Hankinta, pihakannen maanvaraisen osan, huoltokadun ja tunnelin rakenteiden peruskorjaus, Kiinteistö Oy Maistraatintori

HEL 2019-004043
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 31

Länsi-Pasila, Kiinteistö Oy Maistraatintorin pihakannen ja siihen liittyvän maanvaraisen osan, Winqvistinkadun sekä Maistraatinpuiston huoltokadun ja tunnelin rakenteiden peruskorjaus, urakoitsijan valinta, VM Suomalainen Oy, 1 624 207 euroa (alv. 0 %)

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti valita ja allekirjoittaa sopimuksen Länsi-Pasilan tontilla numero 17076/5 sijaitsevan Kiinteistö Oy Maistraatintorin pihakannen ja siihen liittyvän maanvaraisen osan, Winqvistinkadun sekä Maistraatinpuiston huoltokadun ja tunnelin rakenteiden peruskorjausurakasta ainoan tarjouksen antaneen VM Suomalainen Oy:n kanssa, arvoltaan 1 624 207 euroa (alv. 0 %).

Lisäksi maankäyttöjohtaja päätti oikeuttaa liikenne- ja katusuunnittelupalvelun tekemään kaupungin maksuosuutta vastaavan tilauksen urakoitsijalle.

Päätöksen perustelut

Päätös perustuu Kiinteistö Oy Maistraatintorin ja Helsingin kaupungin väliseen toteuttamissopimukseen (Maankäyttöjohtaja 18.12.2018 § 107, HEL 2018-011859), jonka mukaisesti hankinta on toteutettu.

Toteuttamissopimus on laadittu menettelyjen, vastuiden ja kustannusten sopimiseksi Länsi-Pasilassa tontilla numero 17076/5 sijaitsevan Kiinteistö Oy Maistraatintorin pysäköintilaitoksen ylimmän kannen ja siihen liittyvän maanvaraisen osan ja sitä ympäröivien katu- ja puistoalueiden sekä Maistraatinpuiston huoltokadun ja tunnelin rakenteiden peruskorjauksesta.

Toteuttamissopimus on laadittu noudattaen rakennusajankohtana tehtyjä sopimuksien sisältöä Kiinteistö Oy Maistraatintorin ja Helsingin kaupungin kesken. Hanketta koskevat sopimukset ovat Länsi-Pasilan tontille numero 17076/5 rakennettavan pysäköintilaitoksen (n:o 2) suunnittelu, rakentaminen, käyttö sekä kunnossa- ja puhtaanapito. 24.10.1984. (Khs 1.10.1984 § 2557) ja Maistraatinpuiston huoltokadun ja tunnelin suunnittelu, rakentaminen sekä puhtaana-ja kunnossapito. 6.11.1984. (Khs 29.10.1984 § 2835).

Hanke toteutetaan yhtenä kokonaisurakkana, koska kaupungin on tarkoituksenmukaista toteuttaa vastuullaan olevien rakenteiden peruskorjaus pysäköintilaitoksen peruskorjauksen yhteydessä. Niiden toteuttaminen eriaikaisena urakkana ei olisi taloudellisesti ja toiminnallisesti järkevää.

Kaupunki ja Kiinteistö Oy Maistraatintori ovat sopineet käyttävänsä rakennuttajakonsulttina Rakennuttajatoimisto HTJ:tä. Rakennuttajatoimisto HTJ on aikaisemmin kilpailutettu rakennuttajakonsultiksi Helsingin kaupungin hankkeisiin. Rakennuttajakonsultti on kilpailuttanut hankkeen. Helsingin kaupunki ja Kiinteistö Oy Maistraatintori toimivat hankkeen tilaajina vastuullaan olevien rakenneosien mukaisesti.

Kaupungin talousarviossa on jo aikaisemmin varauduttu hankkeessa 1 200 000 euron kustannuksiin. Helsingin kaupungin ja Kiinteistö Oy Maistraatintorin sekä Helen Oy:n kaukolämpötöiden maksuosuuksien kokonaissumma urakkasopimuksessa on 3 452 907 euroa (alv. 0 %), josta kaupungin maksuosuus on 1 624 207 euroa (alv. 0 %) ja Kiinteistö Oy:n maksuosuus on 1 488 000 euroa (alv. 0 %) sekä Helen Oy:n kaukolämpötöiden maksuosuus on 36 000 euroa (alv. 0 %).

Yleistä rakennuskohteesta

Maistraatintori on nykyinen toriaukio. Sen eteläpuolella sijaitsee Maistraatinpuisto ja pohjoispuolella Winqvistinkatu. Tori ja Winqvistinkatu toimivat lähinnä jalankulkualueina. Torin länsipuolella sijaitsee Monitoimitalo missä toimii mm. Pasilan peruskoulu. Winqvistinkadun pohjoispuolella ja Maistraatinpuiston eteläpuolella sijaitsee asuinkerrostaloja. Maistraatintorin eteläreunassa, Maistraatinpuiston ali kulkee ajotunneli, josta on yhteys torin alla toimivalle pysäköintilaitokselle. Maistraatintorin itälaidassa kulkee Pasilan puistotie, joka on tärkeä etelä-pohjoissuuntainen kevyenliikenteenraitti.

Hankkeen sisältö perustuu tehtyihin sopimuksiin ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialalla hyväksyttyyn yleissuunnitelmaan ja rakennussuunnitelmiin (30791, 30897 ja 30906) sekä Kiinteistöosakeyhtiö Maistraatintorin laatimiin rakennussuunnitelmiin. Molemmat osapuolet rahoittavat hallinnassaan olevat rakenteet. Kiinteistöyhtiö peruskorjaa pihakannen ja kansirakennuksen sokkelin vesieristyksen, sekä uusii pihakannen vedenpoiston. Kaupunki peruskorjaa torialueen vesieristyksen päälle tulevat pintarakenteet, Winqvistinkadun sekä ajotunnelin betonirakenteet eristyksineen ja tunnelin katon pintarakenteet.

Osapuolet vastaavat rakennuttajakonsultin kustannuksista sekä muista rakennustyöhön liittyvistä palveluhankinnoista vastuullaan olevien rakenneosien tai tehtävien mukaisesti. Kustannuksista, joita ei voida jakaa edellä mainitulla tavalla osapuolien välillä, osapuolet vastaavat yhteismitallisesti.

Kaupungin maksuosuus näistä kustannuksista on 52 % ja Kiinteistö Oy Maistraatintorin maksuosuus 48 %. Työt on tarkoitus aloittaa 5/2019 ja ne valmistuvat urakkasopimusluonnoksen mukaisesti 12/2019.

Tarjouspyyntömenettely

Urakan hankinnasta jätettiin 4.3.2019 avoimeen hankintamenettelyyn perustuva hankintailmoitus sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi.

Hankintaa ei voi jakaa osiin, koska työalueen laajuus on suppea ja kokonaisarvo melko alhainen. Tällöin urakan jakaminen lisäisi riskiä tarjousten määrän vähenemiseen ja riskien hinnoittelu korottaisi tarjoushintoja. Hankinnan arvo on sopiva pienille ja keskisuurille yrityksille.

Tarjouspyynnön mukaisesti urakoitsijaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut tarjoaja. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on rakennuttajan asettamat tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset täyttävistä tarjouksista hinnaltaan halvin.

Tarjouskilpailussa saatiin yksi (1 kpl) tarjous. Tarjoaja täyttää tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset.

Urakkatarjoukset

Kaupunkiympäristön toimiala on saanut seuraavat pyytämänsä tarjouspyynnön mukaiset urakkatarjoukset (tarjoushinnat on ilmoitettu arvonlisäverottomina):

Sij.
Tarjoaja
Yhteensä euroa (alv. 0 %)
Helsingin kaupungin osuus
Kiinteistöyhtiön osuus 
Helen Oy:n osuus
1.
VM Suomalainen Oy
3 452 907
1 624 207
1 488 000
36 000

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02 Kadun ja liikenneväylät, perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.

Helsingin kaupungin taloussäännön 8 luvun 28 § mukaan hankintapäätös viedään kaupunkiympäristölautakunnalle tiedoksi.

Päätös tullut nähtäväksi 08.04.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Petri Arponen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38955

petri.arponen@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
va. maankäyttöjohtaja