Vuokraus, toimitilan vuokraus kaupunginkanslian käyttöön, Siltasaarenkatu 18-20

HEL 2019-003561
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 27
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vuokraus, toimitilan vuokraus kaupunginkanslian käyttöön, Siltasaarenkatu 18-20

Yksikön päällikkö

Päätös

Toimitilavuokrauksen yksikön päällikkö päätti vuokrata osoitteessa Siltasaarenkatu 18 sijaitsevan Antilooppi Oy:n omistaman toimistotilan, huoneistoalaltaan 454 m², kolmen vuoden määräaikaisella vuokrasopimuksella, alkaen 1.8.2019, Kaupunginkanslian tietohallinnon käyttöön.

Tilan kokonaisvuokra on 11 849,40 euroa /kk (26,10 euroa/m2/kk) tasossa tammikuu 2019. Vuokra tarkistetaan kerran vuodessa ja se on sidottu elinkustannusindeksiin. Vuokra sisältää vuokranantajan tekemät toiminnalliset muutokset kustannuksiltaan 139000 euroa.

Lisäksi toimitilavuokrauksen yksikön päällikkö päätti vuokrata tilan kaupunginkanslian tietohallintoyksikön käyttöön. Sopimuksessa noudatetaan ulkopuolisen vuokrasopimuksen ehtoja ja vastuunjakotaulukkoa. Sisäiseen vuokraan lasketaan lisäksi Kaupunkiympäristön hallintokulu 0,50 euroa/m²/kk, yhteensä 227 euroa kuukaudessa.

Vuokralainen tekee oman käyttösähkösopimuksen.

Päätöksen perustelut

Kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston tietohallintoyksikölle on Ympyrätalossa vuokrattu Siltasaarenkatu 18-20 C portaan viidennestä kerroksesta 1.6.2018 lukien 555,0 m2 suuruinen tila. Vuoden 2018 organisaatiomuutoksen myötä yksikön koko kasvoi ja kaikki työntekijät eivät sopineet työskentelemään uuteen tilaan. Yksikön ICT-kanslian tiimi, 4 henkilöä, ja 3D tiimi, 3 + 1 henkilöä, työskentelevät edelleen kaupungintalo korttelissa. Kaupungintalo-kortteleiden muutostyöt pakottavat tietohallinnon työntekijät muuttamaan ja siirtymään muihin tiloihin. Uuden vuokrattavan Ympyrätalon tilan myötä melkein kaikki tietohallinnon työntekijät voivat työskennellä yhdessä yksikkönä samassa osoitteessa Ympyrätalon viidennessä kerroksessa.

Lisäksi tiloihin muuttaa HR-hankkeen 7 työntekijää osoitteesta Toinen linja 7 A, joiden kanssa tietohallinnon sovellushallinnalla on jatkuvaa yhteistyötä. Talo tullaan purkamaan ja sen tulee olla tyhjä 2019 vuoden lopussa. Tämän lisäksi tietohallinnon sovellushallinnan tiimi 4 (+1+2) työntekijää sekä tietohallinnon kehitystiimistä 5 (+ 3) työntekijää siirtyvät C-portaasta uuteen tilaan. Muutoksen avulla saadaan tiimit koottua samaan tilaan.

Tilavaihtoehtoja on tarkasteltu kaupunkiympäristön toimitilavuokrausyksikön toimesta yhteistyössä kaupunginkanslian kanssa. Tavoitteena uusille tiloille on ollut saavutettavuus julkisilla kulkuvälineillä sekä tilojen hyvä peruskunto. Kaupungin omistamia tavoitteen mukaisia tiloja ei ole vapaana.

Yhteisen näkemyksen mukaan tavoitteet saavutetaan parhaiten sijoittamalla näiden tiimien toiminta Antilooppi Ky:n omistamiin tiloihin osoitteessa Siltasaarenkatu 18-20. Samassa kerroksessa toimii kaupunginkanslian yksiköitä ja näin koko 5 kerros tulisi olemaan kaupunginkanslian käytössä.
Vuokranantaja tekee tiloihin muutostöitä kustannuksellaan yhteensä 139 000 eurolla (alv 0%).
Väistötiloja ei tarvita, sillä tiimit työskentelevät nykyisissä tiloissaan uusiin tiloihin siirtymiseen asti.

Päätös tullut nähtäväksi 18.04.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Keijo Virtanen, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 43022

keijo.virtanen@hel.fi

Päättäjä

Markku Metsäranta
yksikön päällikkö