa hankkeelle palkattava projektipäällikkö.
Ohjausryhmän toimikausi on projektin kesto.
Päätöksen perustelut
Helsinki on kehittyvä kaupunki, jossa tehdään myös tulevaisuudessa tuhansia erikokoisia katutöitä vuosittain. Maailman toimivimmassa kaupungissa katutyöt tulee hoitaa tavalla, joka häiritsee kaupunkilaisten arkea mahdollisimman vähän. Kaupunki on aloittanut laaja-alaisen kaksivuotisen projektin, jonka tavoitteena on tuottaa systeemisiä ja kulttuurisia muutoksia, joiden avulla katutöistä kaupunkilaisille aiheutuvaa haittaa merkittävästi vähennetään.
Helsingin katuja rakennetaan ja parannetaan historiallista vauhtia. Isojen hankkeiden määrä kasvaa, ja kantakaupungissa tulee olemaan vuosittain useita merkittäviä katutyömaita. Kadut ja niiden alla oleva kunnallistekniikka ovat tulleet monessa paikassa peruskorjausikään. Lisäksi kaupunki kumppaneineen panostaa joukkoliikenteen, pyöräilyn ja jalankulun olosuhteiden parantamiseen sekä uusien asuinalueiden rakentamiseen. Isompien korjaustöiden lisäksi kaupungin kaduilla tehdään tuhansia muita kaivutöitä vuosittain ja katualueita joudutaan usein ottamaan myös työmaakäyttöön.
Yhtenä osana kokonaisuutta Aalto-yliopiston kanssa on sovittu tutkimushankkeesta, jossa selvitetään katuhankkeiden nykytila ja niiden taloudelliset vaikutukset esimerkiksi asukkaiden ja yritysten näkökulmasta. Koko kaupungin katutöiden prosessi ohjelmoinnista toteutuksen kautta viestintään tullaan käymään läpi lean-ajattelua hyödyntäen. Tarkoituksena on muun muassa kehittää urakoihin liittyviä hankintamenettelyjä ja vaikuttaa urakoitsijoiden työsuunnitteluun, nostaa liikennejärjestelyjen laatutasoa sekä lisätä valvonnan vaikuttavuutta ja yhteisellä työmaalla toimivien parempaa vuoropuhelua.
Helsingin kaupunki investoi vuonna 2018 katujen ja liikenneväylien rakentamiseen ja korjaamiseen noin 140 miljoonaa euroa. Kaupungin katuinvestoinneista noin 50 prosenttia on uudisrakentamista keskeisillä projektialueilla kuten Jätkäsaaressa, Kalasatamassa, Pasilassa ja Kruunuvuorenrannassa. Suunnitteluvaiheessa olevia katuhankkeita on tällä hetkellä noin 100 vuodessa ja rakentamisvaiheessa noin 200 - 300 vuodessa. Tämän lisäksi tehdään satoja pienempiä töitä, kuten korjauksia ja päällystystöitä. Kaupungin lisäksi katutöitä tekevät lukuiset muut toimijat. Vuonna 2017 kaupunki myönsi erilaisia kaduilla ja puistoissa tehtäviä töitä varten 6 400 lupaa.
Päätös tullut nähtäväksi 17.05.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Lisätietojen antaja
Victor Andersson, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36027