Hankinta, kauppapalvelut kotihoidon asiakkaille, sosiaali- ja terveystoimiala
Kauppapalvelujen hankinta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A hyväksyä kauppapalvelujen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia, sekä
B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisesta ja purkamisesta.
Käsittely
Kotihoitopäällikkö Sanna Numminen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Paukkunen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Jim Koskinen ei ollut läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä eikä siitä päätettäessä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kotihoitopäällikkö Sanna Numminen ja hankinta-asiantuntija Ilkka Paukkunen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan järjestämät kauppapalvelut niille kotihoidon ja palveluasumisen asiakkaille, jotka eivät itse kykene asioimaan kaupassa tai muutoin järjestämään kauppa-asioidensa hoitamista. Kyseessä on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n mukainen kotipalvelu.
Kauppapalvelut sisältävät kauppatilausten vastaanoton, tavaroiden keräilyn vähittäistavarakaupasta sekä toimituksen asiakkaille jääkaappiin saakka. Palvelun tarkempi sisältö ja sitä koskevat vaatimukset on esitetty liitteenä 1 olevassa palvelukuvauksessa.
Palvelu järjestetään käyttöoikeussopimuksena, jossa kauppapalveluja käyttävät asiakkaat vastaavat itse tilauksesta perittävien toimitusmaksujen ja kaupasta hankittujen elintarvikkeiden kustannuksista. Osittaisena poikkeuksena edellä mainittuun ovat sotainvalidi- ja veteraaniasiakkaat, joiden tekemien tilausten toimitusmaksut ohjataan Helsingin kaupungille eikä asiakkaille itselleen.
Kauppapalvelun käyttäjiä on ollut Helsingin kotihoidossa ja palveluasumisessa kuukausittain yhteensä noin 1 405 asiakasta vuonna 2019. Asiakkaat asuvat koko Helsingin alueella.
Hankintamenettely ja valinnan perusteet
Hankintamenettelynä on hankintalain (1397/2016) 32 §:n mukainen avoin menettely. Valinnan perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 90 prosenttia ja laadun 10 prosenttia.
Tarjouspyynnössä on esitetty tarkemmin tarjousten vertailuperusteet. Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty myös tarjoajalle ja tarjoukselle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset (kelpoisuusvaatimukset), joiden on ehdottomasti täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Hankinnan laadullisten vaatimusten osalta on erityisesti painotettu palvelun toimitusvarmuutta sekä asiakkailta laskutettavien hintojen läpinäkyvyyttä. Sosiaali- ja terveystoimiala valvoo sopimusehtojen noudattamista.
Puitejärjestelyyn valitaan yksi palveluntuottaja. Hankintapäätöksellä valitaan lisäksi varatoimittaja, jonka kanssa on mahdollista laatia sopimus, mikäli alun perin puitejärjestelyyn valitun palveluntuottajan kanssa laadittu sopimus joudutaan purkamaan ennenaikaisesti.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän esityksen liitteinä. Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Tehtävät sopimukset
Perussopimuskausi on kolmen (3) vuoden mittainen, ja sen suunniteltu aloitusajankohta on 1.3.2020.
Perussopimuskauden jälkeen sopimusta voidaan tilaajan niin päättäessä jatkaa yhteensä enintään kolmella (3) optiovuodella. Päätökset optiokauden käyttöönotosta tehdään vuosi kerrallaan.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyihin hankintamääriin, vaan asiakkaat käyttävät palvelua tarpeidensa mukaisesti.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 20.11.2018 § 309 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.
Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.
Päätös tullut nähtäväksi 13.11.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 250, 251, 252 (A) ja 258 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 252 (B), 253 (B), 254 ja 255 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463
Sanna Numminen, kotihoitopäällikkö, puhelin: 040 3340591