Maakaasuputkien siirtämisen toteutussuunnittelun ja siirtämisen kustannusten korvaaminen Gasum Oy:lle

HEL 2019-004839
Asialla on uudempia käsittelyjä
11. / 516 §

Oikaisuvaatimukset koskien päätöstä maakaasuputken toteutussuunnittelun kustannusten korvaamisesta Gasum Oy:lle

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

A

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Tonttipäällikkö on päätöksellään 7.5.2019 (31 §) päättänyt, että Gasum Oy:lle korvataan maakaasuputkiston siirtämisen suunnittelun kustannuksia enintään 300 000 euroa.

Päätös kokonaisuudessaan on esityksen liitteenä 1.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

********** vaatii oikaisua tonttipäällikön 7.5.2019 tekemään päätökseen (31 §), jolla Gasum Oy:lle päätettiin korvata maakaasuputken siirtämisen suunnittelun kustannuksia enintään 300 000 euroa.

Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että kaupungin tulisi kumota päätös ja palauttaa asia takaisin käsittelyyn seuraavilla perusteilla (tiivistelmä):

1

Alueella on lainvoimainen asemakaava. Asemakaavamuutosta ei ole vireillä oikaisuvaatimuksen liitteessä 1 ilmenevälle suunnittelualueelle. Alueen asemakaavan mukainen käyttötarkoitus on lentokenttäalue (LL).

Maakaasuputken linjauksen muutos ja sen vaatima aluevaraus vaatii asemakaavamuutoksen, varsinkin kun kyseessä on valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö ja muutosalueen lähialueella on vireillä suojeluun tähtäävä kaavamuutos 4844-5.

2

Viranhaltijan päätöksestä ei ilmene, onko museovirastolta pyydetty lausuntoa. Lausunto on syytä pyytää.

3

Alueella on vireillä suojeluhakemukset ELY-keskuksessa niin kulttuuriympäristön kuin luonnonsuojelun osalta.

4

Suunnittelun tilaamiselle ei ole kiirettä. Malmin lentoaseman alue vastaa vain noin muutaman vuoden asuntorakentamisen tarvetta. Uuden yleiskaavan aikajänne ulottuu vuoteen 2050 saakka ja Malmin lentoasema ehditään tarpeen vaatiessa ottaa asuntorakentamiskäyttöön myöhemminkin.

5

Em. seikat kaupunkiympäristölautakunnan on otettava huomioon päätettäessä julkisten varojen tarkoituksenmukaisesta käytöstä. Toteutussuunnittelu on järkevämpää tilata Gasum Oy:ltä vasta, kun kaikki Malmin lentoasemaan liittyvät avoimet kysymykset on ratkaistu.

Oikaisuvaatimus kokonaisuudessaan on esityksen liitteenä 2.

B

Kaupunkiympäristölautakunta päätti jättää tutkimatta myöhässä tulleena oikaisuvaatimuksen, joka koskee kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden tonttipäällikön päätöstä 7.5.2019 (31 §) maakaasuputken toteutussuunnittelun kustannusten korvaamisesta Gasum Oy:lle.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Tonttipäällikkö on päätöksellään 7.5.2019 (31 §) päättänyt, että Gasum Oy:lle korvataan maakaasuputkiston siirtämisen suunnittelun kustannuksia enintään 300 000 euroa.

Päätös kokonaisuudessaan on esityksen liitteenä 1.

Esitetyt vaatimukset

Malmin lentoaseman ystävät ry vaatii oikaisua Tonttipäällikön 7.5.2019 tekemään päätökseen (31 §), jolla Gasum Oy:lle päätettiin korvata maakaasuputken siirtämisen suunnittelun kustannuksia enintään 300 000 euroa.

Oikaisuvaatimuksessa esitetään, että kaupungin tulisi kumota päätös.

Oikaisuvaatimus kokonaisuudessaan on esityksen liitteenä 3.

Vastaukset oikaisuvaatimuksessa A esitettyihin vaatimuksiin ja niiden perustelut

Malmin lentokentän alue on Helsingin yleiskaavan (2016) tärkein uusi rakentamisalue, josta suunnitellaan ja rakennetaan 25 000 asukkaan uusi kaupunginosa. Yleiskaavan toteuttamisohjelmassa (kaupunginhallitus 4.6.2018) Malmin lentokentän alue kuuluu yleiskaavan ensimmäiseen toteutusvaiheeseen.

Kaupunkistrategiassa 2017-21 ja nykyisessä asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelmassa (AM-ohjelma / Kotikaupunkina Helsinki –ohjelma) on asetettu tavoitteeksi rakentaa 7000 asuntoa vuodessa. AM–ohjelmasta päättäessään kaupunginvaltuusto totesi (22.6.2016), että tulevan asuntotuotannon näkökulmasta suunnittelun etenemistä edistetään Malmin lentokentän alueella.

Malmin lentoaseman alueen ensimmäisten asuinrakentamisen asemakaavojen (Nallenrinne ja Lentoasemankorttelit) laatiminen on vireillä. Nallenrinteen kaavaehdotus hyväksyttiin 4.6.2019 kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä. Asemakaavojen kanssa rinnan laaditaan niihin liittyvät tekniset selvitykset ja suunnitelmat sekä varmistetaan asemakaavojen ja muiden suunnitelmien toteutuskelpoisuus.

Kaupungin tavoitteena on käynnistää Malmin lentokentän alueen rakentaminen 2020-luvun alussa kaavarunkoalueen eteläosasta Nallenrinteen ja Lentoasemankortteleiden kaava-alueilta, missä olemassa oleva katuverkko, infrastruktuuri ja joukkoliikenne ovat tehokkaasti hyödynnettävissä ja johon uusi kaupunkirakenne on luontevasti liitettävissä.

Maakaasuputkiston siirtämisen suunnittelutarve johtuu Nallenrinteen ja Lentoasemakortteleiden asemakaavojen toteutusedellytysten varmistamisesta. Nykyinen maakaasun siirtoputki sijaitsee tulevilla asuinkorttelialueilla. Maakaasuputkiston siirto on tulevan asuntorakentamisen edellytysinvestointi, joka tulee suunnitella ja toteuttaa ennen asuntorakentamista. Kaupunki korvaa ko. kustannukset, koska kyseessä on osittain tulevista kaavamuutoksista johtuva tonttien rakentamiskelpoiseksi saattaminen.

Suunnittelu- ja rakentamistavoitteiden hallittu limittäminen ja toteutus sekä eri rakentamisvaiheiden keskinäisten riippuvuuksien ennakointi ja koordinointi edellyttävät, että myös maakaasun siirtoputken siirtämisen suunnittelu Nallenrinteen ja Lentoasemankortteleiden kaava-alueilla aloitetaan ajoissa.

Maakaasuputkiston siirtämisen suunnittelun viivästyminen aiheuttaisi aikatauluriskin, joka toteutuessaan viivästyttäisi Malmin lentokentän alueen rakentamista ja siten vaarantaisi kaupungin kasvun kannalta tärkeän strategisen asuntotuotantotavoitteen saavuttamisen Malmin lentokentän alueella.

Gasum Oy on toimittanut Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit –palvelulle molempien osapuolten hyväksymät sopimukset, joihin kustannusten korvaaminen perustuu. Omistajana Gasum Oy:n on itse suunniteltava putkiston siirto sekä suoritettava siirto, joten kaupunki korvaa nämä kustannukset suoraan Gasum Oy:lle.

Tonttipäällikön suunnittelukustannusten korvaamista koskevalla päätöksellä ei ole päätetty alueen rakentamisesta eikä muusta käytöstä, joten ei voida katsoa, että oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös vaatisi asemakaavan muutosta, vaarantaisi kulttuuriympäristöä tai luontoa taikka alueella voimassa olevaa vaarantamiskieltoa. Museoviraston lausunnon tarpeellisuuden selvittäminen kuuluu niin ikään myös itse suunnitteluvaiheeseen, jonka Gasum Oy suunnittelukustannusten korvausta koskevan päätöksen myötä voi käynnistää.

Oikaisuvaatimuksessa ei esitetä sellaisia uusia seikkoja, jotka antaisivat aihetta muihin toimenpiteisiin, selvityksiin tai asian uudelleen käsittelyyn.

Päätöksen täytäntöönpanoa ei ole yllä mainituin perusteluin syytä kieltää.

Esitetyillä perusteilla oikaisuvaatimus tulee hylätä. Päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, Tonttipäällikkö ei ole päätöstä tehdessään ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös muutoinkaan ole lainvastainen.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole myöskään esitetty sellaisia tarkoituksenmukaisuusperusteita, jotka eivät päätöstä tehtäessä olleet Tonttipäällikön tiedossa ja jotka antaisivat aihetta edellä mainitun päätöksen muuttamiseen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Muutoksenhakuoikeus

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Tässä tapauksessa päätöskohtien A ja B oikaisuvaatimukset on tehnyt kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusten käsittelyn edellytykset

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Hallintolain 49 c § 2 momentin mukaan oikaisuvaatimus jätetään tutkimatta, jos sitä ei ole tehty määräajassa.

Tässä tapauksessa valituksenalainen päätös 7.5.2019 (31 §) on asetettu nähtäville 8.5.2019. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Käsiteltävänä oleva oikaisuvaatimus A on toimitettu kaupungin kirjaamoon 29.5.2019 ja se on näin ollen saapunut määräajassa.

Oikaisuvaatimus B on toimitettu kaupungin kirjaamoon 31.5.2019. Oikaisuvaatimus on siten tehty myöhässä, eikä sitä voida hallintolain 49 c §:n 2 momentin perusteella tutkia.

Oikaisuvaatimukset ja muut asiakirjat ovat olleet nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 30.10.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Elina Kuikanmäki, kiinteistölakimies, puhelin: 09 310 34008

elina.kuikanmaki@hel.fi