Talousarvioaloite, ratikkahankkeiden nopeuttaminen
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Kaisa Hernbergin ym. talousarvioaloitteesta, koskien ratikkahankkeiden nopeuttamista
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Helsingin yleiskaavassa esitetty uusi maankäyttö tukeutuu pikaraitioteistä, rautateistä ja metrosta muodostuvaan raideliikenteen verkostoon, joka mahdollistaa kestäviin kulkutapoihin perustuvan kaupunkirakenteen toteuttamisen. Helsingin tavoitteena on kolminkertaistaa raitioverkon laajuus vuoteen 2050 mennessä. Pikaraitiotiehankkeiden ajoitusta on hahmoteltu Helsingin kaupunkistrategiassa, Helsingin yleiskaavan toteuttamisohjelmassa sekä seudullisessa MAL 2019 -suunnitelmassa. Helsinkiin toteutuva ensimmäinen pikaraitiotie eli Raide-Jokeri on rakenteilla. Lähivuosina edistettäviä isoja pikaraitiotiehankkeita ovat Kruunusiltojen, Vihdintien, Viikin-Malmin ja Tuusulanbulevardin pikaraitiotiet. Lisäksi etenee Kalasataman ja Pasilan välisen kaupunkiraitiotien toteutussuunnittelu.
Kaupunkiraitiotiehankkeiden toteutusaikataulua ei ole päätetty yleiskaavallisissa tai seudullisissa suunnitelmissa, vaan niiden suunnittelua edistetään osana liikennejärjestelmän kehittämistä. Tähän vaikuttavat muut investointihankkeet ja käytettävissä olevat resurssit. Pohjois-Pasilan raitiotien toteutuspäätös edellyttää esi- ja yleissuunnittelua hankkeen toteutettavuuden, linjaston, liikennejärjestelyiden ja toteutuskustannusten selvittämiseksi. Viikin-Malmin pikaraitiotien yleissuunnittelu käynnistyy tämän vuoden aikana.
Raitiotiehankkeen läpivientiaika on usein pidempi kuin alueen asemakaavoitukseen ja ensimmäisten asuinrakennusten toteutukseen kuluva aika. Alueiden rakentamisen ja liikenneyhteyksien toteutuksen aikataulu tulee siksi määritellä ja sitouttaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Strategisella tasolla priorisoidaan hankkeet, joiden nopea toteutuminen tuottaa suurimmat hyödyt maankäytön kehitykselle ja liikennejärjestelmälle. Tätä priorisointia tehdään muun muassa yleiskaavan toteuttamisohjelman avulla.
Raitiolinjojen toteuttamisen merkittävä peruste on niiden tarjoama suurempi kapasiteetti suhteessa bussilinjoihin. Joukkoliikenteen hyvän palvelutason näkökulmasta raitiotien toteuttaminen varhaisessa vaiheessa uusilla asuinalueilla on usein suotavaa, muttei välttämätöntä. Riittävä palvelutaso kyetään tarjoamaan alueen rakentumisen alkuvaiheessa myös bussilinjastolla. Esimerkiksi Postipuistoon ja Malmin lentokentälle saadaan nykyisellä bussitarjonnalla hyvä joukkoliikenteen palvelutaso jo ensimmäisille asukkaille, kun nykyisten bussilinjojen reittejä mukautetaan uuteen tilanteeseen. Kuitenkin tavoitetilanteessa molemmat alueet ovat niin tiiviitä, että joukkoliikennepalvelu on perusteltua tarjota raiteilla ja siksi molempia hankkeita edistetään.
Investoinnit raitioteiden ratainfraan kuuluvat HKL:n investointiohjelmaan. Raitiotiehankkeisiin liittyy erilaisia edellytysinvestointeja, kuten katurakenteiden ja kunnallistekniikan toteutusta. Hankkeiden ajoitus on siksi sovitettava HKL:n ja kaupunkiympäristötoimialan kesken. Kaupunkiympäristötoimialan vuotuiset investoinnit katuihin ja liikenneväyliin ovat suuruudeltaan noin 150 miljoonaa euroa, josta suurin osa käytetään asuntotuotannon edellyttämään kadunrakentamiseen. Raitiotiehankkeiden edellytysinvestointien etupainotteinen toteutus merkitsisi asuntotuotantoa mahdollistavien investointien lykkäämistä eli asuntotuotannon hidastumista, ellei investointitasoa nosteta nykyisestä ja varauduta myös henkilöstömäärän kasvuun.
Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että Helsingin kestävän kasvun ja asuntorakentamisen kannalta keskeiset pikaratikkahankkeet aikataulutetaan siten, että seudun Mal-suunnitelmaa voidaan toteuttaa ja investointitaso on tästä näkökulmasta riittävä.
Käsittely
Vastaehdotus:
Anni Sinnemäki: Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että Helsingin kestävän kasvun ja asuntorakentamisen kannalta keskeiset pikaratikkahankkeet aikataulutetaan siten, että seudun Mal-suunnitelmaa voidaan toteuttaa ja investointitaso on tästä näkökulmasta riittävä.
Kannattaja: Laura Rissanen
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen.
Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Helsingin yleiskaavassa esitetty uusi maankäyttö tukeutuu pikaraitioteistä, rautateistä ja metrosta muodostuvaan raideliikenteen verkostoon, joka mahdollistaa kestäviin kulkutapoihin perustuvan kaupunkirakenteen toteuttamisen. Helsingin tavoitteena on kolminkertaistaa raitioverkon laajuus vuoteen 2050 mennessä. Pikaraitiotiehankkeiden ajoitusta on hahmoteltu Helsingin kaupunkistrategiassa, Helsingin yleiskaavan toteuttamisohjelmassa sekä seudullisessa MAL 2019 -suunnitelmassa. Helsinkiin toteutuva ensimmäinen pikaraitiotie eli Raide-Jokeri on rakenteilla. Lähivuosina edistettäviä isoja pikaraitiotiehankkeita ovat Kruunusiltojen, Vihdintien, Viikin-Malmin ja Tuusulanbulevardin pikaraitiotiet. Lisäksi etenee Kalasataman ja Pasilan välisen kaupunkiraitiotien toteutussuunnittelu.
Kaupunkiraitiotiehankkeiden toteutusaikataulua ei ole päätetty yleiskaavallisissa tai seudullisissa suunnitelmissa, vaan niiden suunnittelua edistetään osana liikennejärjestelmän kehittämistä. Tähän vaikuttavat muut investointihankkeet ja käytettävissä olevat resurssit. Pohjois-Pasilan raitiotien toteutuspäätös edellyttää esi- ja yleissuunnittelua hankkeen toteutettavuuden, linjaston, liikennejärjestelyiden ja toteutuskustannusten selvittämiseksi. Viikin-Malmin pikaraitiotien yleissuunnittelu käynnistyy tämän vuoden aikana.
Raitiotiehankkeen läpivientiaika on usein pidempi kuin alueen asemakaavoitukseen ja ensimmäisten asuinrakennusten toteutukseen kuluva aika. Alueiden rakentamisen ja liikenneyhteyksien toteutuksen aikataulu tulee siksi määritellä ja sitouttaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Strategisella tasolla priorisoidaan hankkeet, joiden nopea toteutuminen tuottaa suurimmat hyödyt maankäytön kehitykselle ja liikennejärjestelmälle. Tätä priorisointia tehdään muun muassa yleiskaavan toteuttamisohjelman avulla.
Raitiolinjojen toteuttamisen merkittävä peruste on niiden tarjoama suurempi kapasiteetti suhteessa bussilinjoihin. Joukkoliikenteen hyvän palvelutason näkökulmasta raitiotien toteuttaminen varhaisessa vaiheessa uusilla asuinalueilla on usein suotavaa, muttei välttämätöntä. Riittävä palvelutaso kyetään tarjoamaan alueen rakentumisen alkuvaiheessa myös bussilinjastolla. Esimerkiksi Postipuistoon ja Malmin lentokentälle saadaan nykyisellä bussitarjonnalla hyvä joukkoliikenteen palvelutaso jo ensimmäisille asukkaille, kun nykyisten bussilinjojen reittejä mukautetaan uuteen tilanteeseen. Kuitenkin tavoitetilanteessa molemmat alueet ovat niin tiiviitä, että joukkoliikennepalvelu on perusteltua tarjota raiteilla ja siksi molempia hankkeita edistetään.
Investoinnit raitioteiden ratainfraan kuuluvat HKL:n investointiohjelmaan. Raitiotiehankkeisiin liittyy erilaisia edellytysinvestointeja, kuten katurakenteiden ja kunnallistekniikan toteutusta. Hankkeiden ajoitus on siksi sovitettava HKL:n ja kaupunkiympäristötoimialan kesken. Kaupunkiympäristötoimialan vuotuiset investoinnit katuihin ja liikenneväyliin ovat suuruudeltaan noin 150 miljoonaa euroa, josta suurin osa käytetään asuntotuotannon edellyttämään kadunrakentamiseen. Raitiotiehankkeiden edellytysinvestointien etupainotteinen toteutus merkitsisi asuntotuotantoa mahdollistavien investointien lykkäämistä eli asuntotuotannon hidastumista, ellei investointitasoa nosteta nykyisestä ja varauduta myös henkilöstömäärän kasvuun.
Talousarvioaloite
Valtuutettu Kaisa Hernberg ja 13 muuta valtuutettua ovat tehneet 13.3.2019 seuraavan talousarvioaloitteen:
"Talousarvioaloite ratikkahankkeiden nopeuttamisesta
Helsinki panostaa voimakkaasti raideliikenteeseen. Tulevaisuudessa joukkoliikenteen runkolinjat on tarkoitus siirtää paljolti raiteille, ja reittien varrelle rakennetaan lisää koteja helsinkiläisille. Samalla kaupunkirakenne tiivistyy ja kaupunkilaisten on mahdollista elää arkeaan entistä ilmastoystävällisemmin.
Merkittäviä uusia raideliikenteen varaan rakentuvia asuinalueita ovat muun muassa Malmin lentokentän alue, Vihdintien ympäristö sekä Postipuisto. Malmin raitiotie parantaa merkittävästi myös Viikin joukkoliikenneyhteyksiä.
Voimassa olevassa kymmenen vuoden investointisuunnitelmassa Malmin ja Postipuiston raitiolinjojen valmistuminen on ajoitettu vuosia myöhemmäksi kuin uusien asuinalueiden ensimmäisten talojen valmistuminen. Kun tarkoituksena on mahdollistaa uusilla asuinalueilla joukkoliikenteen varaan rakentuva arki, on keskeisen joukkoliikenneyhteyden palveltava myös alueiden ensimmäisiä asukkaita.
Me allekirjoittaneet esitämme, että Helsingin kymmenen vuoden investointisuunnitelmassa raitioliikennehankkeet ajoitetaan siten, että raitiovaunut alkavat liikennöidä samaan aikaan, kun ensimmäiset asukkaat muuttavat alueille."
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 28.8.2019 mennessä.
Kaupunkiympäristölautakunta 20.08.2019 § 384
Päätös tullut nähtäväksi 02.09.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Anton Silvo, liikenneinsinööri: 09 310 37489