Hankesuunnitelma, Koulupaviljonki Kontulan ala-aste

HEL 2019-003066
Asialla on uudempia käsittelyjä
14. / 175 §

Kontulan ala-asteen ja esiopetuksen lisätilojen tarveselvityksen hyväksyminen ja kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto hankesuunnitelmasta

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

A

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Kontulan ala-asteen ja esiopetuksen lisätilojen tarveselvityksen (Liite 1).

B

Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi liitteen 2 mukaisesta, 15.4.2019 päivätystä hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon ja lausuu lisäksi seuraavaa:

Hankesuunnitelma vastaa hyvin kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee kuitenkin edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Erityisesti tulee varmistaa ääneneristyksen ja -vaimennuksen huolellinen toteutus. Myös valaistukseen ja turvallisuuteen tulee kiinnittää huomiota. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta kiinnittää erityistä huomiota hankkeen kustannusseurantaan ja laadunvalvontaan koko prosessin ajan. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin. Myös aikataulun pitävyydestä on huolehdittava.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilökunnan ja lasten näkemykset tilojen kehittämisessä.

Hanke on esitelty 25.4.2019 kasvatuksen ja koulutuksen toimialan työsuojelun yhteistoimintahenkilöstölle. Työsuojelun lausunto on otettu huomioon suunnittelussa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa Kontulan ala-asteen ja esiopetuksen lisätilojen hankesuunnitelmasta.

Kontulan ala-asteen ja esiopetuksen lisätilat toteutetaan tilaelementtiratkaisuna aikataulullisista syistä. Paviljonkirakennus osoitteessa Rintinpolku 4 valmistuu 1.8.2019 ja se vuokrataan 5 vuoden ajaksi.

Kontulan ala-asteen ja esiopetuksen lisätiloissa on 42–50 lasta esiopetuksessa. Tämän lisäksi tilat luovat oppimisympäristön noin 50 oppilaalle.

Tavoitteena on turvallinen, terveellinen, tarkoituksenmukainen ja joustava oppimisympäristö. Tilat tukevat monialaista oppimista ja yhteisöllisyyttä. Lisäksi ne lisäävät yksilön ja ryhmän kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kehittymistä.

Nykyiset tilat ovat riittämättömät kasvavalle lapsimäärälle

Lisätilapaviljonkiin tulevat esi- ja perusopetuspaikat kattavat alueen palvelutarpeen. Lisätilat rakennetaan Kontulan ala-asteen viereen, missä ne palvelevat erityisesti lähialueiden lapsia ja heidän perheitään.

Varhaiskasvatus- ja perusopetuspalvelujen tarvetta ja tilapaikkojen riittävyyttä seurataan säännöllisesti alue- ja kaupunkitasolla. Näin voidaan huomioida alueiden palvelutarpeet. Muutosten yhteydessä koko varhaiskasvatus- ja perusopetusalueen palveluverkkoa tarkastellaan kokonaisuutena. Palveluverkkoa suunnitellaan siten, että perheiden tarpeisiin voidaan vastata lähipalveluperiaatteella mahdollisimman hyvin.

Strategian mukaiset ja riittävät lisätilat tukevat lasten arkea

Varhaiskasvatus- ja perusopetuspalvelut ovat perheille arjen lähipalvelu. Esi- ja perusopetuspaikkojen lisääminen vahvistaa strategian mukaisia lähipalveluja sekä tukee lasten ja perheiden arkea.

Lapsen näkökulmasta esiopetus- ja koulupaikka omalla asuinalueella mahdollistaa kaverisuhteiden muodostumisen lähellä kotia. Liikkuminen omalla alueella lisää turvallisten reittien oppimista pienestä pitäen. Esi- ja perusopetustilat suunnitellaan esteettömiksi ja kaikille lapsille sopivaksi, kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisympäristöksi. Lapset ja perheet osallistetaan toiminnan suunnitteluun. Tilat mahdollistavat yhteisöllisyyden lisäämisen. Teknisillä ratkaisuilla edistetään tietoyhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimista sekä lisätään korkean teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingissä.

Tilat mahdollistavat varhaiskasvatussuunnitelman ja opetussuunnitelman toteuttamisen

Nykyiset ala-asteen tilat ovat riittämättömät kasvavalle käyttäjämäärälle eivätkä ne vastaa varhaiskasvatussuunnitelman ja opetussuunnitelman mukaisia toiminnallisia tavoitteita. Hankkeessa toteutettavat tilat muodostavat pedagogisesti monipuolisen, tarkoituksenmukaisesti mitoitetun ja joustavan oppimisympäristön. Tilat suunnitellaan kaupunkitasoisten mitoitusperiaatteiden ja suunnitteluohjeiden mukaan ja ne mahdollistavat varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmien tavoitteiden toteuttamisen.

Lisätilojen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin

Vuokranmaksun perusteena on 375 htm². Kaupunkiympäristön toimialan laskelman arvioitu tilakustannus käyttäjälle on 41,90 euroa/htm²/kk. Arvioidut vuokrakulut ovat noin 188 555 euroa/vuosi. Vuosittaiset toimintakustannukset ovat noin 692 649 euroa/vuosi. Muuttokustannusarvio on noin 5 800 euroa ja käynnistämiskustannuksia varataan noin 60 000 euroa. Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Luku ei sisällä tietohallinnon hankintoja. Kahden yksikön yhteistilat ovat kustannuksiltaan taloudellinen ratkaisu.

Osallistaminen ja hankkeen yhteisvalmistelu

Tarveselvitys ja hankesuunnitelma on laadittu kaupunkiympäristön sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialojen yhteistyönä.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää lisätiloista

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.

Sulje

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennetun omaisuuden hallinta Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö 26.04.2019 § 10

Päätös

Rakennetun ympäristön hallintapäällikkö päättää hyväksyä osoitteeseen Rintinpolku 4 toteutettavien Kontulan ala-asteen ja varhaiskasvatuksen lisätilojen siirtokelpoisen paviljonkirakennuksen 15.4.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 
465 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 786 400 euroa helmikuun 2019 kustannustasossa sisältäen investointikustannuksia 337 000 euroa (alv. 0 %).

Päätös tehdään ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

Päätöksen perustelut

Koulun oppilasmäärän ja varhaiskasvatuksen hakijamäärän kasvusta johtuen Kontulan ala-asteen yhteyteen tarvitaan lisätilaa. Tilat tarvitaan syyslukukaudeksi 2019.

Toteutettavissa lisätiloissa on 100 tilapaikkaa. Koulun käyttöön varataan alustavasti 50 paikkaa ja varhaiskasvatuksen esiopetuksen käyttöön 50 paikkaa. Käyttäjätahojen keskinäinen suhde voi jatkossa vaihdella.

Lisätilat hankitaan vuokraamalla tarvittava määrä siirtokelpoista paviljonkitilaa. Tilapäinen paviljonkipäiväkoti vuokrataan 60 kuukauden ajaksi.

Lausunnot

Rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.

Hankkeen laajuus

Hankkeen laajuus on noin 465 brm², 375 htm².

Kustannukset

Kustannusarvion 16.4.2019 mukaan hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä 786 400 euroa kustannustasossa 2/2019 (RI 104,0; THI 186,5).

Kokonaiskustannuksen sisältämä hankkeen vuokrakustannus suunnitellun 60 kuukauden ajalle on arvonlisäverottomana 449 400 euroa.

Kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 337 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat sekä lisä- ja muutostyövaraus.

Tilakustannus käyttäjälle

Hankkeen arvioitu tilakustannus on määritelty tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan.

Arvioitu tilakustannus käyttäjälle on yhteensä 41,90 euroa/htm²/kk, 
15 713 euroa/kk. Tästä siirtokelpoisen rakennuksen sisäänvuokra on 19,97 euroa/htm²/kk, perustamiskustannusten perusteella laskettu lisävuokra 16,15 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokra 5,78 euroa/htm²/kk. Vuokran perusteena on 375 htm². Vuokra-aika on 60 kuukautta, joten tilakustannus on yhteensä 942 780 euroa.

Hankkeen rahoitus

Rakennuksen sisäänvuokra maksetaan käyttötalousmäärärahoista.

Hankkeen rakennuttamiskustannukset ja maanrakennustyöt rahoitetaan talousarvion talonrakennus-hankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjaus-määrärahoista.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset
ja yleiset alueet- palvelukokonaisuudella. Rakennuksen ylläpidosta
vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelu.

Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä elokuussa 2019.

Lisätiedot

Juha Aaltonen, projektiarkkitehti, puhelin: 310 21008

juha.aaltonen@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 06.06.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 161, 162, 163, 166 (B), 170, 171, 172, 173, 174, 175 (B), 177 (B), 178, 179, 180 (B), 181 (B), 182 (B), 183 ja 184 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 166 (A), 166 (C), 168, 169, 175 (A), 176, 177 (A), 180 (A), 181 (A) ja 182 (A) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Lisätietojen antaja

Paula Heikkinen, projektiarkkitehti, puhelin: 09 31022374

paula.heikkinen@hel.fi

Liitteet (pdf)

3. Kontulan ala-asteen ja esiopetuksen lisätilat, työsuojelun lausunto
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.