Kanta-palvelujen vanhojen potilastietojen arkistoinnin ja sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönotto, sosiaali- ja terveystoimi

HEL 2019-004890
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 86
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Kanta-palvelujen palvelukuvausten hyväksyntä, Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon liittyminen ja vanhojen potilastietojen arkistointipalvelun käyttöönotto

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja päätti hyväksyä Kanta-palveluiden Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston ja vanhojen potilastietojen arkistointi -palvelun palvelukuvaukset.

Samalla toimialajohtaja päätti, että Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala liittyy Kanta-palveluiden Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon ja ottaa käyttöön vanhojen potilastietojen arkistointi -palvelun.

Päätöksen perustelut

Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala on mukana kansallisissa ICT-ratkaisuissa. Sosiaalihuollon Kanta-palvelujen kehittäminen on osa sosiaalihuollon valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen ja määrämuotoisen kirjaamisen toimeenpanohanketta.

Sosiaalihuollon asiakastiedon arkisto on valtakunnallinen tietojärjestelmä, joka mahdollistaa keskitetyn sähköisen sosiaalihuollon asiakastietojen arkistoinnin sekä tietojen aktiivisen käytön ja pysyvän säilyttämisen.

Helsingin liittyminen Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon toteutetaan vaiheittain vuosina 2019-2021. Ensimmäisessä vaiheessa arkistoidaan Apotti-järjestelmällä korvattavien sosiaalihuollon järjestelmien vanhat asiakastiedot. Helsingissä Apotti-järjestelmän käyttöönotto toteutuu lokakuussa 2020. Apotti-järjestelmän valmius reaaliaikaisen asiakasasiakirjojen vientiin toteutuu vuonna 2021.

Vanhojen potilastietojen arkistointi kohdistuu sellaisiin potilastietoihin, jotka on tallennettu terveydenhuollon tietojärjestelmiin ennen Potilastiedon arkiston käyttöönottoa tai Potilastiedon arkiston käyttöönoton jälkeen, mutta joiden tallentaminen Potilastiedon arkistoon käynnistyy myöhäisemmässä vaiheessa.

Kanta-palvelujen kustannukset arvioidaan etukäteen ja maksut määräytyvät vuosittaisen arvion perusteella. Käyttömaksun suuruudesta säädetään vuosittain sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella terveydenhuollon valtakunnallisten tietojärjestelmäpalvelujen käyttömaksuista.

Päätös tullut nähtäväksi 06.06.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Raija Viskari, atk-asiantuntija, puhelin: 040 5003661

raija.viskari@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Liitteet (pdf)

1. KANTA Palvelukuvauksen hyväksyntä HKI
2. Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston palvelukuvaus
3. Vanhojen potilastietojen arkistointi palvelukuvaus
4. Kanta-palvelujen yleiset toimitusehdot

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.