Hankinta, ympäristölaboratoriopalvelut, Kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2019-004050
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 155 §

Elintarvike-, vesi- ja ympäristönäytteiden näytteenotto-, kuljetus- ja tutkimuspalvelujen puitejärjestely 2019 - 2022

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti sulkea Eurofins Environment Testing Oy:n pois tarjouskilpailusta, koska

    Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää oikeuttaa ympäristöjohtajan tekemään puitesopimuksen elintarvike-, vesi- ja ympäristönäytteiden näytteenotto-, kuljetus- ja tutkimuspalveluista 3.10.2022 saakka ainoan soveltuvuusvaatimukset täyttävän ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehneen MetropoliLab Oy:n kanssa sekä jatkamaan tarvittaessa puitesopimusta optiokaudelle varsinaisen sopimuskauden jälkeen.

    Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu, kuitenkin aikaisintaan 4.10.2019. Kaupunkiympäristön toimialan ympäristöjohtaja allekirjoittaa sopimuksen aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 3.10.2022 ja sitä on mahdollista jatkaa vuoden mittaisella optiokaudella.

    Hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 800 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava optiokausi (1 vuosi). Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvaa optiokautta.

    Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja sopimustoimittajalta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valitulle sopimustoimittajalle yksinoikeutta kaupungin hankkimiin puitesopimuksessa määriteltyihin palveluihin.

    Päätös on ehdotuksen mukainen.

    Sulje

    Puitesopimukseen perustuvat hankinnat

    Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut vastaa ympäristön- , luonnon- ja vesien- sekä terveydensuojelusta, tupakkavalvonnasta, elintarvike- ja eläinsuojeluvalvonnasta sekä talousveden valvonnasta ja eläinlääkintähuollosta.

    Hankinnan kohteena ovat ympäristöpalvelujen käyttämät laboratoriotutkimus-, näytteenotto- ja kuljetuspalvelut.

    Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että hankintaa ei jaeta osiin. Hankintayksikkö on harkinnut hankinnan kohteen jakamista osiin hankintalain (1397/2016) 75 §:n mukaisesti, mutta katsonut tarkoituksenmukaisen hankintakokonaisuuden toteuttamiseksi tarpeelliseksi tehdä kokonaishankinta.

    Ympäristöpalveluiden tarvitsemat analyysi- ja näytteenottopalvelut muodostavat toisiaan täydentävän kokonaisuuden. Useiden eri sopimuskumppaneiden toiminnan koordinointi voisi vakavasti vaarantaa tarvittavan palvelun asianmukaisen toteuttamisen. Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö edellyttää elintarvike-, talousvesi- ja uimavesianalyysien sähköistä tiedonsiirtoa valtion tietojärjestelmään (VATI). Tietojensiirron järjestäminen usean eri sopimuskumppanin kanssa olisi kallista ja teknisesti haavoittuvaa, koska laboratorioiden käyttämät tietojärjestelmät vaihtelevat.

    Tarve virka-ajan ulkopuolella tapahtuvaan elintarvike-, vesi- ja ympäristönäytteiden analysointiin edellyttää hyvin toimivia käytäntöjä laboratorion ja ympäristöpalveluiden välillä. Käytäntöjen luominen ei ole tarkoituksenmukaista useamman sopimuskumppanin kanssa.

    Tarjouskilpailulla valitaan yritys, jonka kanssa tehdään puitesopimus 3.10.2022 saakka. Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 800 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava optiokausi (1 vuosi).

    Tarjoushinnat ovat kiinteät varsinaisen puitesopimuskauden ajan.

    Hankintamenettely

    Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä.

    Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 7.5.2019. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

    Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

    Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Tilaajavastuu.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

    Tarjoajalla on oltava hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tarjoajalla tulee olla Suomen Asiakastieto Oy:n riskimittarin mukainen luokka 1-3 tai tarjoajan on voitava esittää vastaava selvitys riittävistä taloudellisista edellytyksistä hankinnan suorittamiseen.

    Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa toiminnan vastuuvakuutusta, summaltaan vähintään 500 000 euroa.

    Tarjoajan ammatillista pätevyyttä ja teknistä suorituskykyä koskevat vaatimukset ja niiden täyttymiseksi vaaditut selvitykset ilmoitettiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien tuli ladata em. selvitykset tarjousdokumentilla niille varattuihin kohtiin.

    Saadut tarjoukset

    Tarjouspyyntöön vastasi määräaikaan 12.6.2019 mennessä kaksi tarjoajaa: Eurofins Environment Testing Oy ja MetropoliLab Oy.

    Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

    Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen ja tarjousten tarkastus

    Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että Eurofins Environment Testing Oy:n tarjousdokumentista puuttui tarjoajan soveltuvuuden tarkastamista varten vaaditut laatujärjestelmää, tiedonsiirtojärjestelmää ja analyysitulosten toimittamisvalmiutta sekä ympäristöasioiden hallintajärjestelmää koskevat selvitykset.

    Eurofins Environment Testing Oy:n tarjouksessa ei ilmoitettu myöskään seuraavia palvelun hintaa ja laatua koskevia tietoja:

      Koska tarjouksessa ei ilmoitettu em. tietoja tarjouspyynnön mukaisesti, on Eurofins Environment Testing Oy suljettava pois tarjouskilpailusta.

      Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina, kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiseen asetettuun määräaikaan mennessä. Hankintayksikkö ei voi myöskään pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka on tullut liittää tarjoukseen. Tarjoaja kantaa vastuun tarjouksensa sisällöstä.

      Tarjousten vertailu

      Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus. Hinnan painoarvoksi ilmoitettiin tarjouspyynnössä 50 %. Laadun painoarvo oli 50 %, jossa eri valintaperusteiden osuudet jakautuivat seuraavasti:

      • Henkilöstöresurssit ja menestyminen 20 pistettä
      • Varautuminen 10 pistettä
      • Laboratorion oma valmius erityisanalytiikkaan 5 pistettä
      • Näytteiden otto-, säilytys- ja kuljetusjärjestelyt 10 pistettä
      • Tulosten toimitus 5 pistettä

      MetropoliLab Oy on ainoa soveltuvuusehdot täyttävä ja tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättänyt tarjoaja, joten tarjousten vertailua ei tehdä.

      Tarjoajan valinta

      Hankintayksikkö on tarkastanut MetropoliLab Oy:n osalta kaikki tarjouspyynnössä vaaditut tarjoajaa koskevat selvitykset ja todennut, että soveltuvuusvaatimukset täyttyvät ja tarjous on tarjouspyynnön mukainen.

      Esitetään, että sopimustoimittajaksi elintarvike- vesi- ja ympäristönäytteiden näytteenotto-, kuljetus- ja tutkimuspalvelujen puitejärjestelyssä valitaan MetropoliLab Oy.

      Sulje

      Päätös tullut nähtäväksi 21.08.2019

      MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

      Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

      OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
      Oikaisuvaatimusaika

      Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

      Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

      Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

      Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

      Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

      Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

      Oikaisuvaatimusviranomainen

      Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
      kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

      Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

      Sähköpostiosoite:
      helsinki.kirjaamo@hel.fi
      Postiosoite:
      PL 10
       
      00099 HELSINGIN KAUPUNKI
      Faksinumero:
      (09) 655 783
      Käyntiosoite:
      Pohjoisesplanadi 11-13
      Puhelinnumero:
      (09) 310 13700 (Yleishallinto)

      Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

      Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

      Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

      • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
      • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
      • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

      Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

      Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

      Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

      Pöytäkirja

      Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

      VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
      Valitusaika

      Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

      Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

      Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

      Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

      Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

      Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

      Valitusviranomainen

      Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

      Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

      Postiosoite:
      Radanrakentajantie 5
       
      00520 HELSINKI
      Sähköpostiosoite:
      markkinaoikeus@oikeus.fi
      Faksinumero:
      029 56 43314
      Käyntiosoite:
      Radanrakentajantie 5
      Puhelinnumero:
      029 56 43300

      Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

      Valituksen muoto ja sisältö

      Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

      Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

      • päätös, johon haetaan muutosta
      • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
      • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

      Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

      Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

      Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

      Valitukseen on liitettävä

      • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
      • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
      • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
      Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

      Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

      Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

      Sähköpostiosoite:
      helsinki.kirjaamo@hel.fi
      Postiosoite:
      PL 10
       
      00099 HELSINGIN KAUPUNKI
      Faksinumero:
      (09) 655 783
      Käyntiosoite:
      Pohjoisesplanadi 11-13
      Puhelinnumero:
      (09) 310 13700 (Yleishallinto)

      Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

      Odotusaika

      EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

      Oikeudenkäyntimaksu

      Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

      Pöytäkirja

      Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

      Sulje

      Esittelijä

      ympäristöjohtaja
      Esa Nikunen

      Lisätietojen antaja

      Päivi Vepsäläinen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 64323

      paivi.vepsalainen@hel.fi

      Tuomas Heinonen, lakimies, puhelin: 09 310 78011

      tuomas.heinonen@hel.fi

      Maiju Silvennoinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21420

      maiju.silvennoinen@hel.fi