Hankesuunnitelma, Päiväkoti Perhosen väistötila
Päiväkoti Perhosen väistö- ja lisätilojen tarveselvityksen hyväksyminen ja kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto hankesuunnitelmasta
Päätös
A
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi päiväkoti Perhosen väistö- ja lisätilojen tarveselvityksen (liite 1).
B
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi liitteen 2 mukaisesta 17.4.2019 päivätystä hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon ja lausuu lisäksi seuraavaa:
Hankesuunnitelma vastaa hyvin kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Erityisesti ääneneristyksen ja -vaimennuksen huolellinen toteutus tulee varmistaa. Myös valaistukseen tulee kiinnittää huomiota. Tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta kiinnittää erityistä huomiota hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyteen koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin. Myös aikataulun pitävyydestä on huolehdittava.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön ja lasten näkemykset tilojen kehittämisessä.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan työsuojelun yhteistoimintahenkilöstö tarkastelee hanketta toukokuussa 2019. Työsuojelun lausunto otetaan huomioon suunnittelussa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunkiympäristön toimialan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on pyytänyt kasvatus- ja koulutuslautakunnalta lausuntoa osoitteeseen Jahtivoudintie 3 rakennettavasta päiväkodin hankesuunnitelmasta. Hankesuunnitelma koskee paviljonkihankkeena toteutettavia väistö- ja lisätiloja.
Päiväkoti Perhosen väistö- ja lisätilat toteutetaan tilaelementtiratkaisuna aikataulullisista syistä. Tilat otetaan käyttöön 1.10.2019 ja niitä käytetään pysyvän rakennuksen valmistumiseen saakka.
Päiväkoti Perhosessa on noin 60 tilapaikkaa. Hankkeessa toteutettavat lisätilat mahdollistavat noin 60 lisätilapaikkaa alueelle.
Tilaratkaisun tavoitteena on turvallinen, terveellinen, tarkoituksenmukainen ja joustava oppimisympäristö, joka tukee monialaista oppimista, yhteisöllisyyttä sekä yksilön ja ryhmän kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kehittymistä.
Hankkeen tarpeellisuus
Väistö- ja lisätilat sijaitsevat Oulunkylän alueella ja ne palvelevat erityisesti Oulunkylän ja sen lähialueiden lapsia ja heidän perheitään.
Kasvatuspalvelujen tarvetta ja tilapaikkojen riittävyyttä seurataan säännöllisesti alue- ja kaupunkitasolla. Muutosten yhteydessä koko varhaiskasvatusalueen palveluverkkoa tarkastellaan kokonaisuutena. Palveluverkkoa suunnitellaan siten, että perheiden tarpeisiin voidaan vastata mahdollisimman hyvin lähipäiväkoti periaatteella.
Päiväkoti Perhosen nykyiset tilat sijaitsevat ns. ulkopuolisen omistuksessa olevassa kiinteistössä. Alueelle, jolla päiväkoti Perhosen tilat sijaitsevat, on tehty merkittävä kaavamuutoshanke, joka mahdollistaa alueen kehittämistä asumiselle. Samassa yhteydessä myös päiväkoti Perhosen uudishankkeelle on varattu tontti, joka toteutetaan kaupungin omana investointina. Päiväkoti Perhosen kunto on heikko, joten sen toiminta tulee siirtää väistötiloihin kunnes uudisrakennus valmistuu. Toimintaa ei voida siirtää alueen muihin päiväkoteihin.
Varhaiskasvatus ja esiopetus alueella 6 (Kaarela-Pohjoinen) varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen hakevien lasten määrä on suurempi kuin alueella käytössä olevat paikat. Väestöennusteen mukaan koko varhaiskasvatus- ja esiopetusalueen lasten määrä lisääntyy lähivuosina. Lisätilalla taataan riittävät alueelliset palvelut.
Strategian mukaiset ja riittävät väistö- ja lisätilat tukevat lasten arkea
Lisätilat mahdollistavat strategianmukaisten lähipalveluiden tarjoamisen Oulunkylän alueella ja parantavat näin lasten ja perheiden arkea. Turvalliset, terveelliset ja riittävät väistö- ja lisätilat luovat hyvät edellytykset päiväkoti Perhosen toiminnalle pysyvien tilojen valmistumiseen saakka.
Varhaiskasvatuspalvelut ovat perheille arjen lähipalvelu.
Lapsen näkökulmasta päiväkotipaikka omalla asuinalueella mahdollistaa kaverisuhteiden muodostumisen lähellä kotia sekä tutustumisen ja liikkumisen omalla alueella. Oman alueen tuntemus lisää turvallisten reittien oppimista pienestä pitäen. Tilat suunnitellaan esteettömiksi, lapsen kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisympäristöksi. Päiväkotien toiminnan suunnittelussa osallistetaan alueen lapsia ja perheitä. Tilat mahdollistavat yhteisöllisyyden lisäämisen alueella.
Teknisillä ratkaisuilla edistetään tietoyhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimista ja lisätään näin korkean teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingissä.
Tilat mahdollistavat varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamisen
Päiväkoti Perhosen nykyiset tilat eivät vastaa varhaiskasvatussuunnitelman toiminnallisia tavoitteita. Lisäksi alueella tilat eivät riitä kasvavalle käyttäjämäärälle.
Hankkeessa toteutetaan tilat päiväkodeille, jossa pedagogisesti monipuoliset, tarkoituksenmukaisesti mitoitetut ja joustavat tilat edistävät toimintaa sekä takaavat lapsille hyvän ympäristön oppia ja kasvaa. Tilat suunnitellaan kaupunkitasoisten mitoitusperiaatteiden ja suunnitteluohjeiden mukaan.
Väistö- ja lisätilojen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin
Väistötiloista perittävä vuokra on sama kuin purettavasta rakennuksesta peritty vuokra. Tämän tason ylittävä väistötilakustannus peritään erillisenä määräaikaisena korvauksena rakentamisen jälkeisen vuokran yhteydessä. Alustava arvio tilaelementtirakennuksen kokonaisvuokrasta on noin 49 349 €/kk, eli 592 188 € vuodessa. Vuokra on 44,86 €/m²/kk, mikä koostuu 39,08 €/m²/kk pääomavuokrasta ja 5,78 €/m²/kk ylläpitovuokrasta. Väistö- ja lisätilan vuokravaikutus tarkentuu pysyvien tilojen hankkeen valmistuttua.
Siivouskustannusarvio on noin 50 000 euroa vuodessa. Muuttokustannusarvio on noin 21 000 euroa ja käynnistämiskustannuksiin varataan 135 000 euroa. Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Luku ei sisällä tietohallinnon hankintoja. Arvioidut toimintakustannukset nousevat tulevan hankkeen osalta 740 000 euroa vuodessa.
Aikaisemmat päätökset, kuuleminen, osallistaminen ja muu yhteisvalmistelu
Tarveselvitys ja hankesuunnitelma on laadittu kaupunkiympäristötoimialan ja kasvatus- ja koulutustoimialan yhteistyönä.
Henkilökuntaa on kuultu 13.2.2019 pidetyssä vuoden 2019 tilaelementtihankkeita koskevassa tiedotustilaisuudessa.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää lisätiloista
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 02.05.2019 § 55
Päätös tullut nähtäväksi 06.06.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 161, 162, 163, 166 (B), 170, 171, 172, 173, 174, 175 (B), 177 (B), 178, 179, 180 (B), 181 (B), 182 (B), 183 ja 184 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 166 (A), 166 (C), 168, 169, 175 (A), 176, 177 (A), 180 (A), 181 (A) ja 182 (A) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Pirjo-Riitta Sihvonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 43229
Raila Tiainen-Ala-Maunus, Varhaiskasvatuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 41222