Luottamushenkilöiden taloudelliset etuudet

HEL 2019-002278
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 132 §

Förtroendevaldas ekonomiska förmåner

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige beslutade om de förtroendevaldas ekonomiska förmåner från och med 1.5.2019 i enlighet med bilaga 1.

Stadsfullmäktige upphävde samtidigt de förtroendevaldas ekonomiska förmåner godkända 17.5.2017 (238 §).

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Ändringsbehov

Det är nödvändigt att uppdatera de förtroendevaldas ekonomiska förmåner i fråga om förtroendevaldas politiska samarbete genom att öka flexibiliteten för ersättning för inkomstbortfall och för kostnader som föranleds av anordnande av barnvård. Dessutom har vissa preciseringar som bara i någon mån påverkar innehållet gjorts i de ekonomiska förmånerna.

Sammanträdes- och årsarvoden

Ändringar föreslås inte i storleken på sammanträdes- eller årsarvodena. Formuleringarna har ändrats så att de motsvarar förvaltningsstadgan.

I fråga om arvodena har en bestämmelse införts som klargör den gällande praxisen för betalning av sammanträdesarvode också i de fall där sammanträdet av oväntade skäl inte blir beslutsfört. Arvode betalas endast i den situation att organet själv konstaterar att sammanträdet inte är beslutsfört.

Namnen på de organ som främjar samarbetet och samordningen i huvudstadsregionen har uppdaterats så att de motsvarar dagens läge. Avsikten är dessutom att ledamöterna i de av stadens organ som har gemensamma sammanträden inom ramen för samarbetet i huvudstadsregionen får sammanträdesarvode som motsvarar sammanträdesarvodet för organets ordinarie sammanträde också i de situationer där organet inte håller ett ordinarie sammanträde i samband med det gemensamma evenemanget.

Halveringen av sammanträdesarvodet ändras så att en ordinarie ledamot eller en ersättare kan få fullt sammanträdesarvode om den ordinarie ledamoten eller ersättaren har varit närvarande vid sammanträdets början och slut. En ordinarie ledamot får fullt sammanträdesarvode om ersättaren har deltagit i behandlingen av ett enskilt ärende i den ordinarie ledamotens ställe på grund av att den ordinarie ledamoten är jävig. Dessutom får också en fullmäktigeersättare fullt arvode om ersättaren i verkligheten har deltagit i hela sammanträdet till exempel i två olika ledamöters ställe.

Ersättningar för skötsel av förtroendeuppdrag

Ersättning för inkomstbortfall och för kostnaderna för anordnande av barnvård betalas i fortsättningen också för gruppmöten före stadsstyrelsens och stadsfullmäktiges sammanträden. Ersättning betalas dessutom för deltagande i ett evenemang som sammankallas av borgmästaren eller stadsfullmäktiges ordförande och som ordnas inom ramen för politiskt samarbete (till exempel förhandlingar mellan fullmäktigegrupper). I fråga om ersättning för kostnaderna för anordnande av barnvård slopas maximitiden på åtta timmar.

Förtroendevaldas verksamhet är förutom sammanträden i tilltagande mån fokuserad på gruppmöten och förhandlingar mellan grupper. Med den nya praxisen säkerställs möjligheterna för de förtroendevalda att fullödigt delta i de viktigaste evenemangen.

Användarrättigheterna till datorer utvidgas till alla fullmäktigeersättare för att göra det möjligt för dem att använda det elektroniska mötessystemet och bekanta sig med sammanträdesmaterialen. Enligt den gällande praxisen upplåts datorer endast till första ersättarna i fullmäktigegrupperna.

Reserättigheten för de förtroendevalda som är berättigade att använda taxi eller egen bil utvidgas till resor i hela huvudstadsregionen. Meningen är att göra det lättare att resa till platsen för förtroendeuppdraget också till exempel från en arbetsplats i en grannstad.

Aktuella regler och bestämmelser

Enligt 82 § i kommunallagen betalas till en förtroendevald:

  1. sammanträdesarvode;
  2. ersättning för inkomstbortfall och för kostnader som på grund av förtroendeuppdraget föranleds av avlönande av vikarie, anordnande av barnvård eller något motsvarande;
  3. ersättning för resekostnader och dagtraktamente.

Till en förtroendevald kan också betalas arvode för viss tid samt andra särskilda arvoden.

Enligt 14 § i kommunallagen fattar fullmäktige beslut om grunderna för de förtroendevaldas ekonomiska förmåner. I 31 kap. i förvaltningsstadgan ingår bestämmelser om grunderna för de förtroendevaldas ekonomiska förmåner och ersättningar som förutsätts i kommunallagen. Enligt förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige utöver grunderna för förmånerna också om storleken på arvoden och ersättningar och om hur de begränsas.

Stadsfullmäktige beslutade om förtroendevaldas ekonomiska förmåner 17.5.2017 (238 §). Beslutet trädde i kraft vid skiftet av fullmäktigeperioden 1.6.2017. De ekonomiska förmånerna har senast uppdaterats 13.9.2017 (314 §).

Stäng

Kaupunginhallitus 15.04.2019 § 249

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää luottamushenkilöiden taloudellisista etuuksista liitteen 1 mukaisesti 1.5.2019 lukien.

Samalla kaupunginvaltuusto kumoaa päätöksellä 17.5.2017, 238 § hyväksytyt luottamushenkilöiden taloudelliset etuudet.

Käsittely

Kirjoitusvirheen korjaus (HL 51 §, 23.4.2019)

Liitteestä 1 kaupungin toimielinten palkkioita koskevaa kohtaa on korjattu toimialalautakuntien osalta siten, että vuosipalkkio maksetaan voimassa olevaa päätöstä vastaten myös jäsenelle. Kirjoitusvirhe on syntynyt aikaisempaa päätöstä kopioitaessa. Perustelujen mukaisesti nykytilaa palkkioiden osalta ei ole ollut tarkoitus muuttaa.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Lauri Menna, johtava asiantuntija, puhelin: 310 36012

lauri.menna@hel.fi

Mari Tammisto, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 76004

mari.tammisto@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 10.05.2019

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Lauri Menna, ledande sakkunnig, telefon: 09 310 36012

lauri.menna@hel.fi

Mari Tammisto, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 76004

mari.tammisto@hel.fi