Luottamushenkilöiden taloudelliset etuudet

HEL 2019-002278
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 132 §

Luottamushenkilöiden taloudelliset etuudet

Helsingin kaupunginvaltuusto

Päätös

Kaupunginvaltuusto päätti luottamushenkilöiden taloudellisista etuuksista liitteen 1 mukaisesti 1.5.2019 lukien.

Samalla kaupunginvaltuusto kumosi päätöksellä 17.5.2017, 238 § hyväksytyt luottamushenkilöiden taloudelliset etuudet.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Muutostarpeet

Luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksia on tarpeen päivittää luottamushenkilöiden poliittisen yhteistyöhön osalta lisäämällä ansiomenetyksen ja lastenhoidon korvaamisen joustavuutta. Lisäksi taloudellisiin etuuksiin on tehty joitakin sisältöön vähäisesti vaikuttavia tarkennuksia.

Kokous- ja vuosipalkkiot

Kokous- tai vuosipalkkioiden suuruuteen ei esitetä muutoksia. Sanamuotoja on muutettu vastaamaan hallintosääntöä.

Palkkioiden osalta on lisätty nykyistä käytäntöä selkeyttävä määräys kokouspalkkion maksamisesta myös niissä tapauksissa, jos kokousta ei ole yllättävästä syystä johtuen saatu päätösvaltaiseksi. Palkkio maksetaan vain siinä tilanteessa, jos toimielin itse toteaa, ettei kokous ole päätösvaltainen.

Pääkaupunkiseudun yhteistyötä ja koordinaatioita edistävien toimielinten nimet on päivitetty nykytilaa vastaavaksi. Lisäksi pääkaupunkiseudun yhteistyön nimissä tapaavien kaupungin toimielinten yhteisistä kokouksista on tarkoitus maksaa toimielimen varsinaista kokousta vastaava kokouspalkkio ilman, että toimielimen tarvitsee tällaisen yhteisen tilaisuuden yhteydessä pitää varsinaista kokousta.

Kokouspalkkion puolittamista esitetään muutettavaksi siten, että kokouspalkkio voidaan maksaa varsinaiselle jäsenelle tai varajäsenelle kokonaisena, jos henkilö on ollut paikalla kokouksen alkaessa ja kokouksen päättyessä. Palkkio maksettaisiin varsinaiselle jäsenelle kokonaisena, jos esteellisyyden vuoksi varajäsen on osallistunut varsinaisen jäsenen sijasta yksittäisen asian käsittelyyn. Palkkio maksettaisiin myös varavaltuutetulle kokonaisena, jos hän on tosiasiassa osallistunut koko kokoukseen esimerkiksi kahden eri valtuutetun sijasta.

Luottamustehtävän hoitamiseen liittyvä korvaukset

Ansionmenetyksen sekä lastenhoidon järjestämisestä aiheutuneiden kustannusten korvausta maksettaisiin jatkossa myös kaupunginhallitusta ja kaupunginvaltuustoa edeltävien ryhmäkokousten ajalta. Korvausta maksettaisiin myös osallistumisesta pormestarin tai kaupunginvaltuuston puheenjohtajan kutsumaan poliittisen yhteistyön pohjalta järjestettävään tilaisuuteen (esimerkiksi valtuustoryhmien väliset neuvottelut). Lastenhoidon kustannusten korvausten osalta luovuttaisiin kahdeksan tunnin enimmäisajasta.

Luottamushenkilöiden toiminta keskittyy kokousten lisäksi enenevässä määriin ryhmien kokouksiin ja ryhmien välisiin neuvotteluihin. Uudella menettelyllä varmistetaan luottamushenkilöiden täysipainoiset osallistumismahdollisuudet keskeisiin tilaisuuksiin.

Sähköisen kokousjärjestelmän käyttämiseksi ja kokousaineistoon tutustumiseksi tietokoneen käyttöoikeutta laajennetaan koskemaan kaikkia varavaltuutettuja. Voimassa olevan käytännön mukaan tietokone on luovutettu vain valtuustoryhmän ensimmäisille varajäsenille.

Taksin tai oman auton käyttöön oikeutetun luottamushenkilön matkustusoikeutta laajennetaan kattamaan matkat koko pääkaupunkiseudulla. Tarkoituksena on helpottaa matkustamista luottamustehtävän hoitopaikkaan myös esimerkiksi naapurikaupungissa sijaitsevalta työpaikalta.

Asiaan vaikuttavat säännökset ja määräykset

Kuntalain 82 §:n mukaan luottamushenkilölle maksetaan:

  1. kokouspalkkiota;
  2. korvausta ansionmenetyksestä ja kustannuksista, joita luottamustoimen vuoksi aiheutuu sijaisen palkkaamisesta, lastenhoidon järjestämisestä tai muusta vastaavasta syystä;
  3. matkakustannusten korvausta ja päivärahaa.

Luottamushenkilölle voidaan myös maksaa palkkiota määräajalta sekä muita erillispalkkioita.

Kuntalain 14 §:n mukaan valtuusto päättää luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien perusteista. Hallintosäännön 31 luvussa määrätään kuntalain edellyttämistä luottamushenkilöille maksettavista taloudellisista etuuksista ja korvauksista. Hallintosäännön mukaan kaupunginvaltuusto päättää perusteiden lisäksi myös palkkioista ja korvausten suuruudesta ja rajoituksista.

Luottamushenkilöiden taloudellisista etuuksista on päätetty kaupunginvaltuustossa 17.5.2017, 238 §. Päätös tuli voimaan valtuustokauden vaihtuessa 1.6.2017. Taloudellisia etuuksia on viimeksi päivitetty 13.9.2017, 314 §.

Sulje

Kaupunginhallitus 15.04.2019 § 249

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää luottamushenkilöiden taloudellisista etuuksista liitteen 1 mukaisesti 1.5.2019 lukien.

Samalla kaupunginvaltuusto kumoaa päätöksellä 17.5.2017, 238 § hyväksytyt luottamushenkilöiden taloudelliset etuudet.

Käsittely

Kirjoitusvirheen korjaus (HL 51 §, 23.4.2019)

Liitteestä 1 kaupungin toimielinten palkkioita koskevaa kohtaa on korjattu toimialalautakuntien osalta siten, että vuosipalkkio maksetaan voimassa olevaa päätöstä vastaten myös jäsenelle. Kirjoitusvirhe on syntynyt aikaisempaa päätöstä kopioitaessa. Perustelujen mukaisesti nykytilaa palkkioiden osalta ei ole ollut tarkoitus muuttaa.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Lauri Menna, johtava asiantuntija, puhelin: 310 36012

lauri.menna@hel.fi

Mari Tammisto, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 76004

mari.tammisto@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 10.05.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianomainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, jolla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätietojen antaja

Lauri Menna, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 36012

lauri.menna@hel.fi

Mari Tammisto, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 76004

mari.tammisto@hel.fi