Hankinta, hammashoitoyksiköt ja -kaapistot, Vuosaaren hammashoitola

HEL 2019-002815
Asialla on uudempia käsittelyjä
27. / 206 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Dental Systems Oy:n oikaisuvaatimus Vuosaaren hammashoitolan hammashoitoyksiköiden ja kaapistojen hankinnasta

Sosiaali- ja terveyslautakunta

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti esitetyin perustein hylätä Dental Systems Oy:n oikaisuvaatimuksen koskien terveys- ja päihdepalvelujen johtajan hankintapäätöstä 17.6.2019 § 42 Vuosaaren hammashoitolan hammashoitoyksiköiden, kaapistojen ja imulaitteiston hankinnasta.

Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole sellaisia perusteita, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Taustaa

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä Vuosaaren hammashoitolan hammashoitoyksiköiden hankinnassa Fimet Oy:n tarjoaman F1 Classic -merkkisen potilastuolin ja F1 City -merkkisen hammashoitoyksikön sekä Metasys H1 -imulaitteiston.

Hankinnat kilpailutettiin voimassaolevan hammashoitoyksiköiden ja -kalusteiden puitejärjestelyn (HEL 2016-011523) ehtojen mukaisesti niin sanottuna minikilpailutuksena puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken.

Valinnan perusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %. Kokonaisvertailuhinta muodostui potilastuolien, hammashoitoyksiköiden (ja niihin liittyvien lisälaitteiden), imulaitteiston ja kaapistojen hinnoista sekä hammashoitoyksiköiden elinkaarikustannuksista.

Lisäksi valintoihin vaikutti Vuosaaren hammashoitolan henkilökunnasta kootun käyttäjätyöryhmän (arviointityöryhmän) arvio hammashoitoyksiköille asetettujen vaatimusten toteutumisesta. Arviointityöryhmä arvioi ainoastaan niitä ominaisuuksia ja ominaisuuksien täyttymistä, jotka oli kerrottu tarjouspyynnön liitteessä (tarjouspyynnön liite 2, työryhmän arviointi).

Tarjouspyynnön liitteenä olivat työryhmän arviointilomakkeet sekä elinkaarikustannusten laskemisen perusteet.

Oikaisuvaatimus

Dental Systems Oy on tehnyt oikaisuvaatimuksen 11.7.2019 (liite 1). Oikaisuvaatimuksessaan Dental Systems Oy:

1. Toteaa, että hyväksytty hoitokone ei täytä puitesopimuksen eikä minikilpailutuksen vähimmäisvaatimuksia

2. Pyytää valitusajan pidennystä, koska pyydettyä selvitystä elinkaarikustannuksista ei ole toimitettu vastaajalle, jotta vastaaja voisi huomauttaa mahdollisista epäkohdista elinkaarikustannusten laskennassa

3. Toteaa, että oikaisuvaatimuksen tekijälle ei ole annettu mahdollisuutta kone-esittelyyn

4. Pyytää epäkohtien huomioimista valitusta käsiteltäessä ja päätöksen kumoamista

Vaatimukset, jotka eivät Dental Systems Oy:n mukaan toteudu ja joihin se vetoaa vaatimuksessaan, ovat seuraavat:

- hammashoitoyksikön kätisyys on helposti muutettavissa

- irrotettava tarjotinpöytä, joka on nivelillä instrumenttipöydässä

- instrumenttiletkut ovat käyttäjien helposti vapautettavissa doriovarsista

- teho- ja syljenimuletkut on mahdollista ostaa metrihinnalla ja ne on pystyttävä vaihtamaan hoitolassa käyttäjän toimesta

- teho- ja syljenimupäätteet ovat helposti puhdistettavissa tai purettavissa pesua varten ja ne kestävät desinfioivan pesukoneen

- potilasvaloa voi säätää muutoinkin kuin manuaalisesti

- desinfektioaineiden käytön vapaus, yleisesti käytettävissä olevat aineet.

Oikaisuvaatimuksessaan Dental Systems Oy vetoaa Fimet Oy:n hoitokoneen esitteeseen (liite 2) ja imujärjestelmän esitteeseen (liite 3). Lisäksi Dental Systems Oy on perustellut sanallisesti vaatimustaan. Sanallisissa huomioissaan (liite 1) Dental Systems Oy toteaa muun muassa, että hoitokoneen kätisyyttä ei voi muuttaa instrumenttisillassa, eivätkä instrumentit ole vapaasti aseteltavissa käyttäjän toimesta, vaan toimenpiteeseen vaaditaan aina huollon käynti.

Lisäksi Dental Systems Oy toteaa, että tarjotinpöytä ei vakiona ole irrotettavissa kuin työkalujen avulla kuten myös tarjotinpöydän koon muuttaminen. Dental Systems Oy katsoo, että doriovarren ura on erittäin vaikea puhdistaa.

Metasys H1 -imulaitteiston pesujärjestelmästä Dental Systems Oy toteaa, että se on monimutkainen ja huollettavuudeltaan vaikea ja että imujärjestelmään voi käyttää vain järjestelmän omaa pesuainetta. Imupäätteiden ja letkujen vaihdettavuuteen liittyvään vaatimukseen Dental Systems Oy esittää perusteluissaan, että käyttäjä ei voi vaihtaa letkuja itse ja imupäätteitä ei voi purkaa ja huoltaa, vaan ainoastaan imupäätteiden holkki on vaihdettavissa.

Potilasvalon säädettävyyteen Dental Systems Oy toteaa, että manuaalista vaihtoehtoa ei ole ja potilasvalolle esitetyissä vaatimuksissa on esitetty, että potilasvalon säädettävyydelle on vaadittu toinen säätömahdollisuus.

Puitejärjestely

Hammashoitoyksiköiden ja -kalusteiden puitejärjestelyn (HEL 2016-011523) sopimus on allekirjoitettu 6.3.2017. Sopimuksen kohdassa 2. Sopimuksen kohde on mainittuna seuraavasti: ”Tarjouspyynnössä olevia, tuotteille asetettuja vähimmäisvaatimuksia voidaan sopimuskauden aikana kilpailutuskohtaisesti täydentää tai muokata. Tuotteille nyt asetettuja vaatimuksia voidaan vähäisessä määrin muuttaa, poistaa tai asettaa hankintakohtaisia, vähimmäisvaatimukset ylittäviä lisävaatimuksia.” Puitejärjestelmän kilpailutuksen tarjouspyynnössä on kohdassa ”Muut tiedot” kerrottu muun muassa puitejärjestelmän sisäisissä kilpailutuksissa noudatettavat periaatteet.

Tältä osin todetaan, että muutokset alkuperäisiin vaatimuksiin ovat olleet tässä minikilpailutuksessa vähäiset. Oikaisuvaatimuksessa ei ole vedottu muutoksiin.

Hankintayksikön perustelut oikaisuvaatimuksen hylkäämiselle

Tarjoajat sitoutuvat tarjousta antaessaan siihen, että tarjotut tuotteet ovat laadullisesti ja ominaisuuksiltaan puitejärjestelyn ja tarjouspyynnön vaatimusten mukaisia. Hankintayksikkö ja suun terveydenhuolto ovat tarkastaneet tarjoajien tarjoukset ja todenneet kaikki tarjoukset tarjouspyynnön mukaisiksi.

Hankintayksikkö toteaa, että Vuosaaren hammashoitolan osalta arvioinnit on tehty tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti kolmen, kokonaisvertailuhinnaltaan edullisimman tarjoajan kesken. Kaikkien saapuneiden tarjousten (kuusi tarjousta) vertailussa Dental Systems Oy sijoittui sijalle neljä, joten Dental Systems Oy:n hammashoitoyksikköä ei tästä syystä arvioitu. Lopullisessa vertailutaulukossa Dental Systems Oy sijoittui sijalle kaksi, koska kolmesta vertailuhinnaltaan halvimmasta tarjouksesta arviointiraadin arvioinnin perusteella kahden tarjoajan tarjoukset hylättiin perustellusti. Mikäli arvioinnin perusteella kaikki kolme kokonaisvertailuhinnaltaan halvinta tarjousta olisi tullut hylätyksi jonkin arvioidun ominaisuuden vuoksi, niin tällöin olisi myös Dental Systems Oy:n tarjoama hammashoitoyksikkö arvioitu. Arviointityötyhmän arvioinnissa Fimet Oy:n tarjoama F1 City -merkkinen hammashoitoyksikkö sai jokaisesta arvioiduista ominaisuudesta keskiarvoksi 2,5 tai yli, joten se pääsi mukaan hintavertailuun ja tuli valituksi halvimman kokonaisvertailuhinnan perusteella.

Koska Dental Systems Oy:n tarjous ei ollut kolmen halvimman joukossa, niin heidän hoitokonettaan ja siihen liittyviä laitteita ei arvioitu eikä heidän osaltaan järjestetty esittelyä.

Hankintayksikkö ja suun terveydenhuolto ovat tutustuneet saapuneeseen oikaisuvaatimuksen teknisiin yksityiskohtiin, joiden osalta todetaan seuraavaa:

- Kätisyyden muutettavuus: Tarjouspyynnössä ei ole määritelty sitä, kuinka kätisyyden muutos tulee toteuttaa. Vaatimusta siitä, että instrumenttisillan instrumenttien tulee olla vapaasti aseteltavissa / vaihdettavissa käyttäjän toimesta ei tarjouspyynnössä ole. Tarjouspyynnössä ei oltu myöskään asetettu ehtoja sille, että kätisyys tulee olla henkilökunnan itsensä muutettavissa esimerkiksi letkujen paikkaa itse vaihtamalla, joten huollon käynti edellä mainitun toimenpiteen suorittamiseen on ollut hyväksyttävä tapa. Elinkaarikustannusten osalta laiteletkujen vaihtamiselle tai siirtämiselle on tarjoajilta pyydetty hinta tarjouspyynnössä ja annettu hinta on vaikuttanut kokonaisvertailuhintaan.

- Hoitokoneen puhdistettavuutta ja hygieenisyyttä arvioitiin arviointityöryhmän tekemässä hoitokoneen katselmuksessa. Arvioijien puhdistettavuudesta antamien pisteiden keskiarvo oli 4,00. Minimivaatimus oli 2,5, joten arviointityöryhmän antaman arvion perustella katsotaan vaatimuksen toteutuvan.

- Oikaisuvaatimuksen kohtiin teho-ja syljenimuletkuista ja -päätteistä hankintayksikkö toteaa, että Fimet Oy on ilmoittanut tarjouksessaan vaatimusten täyttyvän.

- Oikaisuvaatimuksen kohtaan” instrumenttiletkut ovat käyttäjien helposti vapautettavissa doriovarsista” hankintayksikkö toteaa, että Fimet Oy on ilmoittanut tarjouksessaan vaatimuksen täyttyvän.

- Oikaisuvaatimuksen kohtaan ”Desinfektioaineiden käytön vapaus, yleisesti käytettävissä olevat aineet” osalta hankintayksikkö toteaa, että tarjouspyynnön vaatimus on koskenut pintojen desinfektioon käytettävien aineiden käytettävyyttä ja soveltuvuutta. Tämä seikka käy ilmi tarjouspyynnöstä. Vaatimus on ollut, että ” Hammashoitoyksikkö on helppo puhdistaa ja sen pintamateriaalit kestävät tarkoitukseen sopivien desinfektioaineiden käytön (Suomessa yleisesti käytettävät aineet). Lisäksi tarjouspyynnössä on kerrottu, että ”(h)oitoyksiköitä tulee olla mahdollista käyttää aseptisesti, ergonomisesti ja hyvien työtapojen mukaisesti. Kaikkien pintojen tulee kestää pyyhintää Suomessa tavanomaisesti käytössä olevilla desinfektioaineilla”. Edellä mainitulla vaatimuksella ei ole tarkoitettu imujärjestelmän puhdistukseen tai desinfiointiin käytettäviä aineita, johon Dental Systems Oy oikaisuvaatimuksessaan viittaa.

- Potilasvalaisimen säädettävyyteen hankintayksikkö toteaa, että Fimet Oy:n tarjoamaa potilasvaloa voidaan säätää liiketunnistimella, manuaalisesti kytkimestä ja lisäksi instrumenttisillan AUX-näppäimestä, joten asetettu vaatimus täyttyy.

Valitusajan pidentäminen

Dental Systems Oy:n oikaisuvaatimuksessaan esittämä vaatimus valitusajan pidentämisestä ei ole perusteltua. Tarjoajat ovat saaneet hankintapäätöksen liitteenä vertailutaulukon, josta käy ilmi tarjousten vertailussa käytetty kokonaisvertailuhinta, johon sisältyvät laitteiden hintojen lisäksi elinkaarikustannukset.

Fimet Oy:n kuuleminen / vastaus oikaisuvaatimukseen

Hankintayksikkö on pyytänyt 23.7.2019 Fimet Oy:ltä vastinetta esitettyyn oikaisuvaatimukseen. Fimet Oy on antanut vastineensa 6.8.2019 (liite 4).

Vastineessaan Fimet Oy toteaa, että:

- hoitoyksikön kätisyys on muunneltavissa ruiskun paikkaa muuttamalla sekä instrumenttivarsiston ja -sillan kääntämisellä

- instrumenttiletkut voidaan vapauttaa doriovarsista helposti, koska ne on kiinnitetty varsiin silikonirenkaalla ja ohjainklipseillä, joiden irrotus vie käyttäjältä aikaa alle 20 sekuntia

- vaatimus ”liikuteltava instrumenttisilta irrotettavalla tarjotinpöydällä” toteutuu ja tarjotinpöytä on käyttäjän poistettavissa tai vaihdettavissa ilman työkaluja

- imulaitteiston imupäätteet ovat käyttäjän irrotettavissa ja purettavissa puhdistusta varten

- imuletkut ovat käyttäjän irrotettavissa ja vaihdettavissa ja niitä on mahdollisuus ostaa metrihinnalla

- desinfiointiaineen käyttöön liittyvään vaatimukseen Fimet Oy toteaa, että oikaisuvaatimuksen tekijä viitannee imujärjestelmässä käytettäviin aineisiin, kun tarjouspyynnössä vaatimuksella on tarkoitettu pintamateriaalien puhdistuksessa käytettäviä aineita.

Yhteenveto

Suun terveydenhuolto ja hankintayksikkö ovat tutustuneet oikaisuvaatimukseen ja saatuun vastineeseen. Suun terveydenhuolto ja hankintayksikkö toteavat, että oikaisuvaatimus on perusteeton ja perusteita terveys- ja päihdepalvelujen johtajan päätöksen 17.6.2019 § 42 muuttamiseen ei ole.

Oikaisuvaatimus on tehty hankintalain 147 §:n mukaisessa määräajassa.

Sulje

Sosiaali- ja terveystoimiala Terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuus Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja 17.06.2019 § 42

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä Fimet Oy:n tarjouksen F1 Classic -merkkisestä potilastuolista ja F1 City – merkkisestä hammashoitoyksiköstä sekä klo 12 Metasys- imulaitteistosta Vuosaaren hammashoitolan hammashoitoyksiköiden ja kaapistojen hankinnassa.

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi. Hankinnasta tehdään toimittajalle erillinen tilaus.

Hankinnan kokonaisarvo elinkaarikustannukset huomioiden on 120 241,00 euroa (alv 0 %) sisältäen vanhojen hoitokoneiden ja kaapistojen purun, poisviennin ja asianmukaisen hävityksen.

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Suun terveydenhuollolla on voimassaoleva puitesopimusjärjestely (HEL 2016- 011523) kuuden (6) toimittajan kanssa. Hankinta toteutettiin rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken.

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %. Vertailuhinta muodostui imulaitteiston, potilastuolin, hammashoitoyksikön ja siihen liittyvien lisälaitteiden hinnasta sekä hammashoitoyksikön elinkaarikustannuksista ja kaapistojen hinnasta.

Lisäksi valintaan vaikutti Vuosaaren hammashoitolan henkilökunnasta kootun käyttäjätyöryhmän arvio hammashoitoyksiköille asetettujen vaatimusten toteutumista ja hammashoitoyksikön soveltuvuudesta Vuosaaren hammashoitolan toimintaan. Henkilökunnan arvion perusteella hammashoitoyksikkö joko hyväksyttiin mukaan hintavertailuun tai hylättiin, jolloin sitä ei otettu mukaan hintavertailuun. Henkilökunta kävi (tarjouspyynnön mukaisesti) arvioimassa vertailuhinnan perusteella kolmen edullisimman tarjoajan hammashoitoyksiköt.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyyntö on lähetetty puitejärjestelyssä mukana oleville toimittajille 1.4.2019 tarjouspalvelu.fi kautta. Tarjouspyynnön rakenteeseen tehtiin tekninen korjaus ja korjattu tarjouspyyntö lähetettiin tarjoajille 18.4.2019. Lisätietokysymykset hankintaan tuli esittää 15.4.2019 mennessä. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin heti 15.4.2019.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 2.5.2019. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat viisi tarjoajaa:

- Fimet Oy

- Flinno Oy

- Dental Systems Oy

- Hammasväline Oy

- JH Hammastuote Oy

- Plandent Oy

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Suun terveydenhuolto on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Vuosaaren hammashoitolan käyttäjätyöryhmän arvio arvioiduista hammashoitoyksiköstä

Suun terveydenhuollon vastaava hammaslääkäri ja hammashoitolan edustajat ovat käyneet 16.5.2019 tutustumassa ja arvioimassa kolme eniten vertailupisteitä saanutta hammashoitoyksikköä.

Arviointiryhmässä oli yhteensä 4 henkilöä Vuosaaren hammashoitolasta: 2 hammaslääkäriä,1 suuhygienisti ja 1 hammashoitaja. Jokainen arvioi itsenäisesti hoitokoneen arvioitavat ominaisuudet. Työryhmän jäsenten arvioista laskettiin kohdittain keskiarvo, jonka perusteella työryhmän kanta arvioitavista ominaisuuksista määräytyi.

Työryhmän arvioiden perusteella Fimet Oy:n tarjoama F1 City -hammashoitoyksikkö täytti Vuosaaren hammashoitolan näkökulmasta hammashoitoyksikölle asetetut kriteerit.

JH Hammastuote Oy:n tarjoama Stern Weber S 220 -merkkinen hammashoitoyksikkö hylätään, koska työryhmän arvion mukaan työskentelyn ergonomia ei kaikilta osin täyttynyt. Lisäksi hammashoitoyksikön puhdistettavuus katsottiin ongelmalliseksi kolojen ja ulokkeiden vuoksi. Hoitoyksikön puhdistettavuus todettiin instrumenttisillan osalta aikaa vieväksi ja näinollen pidentävän potilasvaihtoon kuluvaa aikaa.

Flinno Oy:n tarjoama Diplomat Dental Adept-sarjan-hammashoitoyksikkö hylätään, koska työtyhmän arvioin mukaan vaatimukset puhdistettavuudesta ja ergonomisuudesta eivät kaikilta osin täyttyneet. Potilastuolin säädöt olivat rajalliset ja tuki potilaan selälle oli puutteellinen.

Sanalliset perustelut hylkäämiselle JH Hammastuote Oy

Tarjouspyynnön liitteenä olleen työryhmän arviointikaavakkeen mukaisesti tehdyn arvioinnin perusteella sanalliset perustelut ja annetut pisteet Stern Weber-hammashoitoyksikölle olivat:

Arvioinnin kohta 2: Potilastuolin asentosäädöt mahdollistavat myös pitkän henkilön ergonomisen seisomatyöskentelyn. Arvioitityöryhmän antamien pisteiden keskiarvo kohdan 2 mukaisista ominaisuuksista ja niiden toteutumisesta oli 2,00.

• instrumenttisillan varsi osuu asiakkaan jalkoihin tuolin ollessa korkealla, mikäli asiakas potkii, instrumenttisilta siirtyy

• jos tuoli ylhäällä, tarjotin ym. ei mahdu potilaan päälle.

• potilaan jalat osuvat instrumenttisillan varteen, vaarallista

• yläasennossa tarjotin jää liian alas ja instrumenttisillan nivelet osuvat potilaan jalkoihin.

Arvioinnin kohta 3: Hammashoitoyksikkö laitteineen on helppo puhdistaa. Arvioitityöryhmän antamien pisteiden keskiarvo kohdan 3 mukaisista ominaisuuksista ja niiden toteutumisesta oli 2,25.

• liikaa koloja/ulokkeita, hidastaa potilasvaihtoa.

• liikaa koloja ja pyöriviä muoviosia pyyhintään nähden

• liikaa koloja/ulokkeita (doriovarret mm.) puhdistus hidasta, hidastaa potilasvaihtoakin

• paljon rullia/ koloja

Arvioinnin kohta 12: Hoitoyksikön laiteletkut on ergonomisesti käytettävissä hoitoyksikön ollessa työskentelyasennossa (instrumenttisillan sijaitessa potilaan rintakehän yläpuolella). Arvioitityöryhmän antamien pisteiden keskiarvo kohdan 12 mukaisista ominaisuuksista ja niiden toteutumisesta oli 1,75.

• doriovarret jumittuvat, painavat

• raskaat, nyt jo testattaessa jäi jumiin eli ei palautuneet (näin kävi monta kertaa) mikäli vedetty pitkälle. Ihmevimpulat, kolisevia muoviosia

• doriovarsi jumiutuu herkästi, hiukan ”rimpulan” oloiset

• letkut jäävät jumiin

Sanalliset palautteet hylkäämiselle Flinno Oy

Tarjouspyynnön liitteenä olleen työryhmän arviointikaavakkeen mukaisesti tehdyn arvioinnin perusteella sanalliset perustelut ja annetut pisteet Diplomat Dental-hammashoitoyksikölle olivat:

Arvioinnin kohta 2. Potilastuolin asentosäädöt mahdollistavat myös pitkän henkilön ergonomisen seisomatyöskentelyn. Arvioitityöryhmän antamien pisteiden keskiarvo kohdan 2 mukaisista ominaisuuksista ja niiden toteutumisesta oli 2,00.

• jatkopaloillakaan ei saada tuolia riittävän ylös

• ei saada muutettua jatkopaloillakaan riittäväksi

• jatkopalalla ei saada riittävästi korkeutta

• tuoli ei nouse riittävän ylös (jos hml/hh/shg pitkiä)

Arvioinnin kohta 10. Potilastuoli on ergonominen ja mukava myös tuolissa makaavan henkilön kannalta ja mahdollistaa pitkienkin hoitojen toteuttamisen. Arvioitityöryhmän antamien pisteiden keskiarvo kohdan 10 mukaisista ominaisuuksista ja niiden toteutumisesta oli 2,25.

• selkä jää notkolle herkästi

• alaselkä ei pääse rennoksi

• tuoli on liian notkolla jolloin selkä jää kaarelle

• selkä jää huonoon asentoon.

Valinta

Suun terveydenhuollon hankintatyöryhmä ja hankintapalvelut ovat 17.6.2019 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia, tarjouksista tehtyä vertailua ja käyttäjätyöryhmän arviointeja.

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman, hammashoitoyksikön tarjosi Fimet Oy vertailuhinnalla 120 241,00 euroa (alv 0 %) ja vertailupisteillä 100,00.

Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä (liite 1) olevassa vertailutaulukossa. Vertailutaulukosta on poistettu työryhmän arvioin perusteella hylätyt JH Hammastuote Oy ja Flinno Oy.

Lisätiedot

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 42539

eeva.rantala@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 28.08.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 146 §

Sulje

Esittelijä

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Liite 1. Oikaisuvaatimus 11.7.2019
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Liite 2. Oikaisuvaatimuksen 11.7.2019, liite Fimet esite F1 ENG netti
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Liite 3. Oikaisuvaatimuksen 17.6.2019, liite H1 rakenne
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Liite 4. Fimet Oy vastine_Helsinki_Vuosaari
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.