Konserniohjeen mukaisen ennakkokannan antaminen Oulunkylän sairaskotisäätiö sr:lle vuonna 2019
Konserniohjeen mukaisen ennakkokannan antaminen Oulunkylän sairaskotisäätiö sr:lle
Päätös
Kansliapäällikkö antoi kaupungin ennakkokantana Oulunkylän sairaskotisäätiö sr:lle suostumuksen muuttaa sääntöjään Patentti- ja rekisterihallituksen 5.2.2019 tekemän ennakkotarkastuspäätöksen mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Oulunkylän sairaskotisäätiö sr
Oulunkylän sairaskotisäätiö sr:n tarkoituksena on asianmukaisten hoito- ja tutkimustilojen rakentaminen, varustaminen ja ylläpitäminen sellaisille sotainvalideille, jotka vamman, sairauden tai sosiaalisten syiden vuoksi tarvitsevat pitkäaikaisia tai jaksottaisia hoito- ja kuntoutuspalveluja sekä toimenpiteitä. Sotainvalidien hoitotilanteen niin salliessa voidaan näitä palveluja antaa muillekin sotaveteraaneille ja vanhuksille.
Tarkoituksensa toteuttamiseksi säätiö rakentaa Helsingin kaupungin tähän tarkoitukseen osoittamalle tontille asianmukaisesti suunnitellun rakennuksen sekä omistaa ja hallitsee tuota rakennusta.
Oulunkylän sairaskotisäätiö on kaupungin tytärsäätiö. Kaupunki nimeää puheenjohtajan, varapuheenjohtajan ja neljä muuta jäsentä henkilökohtaisine varajäsenineen hallituksen yhteensä kahdeksasta jäsenestä.
Sääntömuutos ja ennakkokantapyyntö
Oulunkylän sairaskotisäätiö on perustettu ensisijaisesti sotainvalidien hoito- ja kuntoutuspalveluja varten, ja näitä palveluja ovat sääntöjen mukaan voineet sotainvalidien hoitotilanteen salliessa saada muut sotaveteraanit ja vanhukset.
Näiden säätiön tarkoituksessa mainittujen ”muiden vanhusten” hoito- ja kuntoutuspalvelujen osuus on kasvanut sitä mukaa kun sotainvalidien ja muiden veteraanien osuus on vähentynyt. Säätiö arvioi kuntoutussairaalan palveluista noin 27 % olevan sotainvalidien ja muiden sotiemme veteraanien palveluja toimintavuonna 2019. Muiden vanhusten eli hoitoa ja kuntoutusta tarvitsevien ikäihmisten osuus on jo yli 70 %, tilaajana Helsingin kaupunki. Palveluja myydään vähäisessä määrin myös itsemaksaville asiakkaille, ikäihmisille ja tarjotaan asevelvollisena tai kriisinhallintatehtävissä vammautuneille.
Sairaskotisäätiön hallitus on päättänyt valmistella säätiön sääntöjen sääntömuutosehdotuksen Patentti- ja rekisterihallitukselle (PRH). Säätiön hallitus on todennut säätiön perustarkoituksen täsmentämisen aiheelliseksi säätiön hyödyllisen tarkoituksen varmistamiseksi. Säätiön hallitus katsoo, että olosuhteiden muuttumisen vuoksi säätiön tarkoituksen muuttaminen on tarkoituksenmukaista ja säätiön varojen tehokkaan ja tuloksellisen käytön edellytys.
Uusissa säännöissä säätiön tarkoitus on muotoiltu uudella tavalla. Samalla säätiön nimi muutetaan Oulunkylän kuntoutuskeskus sr:ksi ja tarkoituksen toteuttamisen osalta todetaan säätiön voivan toteuttaa tarkoitustaan kaikilla säätiön tarkoitusta hyödyntävillä toimintamuodoilla. Muut sääntöihin tehtävät muutokset ovat teknisluontoisia ja niissä on huomioitu voimassa oleva säätiölaki.
Säätiön tarkoitusta laajennetaan niin, että palvelujen kohderyhmää laajennetaan sotainvalideista ja muista sotaveteraaneista myös muille maanpuolustus- ja kriisinhallintatehtävissä palvelleille ja vammautuneille, asevelvollisena palveluksessa vammautuneille ja muissa yhteiskunnallisissa pelastus-, suojelu- ja turvallisuustehtävissä palvelleille ja vammautuneille henkilöille. Edellä mainittujen ryhmien hoitotilanteen niin salliessa hoito- ja kuntoutuspalveluja tarjotaan muillekin ryhmille.
PRH antoi 5.2.2019 myönteisen ennakkotarkastuspäätöksen sairaskotisäätiön sääntöjen muuttamiselle säätiön hallituksen esittämässä muodossa.
Säätiön sääntöjen mukaan sääntöjen muuttaminen ei edellytä kaupungin lausuntoa.
Säätiön hallitus päätti kokouksessaan 26.3.2019 hyväksyä Patentti- ja rekisterihallituksessa 5.2.2019 ennakkotarkastetut säännöt muuttamattomina. Lisäksi hallitus päätti, että päätös on ehdollinen, ennen kuin Helsingin kaupungin myönteinen ennakkokanta sääntömuutokselle on saatu.
Konserniohje
Kaupunginvaltuuston 17.5.2017, § 241 hyväksymän ja 1.6.2017 voimaan tulleen konserniohjeen kohdan 11.4 mukaan tytäryhteisön on hankittava kaupungin kanta konserniohjeessa määriteltyihin merkittäviin toimenpiteisiin ennen niitä koskevaa päätöksentekoa.
Muiden kuin markkinaehtoisesti toimivien tytäryhteisöjen kuten Oulunkylän sairaskotisäätiö sr:n osalta ennakkokantaa edellyttävä toimenpide on muun muassa sääntöjen muuttaminen, ellei muutos ole tekninen tai muuten vähäinen.
Konserniohjeen mukaan kaupungin ennakkokannan antava taho ratkaistaan tapauskohtaisesti asian taloudellisen ja periaatteellisen merkityksen sekä muiden vastaavien seikkojen perusteella. Lähtökohtana on, että kaupunginhallituksen konsernijaosto päättää kaupungin kannan kaupunkikonsernin kannalta taloudellisesti merkittävissä ja periaatteellisesti laajakantoisissa asioissa. Muissa asioissa kaupungin kannan päättää pormestari, asianomainen apulaispormestari, kansliapäällikkö taikka kaupunginkanslia.
Ennakkokannan antaminen
Oulunkylän sairaskotisäätiön sääntöjen muuttaminen Patentti- ja rekisterihallituksen antaman ennakkotarkastuspäätöksen mukaisesti sisältää muita kuin teknisiä tai muutoin vähäisiä muutoksia. Sääntöjen muuttaminen edellyttää siten konserniohjeen mukaisesti kaupungin ennakkokantaa. Ennakkotarkastettu sääntömuutos ei kuitenkaan ole koko kaupunkikonsernin tasolla taloudellisesti merkittävä tai periaatteellisesti laajakantoinen asia. Näin ollen kaupungin ennakkokantaa ei anneta konsernijaostossa vaan kanta on tarkoituksenmukaista antaa asiaan merkitys ja laajuus huomioon ottaen kansliapäällikön päätöksellä.
Oulunkylän sairaskotisäätiön hallitus on arvioinut, että säätiön hyödyllisen tarkoituksen turvaamiseksi on tarpeen muuttaa säätiön tarkoitusta niin, että hoitopalvelujen tarjoaminen on mahdollista suoraan sääntöjen nojalla aiempaa suuremmalle kohderyhmälle. Kaupungin kannalta on perusteltua ja tarkoituksenmukaista antaa säätiölle myönteinen ennakkokanta sääntöjen muuttamiseksi hallituksen suunnittelemalla ja PRH:n ennakkotarkastamalla tavalla.
Säätiön sääntömuutos on ennakkotarkastettu aikaan, jolloin sote-uudistuksen valmistelu oli vielä kesken. Jos sote-uudistus olisi toteutunut silloin valmistelussa olleessa muodossa, olisi se johtanut käytännössä siihen, että Oulunkylän sairaskotisäätiö ei olisi voinut säilyttää asemaansa kaupungin tytärsäätiönä. Tästä syystä säätiön sääntöjä muutettiin lähinnä vain tarkoituksen ja nimen osalta, eikä ennakkotarkastuksen yhteydessä tehty kaupungin tytärsäätiöille laadittujen mallisääntöjen mukaisia muutoksia.
Säätiön tarkoituksen muuttaminen ja muut säätiön hallituksen päättämät sääntömuutokset on perusteltua ja tarpeellista tehdä nyt riippumatta siitä, missä muodossa sote-uudistusta valmistellaan eduskuntavaalien jälkeen. Mallisääntöjen mukaiset muutokset tehdään säätiön sääntöihin myöhemmin erikseen, jos se tulee tarkoituksenmukaiseksi.
Päätös tullut nähtäväksi 04.04.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Lisätietojen antaja
Atte Malmström, konserniohjauksen päällikkö, puhelin: 09 310 25472